"روند آزادسازی خرمشهر" شب گذشته - سوم خرداد ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سردار سرلشکر سید یحیی صفوی" دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "روند آزادسازی خرمشهر" شب گذشته - سوم خرداد ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی" دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون عملیات دفاع مقدس گفت: پیروزی غرورآفرین فتح خرمشهر را به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تبریک می‌گویم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه 32سال قبل در چنین روزی بزرگترین حماسه ملی سال  61 - آزادی خرمشهر - اتفاق افتاد، ادامه داد: فتح خرمشهر چهارمین عملیات بزرگ دوران  دفاع مقدس به حساب می‌آید که در طی نه ماه 4 عملیات بزرگ به صورت پی در پی برای جمهوری اسلامی ایران حاصل شد.

سرلشکر رحیم صفوی با اشاره به اینکه آزاد سازی خرمشهر از 10 اردیبهشت شروع شد ولی در سوم خرداد به نتیجه رسید، اظهار داشت: در طی 9 ماه با 4 عملیات  گسترده بیش از چندین هزار کیلومتر از منابع اشغال شده کشورمان آزاد شد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد آزادی خرمشهر ادامه داد: نیروهای بعثی عراق در اشغال خرمشهر بسیار مانور دادند زیرا در حقیقت بزرگترین مسئله سیاسی نظامی آنها اشغال خرمشهر بود.

وی با اشاره به اینکه عراقیها به هیچ وجه حاضر نبودند خرمشهر را به جمهوری اسلامی پس بدهند، افزود: وسعت عملیات آزاد سازی خرمشهر 5400 کیلومتر بود به طوری که در 25 – 26 شبانه روز جنگ به صورت مداوم برقرار بود. از منطقه حمیدیه به سمت بوستان و رودخانه کارون تا خرمشهر نفت مورداستخراج قرار می‌گرفت که خوشبختانه این مهم نیز هنوز ادامه دارد.

سرلشکر رحیم صفوی با بیان اینکه عملیات خرمشهر از نبوغ نظامی کاملی برخوردار بود، خاطر نشان کرد: چند هزار نیروی ما در آن سالها از رودخانه کارون عبور کردند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا بااشاره به اینکه این عملیات مشترک میان سپاه و ارتش صورت گرفت، ادامه داد: در آن دوران شهید سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی وقت بود. "محسن رضایی" فرمانده کل سپاه بود که در آن دوران از پشتیبانی نیروی هوایی برخوردار بودیم.

سرلشکر رحیم صفوی با بیان اینکه حدود 25 لشکر از یگانهای مشترک رزمی سپاه و ارتش در این عملیات حضور داشتند، گفت: بنده در آن دوران 30 سال داشتم به طوری که اکنون 62 ساله هستم. در آن دوران جانشین فرماندهی کل سپاه در قرارگاه مرکزی کربلا بودم که در آن دوران در فاصله 30 کیلومتری خرمشهر حضور داشتم.
 
*در سال 61 راهبرد سیاسی - نظامی رژیمی بعثی عراق با شکست روبرو شد

وی با اشاره به اینکه در سال 61 راهبرد سیاسی نظامی رژیمی بعثی عراق با شکست روبرو شد، افزود: قدرتهای فرا منطقه‌ای و کشورهای حامی رژیم بعث عراق نیز پس از آزاد سازی خرمشهر احساس ناتوانی و سرخوردگی کردند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه موازنه قدرت سیاسی – نظامی به نفع ایران رقم خورد، افزود: در آن دوران قدرتهای فرا منطقه‌ای و فرا منطقه‌آی از صدام حمایت می‌کردند. رژیم بعثی عراق برای جلوگیری از سقوط پرچم صلح را بلند کرد که بیش از  1000 کیلومتر مرزهای غربی کشور مورد اشغال قرار گرفته بود.

*صدام پس از آزاد سازی خرمشهر پرچم نفاق را بلند کرد

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه  پس از فتح خرمشهر عراقی‌ها خواستار صلح شدند، گفت: پس از آزادی خرمشهر صدام پرچم نفاق را بلند کرد.

سرلشکر رحیم صفوی با بیان اینکه عراقی‌ها پس از آزادسازی خرمشهر تغییر استراتژیک دادند، خاطر نشان کرد: سازمانهای بین المللی همچون شورای امنیت حاضر نبودند به حقوق ملت ایران تن دهند.  زمانی که قطعنامه 598 را پذیرفتیم صدام مجدداً حمله کرد تا خرمشهر را باز پس بگیرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه رژیم بعثی عراق قابل اعتماد نبود، افزود: صدام هنوز احساس قدرت می‌کرد به طوری که ارتش عراق هنوز منهدم نشده بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فتح خرمشهر چه تاثیری در معادلات منطقه‌ای داشت، ادامه داد: کشورهای منطقه میلیاردها دلار سلاح  و تجهیزات به صدام دادند. کشورهای منطقه پس از فتح خرمشهر به این نتیجه رسیدند که صدام قابل اطمینان نیست.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه صدام تحمل ضربات مستحکم نیروهای نظامی ایران را نداشت، خاطر نشان کرد: درسال67 نظام بین الملل و کشورهای منطقه در صدد دادن امتیاز به ایران بودند. دبیر کل سازمان ملل رسماً اعلام کرد که عراق به ایران تجاوز کرده است و این مسئله برای ایران بسیار حائز اهمیت بود تا آغازگر جنگ مشخص شود که عراق متجاوز است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دوران 8 سال دفاع مقدس چه پیامی را به نسل امروز می‌رساند؟ افزود: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران شامل سلطه گری و سلطه  پذیری را نپذیرفت که این دکترین شامل  بازدارندگی موثر، صلح پایدار برمحور عدالت در عرصه بین المللی، همگرایی و همکاری با کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی، مبارزه جدی با تروریسیم و گروه‌های تکفیری، همکاری با سازمانهای بین‌المللی برای رسیدن به صلح،‌ مقابله با قدرتهای ظالم و نا امن کننده منطقه همچون رژیم صهیونیستی و اشراف اطلاعاتی و نظارت بر نیروهای فرا منطقه‌ای است.

* مجامع بین‌المللی تحت سلطه قدرتهای بزرگ همچون آمریکا هستند

وی با اشاره به اینکه مجامع بین المللی طعباً تحت سلطه قدرتهای بزرگ همچون آمریکا هستند، ادامه داد: قدرتهای بزرگ کمتر حاضر هستند به نفع ایران امتیاز بدهند لذا حق خودمان را باید با قدرت ملی‌مان باز پس بگیریم و نباید منتظر بمانیم که دشمنان به ما چه  امتیازی را می‌دهند.

*ایران خواستار صلح  و امنیت بین المللی بر مبنای عدالت است

سرلشکر رحیم صفوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دکترین دفاعی ایران مبتنی بر چه ساختاری است؟ خاطر نشان کرد: ایران خواستار صلح  و امنیت بین المللی بر مبنای عدالت است.

این مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه راهبرد امام خمینی (ره) دفاعی و بازدارنده بود، افزود: جمهوری اسلامی ایران شدیداً به دنبال تقویت صلح و امنیت پایدار بر مبنای عدالت در منطقه و در مقیاس جهانی است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران زیر بار ظلم نمی رود و به کسی ظلم نخواهیم کرد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در 26 شهریور سال گذشته بر عدم پذیرش سلطه گری و سلطه پذیری تاکید فراوانی داشتند.

* با هیچ یک از کشورهای منطقه تخاصم و دشمنی نداریم

این دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه به دنبال همکاری به کشورهای اسلامی منطقه و سایر کشورهای جهان هستیم، گفت: با هیچ یک از کشورهای منطقه تخاصم و دشمنی نداریم.

وی با تاکید برهمگرایی و همکاری با کشورهای منطقه افزود: با 57 کشور سازمان کنفرانس اسلامی همگرایی و همکاری خوبی داریم. با هر نوع آدم کشی و بمب گذاری مخالف هستیم چراکه نباید انسانهای بی گناه مورد هدف قرار بگیرند.

*رژیم صهیونیستی قدرت نا امن و ظالم منطقه است

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه به جد با گروهای تروریستی مخالفت می‌کنیم، افزود: با ید همکاری ها در چهار چوب سازمانها بین‌المللی صورت گیرد. با قدرتهای ظالم مقابله کنیم چراکه رژیم صهیونیستی قدرت نا امن و ظالم منطقه است.

سرلشکر رحیم صفوی با اشاره به  موقعیت جعرافیایی و توان سیاسی کشورمان ادامه داد: توان ملت هوشمندی و مقاومت مردم و مدیریت رهبری و نظام سیاسی از مولفه‌های قدرت درون ساز هستند که باید به آنها متکی باشیم زیرا ما در معادلات منطقه‌ای و جهانی در موضوعاتی همچون انرژی هسته‌ای به پیروزی رسیدیم.

وی بزرگترین پیروزی سیاسی و نظامی دشمن را اشغال خرمشهر دانست و افزود: اکنون در منطقه عملیاتی بیت المقدس 83 میلیارد  متر مکعب نفت خام کشف شده است که در‌آن دوران انگلیسی ها به رژیم بعثی عراق این مهم را متذکر می‌شدند.

فرمانده دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: اشراف اطلاعاتی کشورمان بر تعداد پایگاه‌ها ، ناوها و برنامه‌های غربی‌ها در منطقه از عوامل موثر و بازدارنده به حساب می‌آید.

سرلشکر رحیم صفوی با اشاره به ویژگی‌های منطقه گفت: وجود رژیم‌های مستبد و دیکتاتور، عدم پایداری سیاسی در آنها، تنش‌های کشورهای منطقه و  نبود ثبات سیاسی از جمله ویژگیهای منطقه به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه  جمهوری اسلامی در  تحرکات نظامی و فرا منطقه‌ای در خلیج فارس اشراف اطلاعاتی دارد و می‌داند که آمریکا در منطقه چند ناو، هواپیما و پایگاه نظامی دارد، افزود: این اشراف اطلاعاتی جزو عوامل موثر بازدارندگی به حساب می‌آید.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی با قدرت بالای اطلاعاتی دشمن را مدام رصد می‌کند، خاطر نشان کرد: برای دفاع از خودمان باید دشمن را رصد کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا منطقه غرب آسیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: بیش از 65 درصد نفت و 34 درصد گاز جهان در منطقه جنوب غرب آسیا واقع شده است.

وی جنوب غرب آسیا را شامل کشورهای پاکستان، افغانستان،‌ ایران، ترکیه، سوریه، لبنان،‌ اردن، عراق، یمن، فلسطین اشغالی و 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس دانست و عنوان کرد: منطقه جنوب غرب آسیا تا چند دهه آینده مورد توجه قدرتهای بزرگ قرار خواهد گرفت.

*رژیم صهیونیستی وصله نچسب به منطقه است

این فرمانده دوران دفاع مقدس مهمترین عامل نا امنی منطقه را وجود رژیم صهیونیستی دانست و افزود: رژیم صهیونیستی وصله نچسب به منطقه است.

وی منشا ناامنی‌های منطقه را رژیم صهیونیستی دانست و گفت: آمریکا در 10 سال گذشته بیش از 100 میلیارد دلار به کشورهای عربی منطقه سلاح فروخته است به طوری که این سلاح‌ها نه تنها برای مبارزه با رژیم صهیونیستی بلکه برای ایجاد نا امنی و بی ثباتی منطقه به کار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تنش‌های منطقه به عدم ثبات سیاسی باز می‌گردد، ادامه داد: وجود رژیمهای غیر دموکراتیک و سنتی که هیچ آثاری از مشروعیت مردمی در انها دیده نمی‌شود یکی از عوامل نا آرامی‌های منطقه به شمار می‌آید به طوری که حتی پس از خروج آمریکا‌یی‌ها از عراق و افغانستان ثبات دراین کشورها برقرار نشده است.

سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه تنها جمهوری اسلامی ایران از ثبات و آرامش خوبی برخوردار است، گفت: صد میلیارد دلار سلاح به کشورهای جنوب غرب آسیا فروخته شده است به طوری که بیشترین سهم از این میزان را عربستان و امارات دارند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه منطقه ما به جز جمهوری اسلامی ایران ثبات ندارد، خاطر نشان کرد: بیش از 15 پایگاه نظامی در کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد به گونه‌ای که این پایگاه‌ها سبب بروز نا امنی در منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه منطقه‌ جنوب غرب آسیا بیش از 350 میلیون جمعیت دارد، افزود: این منطقه بازار مصرف برای کالاهای اروپایی و آمریکایی است.

*ایران لنگرگاه ثبات منطقه است

سرلکشر رحیم صفوی با اشاره به اینکه منطقه‌ی ما در حال گذار ژئوپولوتیکی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به لطف 200 هزار شهید به لنگرگاه منطقه تبدیل شده است و سایر کشورها در حال گذار هستند.

وی با اشاره به مجاهدت‌های 300 هزار جانبار و 40 هزار آزاده در دوران دفاع مقدس افزود: متاسفانه آمریکا و قدرت‌های فرا منطقه‌ای با اعمال سیاست‌های نظامی، اقتصادی و امنیتی در سرنوشت‌ کشورها دخالت می‌کنند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه فرماندهی زمینی نیروی آمریکایی در کویت مستقر است، افزود: فرماندهی دریایی ناوگان 5 آمریکا در بحرین حضور دارد. حضور پایگاه‌های نظامی این منطقه را بی ثبات کرده است و قدرتهای فرا منطقه‌ای ادعا می‌کنند که با حضورشان در منطقه درصدد ایجاد ثبات هستند اما باید گفت که حضور آنها بیشتر به ناامنی دامن می‌زند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه هنوز ساز و کارهای سیاسی و اقتصادی در کشورهای مخلتف بوجود نیامده است، تصریح کرد: پس از جنگ جهانی دوم به غیر از بالکان و بوسنی هرزگوین دیگر نا امنی گسترده‌ای را در اروپا شاهد نبودیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آینده پیش روی سوریه، عراق و افغانستان چه تاثیری رو بر منطقه خواهد گذشت؟ گفت: یکی از عوامل نا امنی طی چند سال گذشته در منطقه آمریکا بوده است.

سرلشکر رحیم صفوی با بیان اینکه آمریکا از عوامل ناامنی و بی ثاتبی در منطقه است، افزود: دولت بشار اسد در سوریه به خوبی توانسته بحران را مورد مدیریت قرار دهد و در 41 ماه گذشته بسیاری از مناطق تحت اشغال تروریست‌ها را پاک سازی و مورد سرکوب قرار داده است.

*پیش بینی می‍‌‌‌‌شود بشار اسد به عنوان رئیس جمهور آینده سوریه انتخاب شود

سرلشکر رحیم صفوی با اشاره به اینکه سوریه به سمت ثبات پیش خواهد رفت، تصریح کرد: پیش بینی می‍‌‌‌‌شود بشار اسد به عنوان رئیس جمهور آینده سوریه انتخاب شود.

وی با اشاره به اینکه البته برخی از دولت‌های منطقه‌ای یا فرا منطقه‌ای این مهم را نمی‌خواهند، افزود: ارتش و نظام سوریه در انجام اقدامات خود موفق عمل کرده‌ است.

*عراق به سمت ثبات سیاسی حرکت می‌کند

فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه مردم سوریه از نا امنی‌های موجود ناراضی هستند، ادامه داد: مردمان سوریه از جنایاتی که تروریست‌ها انجام داده‌اند به تنگ آمده اند.

وی با اشاره به انتخابات اخیر پارلمانی عراق، هوشیاری دولت نوری مالکی و وجود مراجع تقلید در نجف گفت: تعاملات مختلفی میان مناطق گوناگون عراق صورت گرفته است به طوری که باید گفت عراق به سمت ثبات سیاسی حرکت می‌کند.

این دستیار و مشاور عالی مقام معظرم رهبری با اشاره اینکه اگرچه بازسازی مناطق جنگی عراق سال‌های به طول می‌انجامد، ادامه داد: وضعیت عراق بهتر از سوریه است.

سرلشکر رحیم صفوی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که با انتخابات اخیر عراق به سمت ثبات امنیتی وسیاسی پیش خواهیم رفت، افزود: اگرچه گروه‌های تروریستی در عراق فعالیت‌ می‌کنند اما ارتش و دولت این کشور آن ها را نیز سرکوب خواهند کرد و تحت کنترل قرار می‌دهند.

وی با اشاره به درآمد 120 میلیارد دلاری عراق از نفت خاطرنشان کرد: این درآمد به ثبات عراق کمک زیادی می‌کند.

سرلشکر رحیم صفوی با تاکید براین که جمهوری اسلامی ایران همیشه به ثبات افغانستان کمک کرده است اما آمریکایی‌ها پس از گذشت ده سال از اشغال افغانستان نه آبادانی و نه امنیت را در این کشور ایجاد نکرده‌‌اند، گفت: این بزرگترین شکست راهبردی آمریکا در افغانستان به حساب می‌آید. حدود 3 میلیون افغانی در ایران مهمان هستند.

*جمهوری اسلامی ایران با هر نوع اشغال گری در منطقه مخالف است
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان این که جمهوری اسلامی با سازمان‌های بین‌المللی برای پیشرفت و استقلال دولت مردمی و قانونی در افغانستان همکاری کرده است، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با هر نوع اشغال گری در منطقه مخالف است.
 
وی با اشاره به این که البته نظام‌های سیاسی دیکتاتور که مردمانشان را سرکوب می‌کنند مردم آن‌ها می‌دانند با نظام‌هایشان چه کار کنند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه خشونت اعلام انزجار می‌کند.
 
سرلشکر رحیم صفوی با اشاره به این که از نظر ما دولتی که نیروی نظامی به یک جزیره‌ای می‌فرستد و بر ضد یک کشور دیگر دخالت نظامی می‌کند محکوم است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین هزینه را برای ثبات افغانستان کرده است.
 
این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به این که 945 کیلومتر مرز مشترک میان ایران و افغانستان است، ادامه داد: هر ناامنی از آن سوی مرز به ایران سرایت می‌کند.
 
وی با اشاره به مخالفت ایران با هر نوع اشغالگری افزود: ما از هر گونه برخورد سرکوب گرایانه دولت‌ها با ملت‌ها اعلام برائت و انزجار می‌کنیم و هم چنین از این که دولتی نیروهایش را به جزیره‌ای در منطقه منتقل کند مخالف هستیم.
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا حماسه سوم خرداد را جشن ملی دانست و عنوان کرد: اگر فرهنگ هشت سال دفاع مقدس به جوانان منتقل شود تضمین کننده هشتاد سال امنیت ملی ما خواهد بود. 

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار