مدیر امور عشایری استان اردبیل گفت: کوچ عشایر شاهسون استان اردبیل که 94 درصد عشایر کوچ‌رو را تشکیل می‌دهد از نیمه خردادماه آغاز می‌شود.

معرفت آذری دیروز در گفت‌و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: عشایر استان اردبیل از دو ایل بزرگ شاهسون و ایل قره‌داغ تشکیل شده و دارای دو طایفه مستقل شاطرلو و فولادلو است که همه ساله در اواخر فصل بهار کوچ خود را به منطقه ییلاقی سبلان آغاز می‌کنند.

وی گفت: عشایر استان اردبیل با 12 هزار و 818 خانوار با جمعیت 66 هزار و 521 نفر سعی می‌کنند در این ایام از قشلاقات که امسال با کمبود منابع علوفه‌ای روبه‌روست به سمت ییلاقات حرکت کنند که البته به دلیل کاهش بارندگی‌ها و بروز خشکسالی منطقه ییلاقی نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

مدیر امور عشایری استان همچنین خاطر نشان کرد:‌ ما تلاش می‌‌کنیم تا در مسیر کوچ عشایر خدمات مختلف و مورد نیاز را اعم از تأمین آب، مایحتاج ضروری خود عشایر و دام‌ها، تأمین علوفه مورد نیاز و همچنین تأمین خودروها برای انتقال احشام انجام دهیم که امیدواریم کوچ امسال با شایستگی و وضعیت مطلوب در مدت تعیین شده یک ماه انجام شود.

آذری با بیان اینکه عشایر استان در 572 قشلاق، هفت زیست بوم، 51 سامانه، 45 طایفه مستقل و بیش از یک‌هزار و 527 ابه زندگی می‌کنند، اضافه کرد: ‌از نظر مقایسه آماری عشایر استان اردبیل 6 درصد جمعیت استان و در کل 5.6 درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: عشایر استان در 10 شهرستان این استان پراکنده‌اند و بیش از 1.5 میلیون واحد دامی تحت مدیریت آنهاست که این تعداد دام در 591 هزار هکتار مراتع عشایری که 58 درصد از کل مراتع استان را شامل می‌شود، مشغول تعلیف هستند.

مدیر امور عشایری استان در ادامه یادآور شد: تولیدات عشایر نیز بسیار متنوع بوده و عشایر شاهسون این استان که اغلب در ییلاقات سبلان و دامنه‌های اطراف کوه‌های منطقه عشایری سراب ایام تابستان را سپری می‌کنند با تولید 10 هزار و 550 تن گوشت، 43 هزار و 530 تن شیر، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک‌هزار و 500 تن پشم جز گروه‌های مولد و پراشتغال استان است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، آغاز ، کوچ ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.