رقابت های قهرمانی تکواندوی آسیا در حالی از دوشنبه پنجم خرداد در ازبکستان آغاز می شود که تیم ملی ایران با امید به کسب دوباره جام قهرمانی در آن شرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ بیست و یکمین دوره رقابت های تکواندوی قهرمانی آسیا از پنجم تا هفتم خرداد به میزبانی تاشکند ازبکستان برگزار می شود این در حالی است که تاریخچه این رقابت ها جالب توجه است.

رکورد ایران و کره

این مسابقات هر دو سال یک بار برگزار می شود و در طول 20 دوره برگزاری این رقابت ها از سال 1974 تا 2012 تنها دو کشور کره‌جنوبی با 18 عنوان قهرمانی ‌‎و ایران با دو قهرمانی در سال‌های 2008 و 2010 روی سکوی نخست قرار دارند.

اولین حضور در سومین دوره

ایران در اولین حضور آسیایی اش در سال 1978 و در سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در هنگ کنگ چین، با دو مدال نقره نینوس تومان و حمید حشتمی‌خواه و پنج برنز سیامک زعفرانی نژاد، سیدحسن زاهدی، عبدالکریم مومن، غلامحسن سعیدی ومهرزاد مطلب رس روی سوم شد.

تکواندوی ایران پس از آن، در سه دور بعدی این مسابقات غیبت داشت اما در سال 1986 برای حضور در هفتمین دوره رقابت ها راهی داروین استرالیا شد و با مدال نقره اکبر بکرانی و سه برنز محمد علی قادری، علی حاجی‌پور و سیدحسن زاهدی عنوان چهارم را کسب کرد.

استارت دوباره

در هشتمین دوره این رقابت ها در کاتماندوی نپال با تک مدال برنز علی حاجی‌پور عنوان دهمی به مسابقات را به خود اختصاص داد.

پس از آن در سال 1990 و در نهمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا در چین تایپه، ایران با نقره علی حاجی پور و دو برنز سیدحسین عباسی و فرزاد ذرخش در مجموع تیمی چهارم شد.

اما در دهمین دوره که در کوالالامپور مالزی و به سال 1992 برگزار شد، تیم ملی ایران توسط فريبرز عسگری به اولین طلایی تاریخ تکواندو دست یافت و با نقره حسن اصلانی و چهار برنز بیژن مقانلو، اصغر طهماسبی، علی محمد بسحاق و سیدحسین عباسی به نخستین نایب قهرمانی آسیا رسید.

باز هم بدون سکو

یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا سال 1994 به میزبانی فیلیپین در مانیل برگزار شد که در این دوره تیم ملی با دو نقره محسن شیرزاد و علی رحیم‌زاده و برنز مجید امین ترابی سکوی چهارم را به خود اختصاص داد.

در دوازدهمین دوره مسابقات به سال 1996 در ملبورن استرالیا تیم ایران با دو مدال طلای بیژن مقانلو و فرزاد ذرخش و سه نقره سیدمهراد رکنی، فریبرز عسگری، مجید افلاکی و دو برنز مجید امین ترابی و فیض اله نفجم بار دیگر روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

در سال 1998 در جام سیزدهم که در هوشیمینه ویتنام برگزار شد، محمدتقی خضرایی و علی تاجیک دو مدال نقره و وحید عبداللهی یک مدال برنز گرفتند تا تیم ایران به عنوانی بهتر از چهارمی نرسد.

برای حضور در چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2000 تیم ملی راهی هنک کنگ چین شد.

در این مسابقات وحید عبداللهی مدال نقره، علی رامشگر و فریبرز عسکری هم دو مدال برنز کسب کردند تا ایران در جایگاه چهارمی قرار گیرد.

اما در سال 2002 و در پانزدهمین دوره رقابت ها در امان اردن، تیم ملی ایران توسط یک مدال طلای یوسف کرمی، دو نقره هادی ساعی و بهزاد خداداد و سه مدال برنز محمدرضا مهدیزاده، محمد باقری معتمد و علی تاجیک نایب قهرمان آسیا شد.

در رقابت های جام شانزدهم در سال 2004 و در کره جنوبی، ایران با مدال طلای امید غلامزاده و دو نقره وحید عبدالهی و محمد باقری معتمد عنوان دومی دوره قبل را تکرار کرد.


اولین مدال آسیایی بانوان

اما در سال 2006 و در بانکوک تایلند هفدهمین دوره مسابقات برگزار شد که طی آن ایران با دو مدال طلای هادی ساعی و کورش رجلی و دو نشان برنز محمدرضا مهدیزاده و مهروز ساعی باز هم روی سکوی دوم قاره قرار گرفت. البته در این دوره نخستین مدال آسیایی بانوان در تکواندو نیز بدست آمد.

ورود مهماندوست با قهرمانی

در سال 2008 و در ژنگ ژو چین هجدهمین دوره رقابت ها برگزار شد و ایران برای نخستین بار قهرمان آسیا شد. در این مسابقات که تیم ملی برای اولین بار با هدایت رضا مهماندوست وارد شیاپ چانگ شده بود، پنج مدال طلا توسط محمد باقری معتمد، کورش رجلی، فرزاد عبدالهی، علیرضا نصرآزادانی و فاطمه نعمتی، یک نقره توسط رضا نادریان و یک نشان برنز توسط سهیلا سیاحی بدست آورد.

نوزدهمین دوره مسابقات آسیایی تکواندو در سال 2010 به میزبانی آستانای قزاقستان برگزار شد و دومین قهرمانی ایران در این مسابقات رقم خورد.

در این دوره حسین تاجیک، محمد باقری معتمد، مسعود حجی زواره و فرزاد عبدالهی مدال طلا گرفتند، یوسف کرمی و سمانه شش پری صاحب مدال نقره شدند و رضا نادریان، پریسا فرشیدی و سوسن حاجی پور هم برنز گرفتند.

بازگشت به سکوی دومی

اما در بیستمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا تیم ملی ایران برای نخستین بار با هدایت بیژن مقانلو راهی هوشیمینه ویتنام شد و با تک مدال طلای علیرضا نصرآزادانی، نقره مسعود حجی زواره و دو برنز حسین تاجیک و سجاد مردانی عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد.

تیم بانوان هم در این مسابقات توسط سمانه شش پری یک مدال نقره، دینا پوریونسی و نفیسه مخلصی دو مدال برنز بدست آورد.

72 مدال آسیایی

از هفتمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا تاکنون، ایران حضوری مداوم داشته که حاصل آن 2 عنوان قهرمانی، 6 عنوان نایب قهرمانی، یک عنوان سومی، پنج عنوان چهارمی و یک عنوان دهمی و 17 مدال طلا، 23 نقره و 32 برنز حاصل تلاش تیم‌های اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا بوده است. از این تعداد مدال یک طلا، 2 نقره و 6 برنز سهم بانوان بوده و 16 طلا، 21 نقره و 26 برنز هم مردان تکواندو به خود اختصاص داده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار