دبیرکل اتاق تعاون مرکزی ایران:

"تعاون" تجلی بارز اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایرانی

افزایش راندمان کار در دو بخش توانمندسازی تعاون و پذیرش مسئولیت با اعتماد دولت از برنامه‌های اصلی اتاق در سال پیش روست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد صادق مفتح دبیر کل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران اهم سیاست‌های اتاق تعاون در سال 93 را تشریح کرد.

وی با اشاره به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مقاوم سازی اقتصاد به کمک  اقتصاد مقاومتی، بخش تعاون نقش کلیدی در این زمینه دارد.
 
وی ادامه داد: اقتصاد ایران در بخش غیردولتی دارای بعدخصوصی و تعاونی است که باید با کمک  تعاون ، اقتصاد مردمی شود . 
 
مفتح با تأکید بر اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دایره اقتصاد دولتی را نیازمند کوچکی دانست و گفت: با تعریف اصل 44 اقتصاد دولتی باید تنگ‌تر شود و با توجه به اینکه بخش اعظم مشکلات اقتصادی از جمله کاهش بهره‌وری،‌راندمان تولید، در سایه اقتصاد دولتی است، تعاون می‌تواند سبب مردم محور کردن اقتصاد و کاهش سهم بخش دولتی شود.
 
این مقام مسئول با اشاره به تجربیات دولت در واگذاری مسئولیت‌ها به بخش تعاونی در 10 سال گذشته اظهار داشت : در 10 سال گذشته هر کجا که مسئولیت‌ها به بخش تعاون واگذار شده شاهد موفقیت این بخش بوده‌ایم.
 
دبیرکل اتاق تعاون ایران ادامه داد: جابه‌جایی میلیون‌ها مسافر در روزهای پایانی سال،‌ واردات کالاهای اساسی نظیر علوفه موردنیاز دام  از نوع سبک و سنگین و طیور و توزیع سبد کالا از جمله تجربیات موفق حضور بخش تعاون در اقتصاد ایران بوده است.
 
مفتح با تشریح طرح‌های بخش تعاون در سال جاری گفت: اعلام آمادگی تأمین نهاده‌های گوشت و شیر چه در امر تولید و چه در توزیع از اقدامات پیش روی بخش تعاون است تا محصول با قیمت واقعی در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گیرد.
 
این مقام مسئول با بیان سهم 36 درصدی هزینه تولید کالا در بخش حمل و نقل اظهار داشت : برنامه‌هایی در دست اقدام است تا با کمک بخش تعاون هزینه‌های تولید کالا در بخش حمل و نقل کاهش یابد. به همین منظور تهیه لاستیک و روغن موتور در قالب شرکت‌های تعاونی و با کمک بازرگانی خارجی در حال بررسی است.
 
وی تأکید کرد: بخش تعاون آمادگی کامل برای حضور در اقتصاد کلان و حل مشکلات اساسی کشور را دارد.
 
مفتح آموزش را جز لاینفک تعاون دانست و ادامه داد: توسعه بخش آموزش تعاون با کمک IT از برنامه‌های عمده اتاق تعاون است که با توجه به سیستم جغرافیایی وسیع ایران این آموزش‌ها از نوع عمومی و در قالب بخش مالی، مالیاتی و گمرکی صورت می‌گیرد
 
وی اضافه کرد: این سطح از آموزشها در هر استان به صورت جداگانه و به صورت بسته‌های مخابراتی قابل نصب بر روی تلفن همراه و ثابت برای آموزش تعاون‌گران در نظر گرفته شده است.
 
دبیرکل اتاق مرکزی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بزرگترین شبکه به روز رسانی و اطلاع‌رسانی در اختیار اتاق تعاون مرکزی ایران است و سایت اتاق تعاون آمادگی اطلاع‌رسانی برای تبادل اطلاعات بین تعاون گران دارد.
 
مفتح خاطرنشان کرد: ایجاد هم‌افزایی در واحدهای مختلف تعاون در بستر IT، تأسیس شبکه اجتماعی تعاونی کشور به نفع تعاون‌گران برای کسب تجربه و افزایش راندمان کار در دو بخش توانمندسازی تعاون و پذیرش مسئولیت با اعتماد دولت از برنامه‌های اصلی اتاق در سال پیش روست.

انتهای پیام/

برچسب ها: تعاون ، دولت ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار