حفظ نظم در درمان بیماری دیابت از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. چرا که در صورت عدم کنترل بیماری دیابت و یا درمان نادرست، عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه دارد.

دکتر جواد بهجتی،‌متخصص غدد، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در دیابت تیپ 2 اکثر افراد از بیماری خود در مراحل اولیه آگاهی ندارند. مراحل پیشرفته بیماری معمولا با خستگی، ضعف،‌ بی‌حالی و عوارض چشمی و کلیوی همراه است و بطور متوسط 10 سال طول می‌کشد تا فرد به عوارض پیشرفته دیابت نوع 2 مبتلا شود و از بیماری خود مطلع گردد. 

وی ادامه داد: در دیابت نوع 1، علائم بصورت بسیار سریع و برق‌آسا نظیر کاهش ناگهانی وزن و تکرر ادرار ظاهر می‌شود و از آنجایی که بخش انسولین ساز لوزالمعده در این گروه کارایی خود را از دست می‌دهد، نیازمند دریافت روزانه انسولین هستند. 

دکتر بهجتی افزود: خطرات مصرف زیاد یا نادرست داروی انسولین در افراد دیابتیک، بسیار با اهمیت است چرا که در صورت دریافت نادرست دارو یا انسولین، کاهش شدید قند خون، کاهش کارکرد مغز و در موارد حادتر کما برای فرد اتفاق می‌افتد.بالا ماندن قند خون هم صدمات جبران ناپذیری به چشم‌ها و کلیه‌ها وارد می‌کند.

این متخصص غدد، با بیان اینکه نوسانات قند خون خطرات زیادی برای فرد به همراه دارد گفت: انجام آزمایشات منظم بسیار اهمیت دارد. 

دکتر بهجتی تاکید کرد: دیابتی‌هایی که شیب ملایم دیابت دارند و دیابت از نوع 2 است، معمولا لازم است 3 تا 6 ماه یکبار به پزشک مراجعه داشته و تحت ویزیت قرار گیرند. همچنین افراد دیابتی که انسولین دریافت می‌کنند حداقل 3 ماه یکبار نیاز به مراجعه به پزشک دارند و در این میان استفاده روزانه و آگاهانه از "گلیکومتر" هم توصیه می‌شود. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار