رئیس‌جمهور آمریکا به زودی برای مقابله با انتقادات منتقدان خود به سیاست‌های خارجی دولت این کشور، سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ مدت‌ها است سیاست خارجی دولت باراک اوباما از سوی مخالفان وی به ویژه در میان جمهوری‌خواهان مورد انتقاد قرار می‌گیرد و به همین دلیل اوباما قصد دارد در سخنرانی قریب‌الوقوع خود به این انتقادات پاسخ دهد.

بر اساس این گزارش، اوباما در این سخنرانی قصد دارد استراتژی خود در سال‌های پایانی دوران ریاست جمهوری‌اش را در زمینه سیاست خارجی تشریح کند و این در شرایطی است که وی در آستانه پایان دادن به دومین جنگی است که از دولت قبلی به ارث برده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی که روز چهارشنبه هفته جاری در آکادمی ارتش ایالات متحده انجام می‌شود، به ارائه توضیح درباره سیاست خارجی خود خواهد پرداخت و این در شرایطی است که جمهوری‌خواهان از سیاست خارجی دولت اوباما ابراز نگرانی و ناامیدی کرده و به شدت وی را به دلیل این سیاست‌ها مورد انتقاد قرار داده‌اند. جمهوری‌خواهان بر این باورند که سیاست‌های اوباما در عرصه بین‌المللی موجب تضعیف موقعیت آمریکا در جهان شده و مشکلات بسیاری برای این کشور در زمینه مسائل خاورمیانه، روسیه، چین و دیگر نقاط دنیا ایجاد کرده است.

این انتقادات به ویژه از زمانی افزایش یافت که باراک اوباما از تصمیم خود برای حمله نظامی به سوریه به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ روسیه در اوکراین صرف‌نظر کرد. به گفته یک مقام کاخ سفید، اوباما قرار است درباره هر دو مسئله و در کنار آن درباره مذاکرات هسته‌ای در حال انجام با ایران در روز چهارشنبه سخنرانی کند. 

اوباما همچنین درباره نگرش خود در زمینه تغییر سیاست مبارزه با تروریسم از القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی سخن خواهد گفت. اوباما با شعار پایان دادن به جنگ در عراق و افغانستان روی کار آمد و اعلام کرد که برای اجتناب از جنگ در شرایط غیرضرور تلاش می‌کند. جنگ در عراق اواخر سال 2011 پایان یافت و جنگ در افغانستان نیز پایان سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

اگرچه اوباما به وعده‌های خود در این زمینه عمل کرده است، اما برخی تحلیل‌گران سیاست خارجی در آمریکا مدعی هستند که سیاست اوباما در اجتناب از جنگ موجب افزایش مشکلات برای مقابله با تهدیدات ضد آمریکایی از سوی دشمنان بین‌المللی این کشور شده است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: بر اساس اظهارات مقام کاخ سفید اوباما در سخنرانی روز چهارشنبه خود قصد دارد بر این نکته تاکید کند که سیاست‌های وی باعث انزوای آمریکا نشده و در عین حال بار دیگر انتقاد از منتقدان خود را در این سخنرانی از سر بگیرد. این در شرایطی است که در آستانه این سخنرانی، مشاوران ارشد اوباما با برخی منتقدان دولت وی در کنگره جلسه‌ محرمانه‌ای برگزار کردند که در این جلسه درباره مسائل مختلف سیاست خارجی آمریکا بحث شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار