در نشست ادبی دوپنجره کتاب «خداحافظ راکون پیر» نوشته‌ی کلر ژوبرت با حضور اعضای ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان نقد و بررسی شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست کلر ژوبرت نویسنده‌ی مسلمان فرانسوی‌الاصل ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کودکان و نوجوانان کرمانی گفت: نویسندگی هنر زیبایی است که نیازمند تمرین و مطالعه است.

ژوبرت خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر در این نشست گفت: وقتی باور کنید که می‌توانید کاری را انجام دهید، حتما در آن کار موفق خواهید شد و رسیدن به این موفقیت مستلزم تلاش، خودباوری و نقدپذیری است.  

نویسنده کتاب خداحافظ راکون پیر در پاسخ به این سوال که چرا در این کتاب به موضوع مرگ که موضوعی ناآشنا برای کودکان است پرداخته، گفت: موضوع مرگ امری گریزناپذیر در زندگی همه‌ی انسان‌هاست و همه ما بر این باور هستیم که پس از این دنیا، دنیای دیگری است، هرچند ممکن است پذیرش مرگ برای کودکان سخت و ناخوشایند باشد اما سعی داشتم با انتخاب این موضوع به کودکان بگوییم  دنیای پس از مرگ دنیای زیبایی است.

وی انتخاب موضوع را یکی از اولویت‌ها در خلق آثارش عنوان کرد و گفت: به نظر من نخستین مرحله‌ی خلق یک اثر انتخاب موضوع است، پس از آن ایجاد فضایی که قرار است داستان در آن موقعیت  به پیش برود و این گونه می‌توان شخصیت‌های داستان را بر اساس موقعیت و موضوع انتخاب کرد.

ژوبرت دلیل انتخاب شخصیت‌های حیوانی در بیشتر کتاب‌هایش را، عدم محدودیت‌های دنیای حیوانات بر شمرد و گفت: وقتی شخصیت‌های یک داستان انسان باشند باید برخی محدودیت‌ها و قوانین نیز در پرداختن به آن شخصیت مد نظر قرار گیرد، اما دنیای حیوانات این ویژگی را دارد و من تلاش کرده‌ام بیشتر از شخصیت‌های حیوانات در داستان‌هایم استفاده کنم چرا که می‌توان هر کار غیر معمولی را به آن‌ها نسبت داد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا "راکون" به عنوان شخصیت اصلی و دانای داستان انتخاب شده است، گفت: برای انتخاب این شخصیت بسیار فکر کردم زیرا دوست داشتم از حیوانی استفاده شود که برای مخاطب نا آشنا باشد.

ژوبرت افزود: پیروی از کلیشه‌ها و تفکراتی که از گذشته در باور مردم بوده است در بسیاری از آثاری که برای کودکان و نوجوانان خلق می‌شود وجود دارد مثلاً همه روباه را به مکار بودن می‌شناسند و من دوست داشتم این کلیشه‌ها را در ذهن کودکان بشکنم تا به چیزهای متفاوت‌تر هم فکر کنند.

نویسنده کتاب خداحافظ راکون پیر، انتخاب سبک و تکنیک را در نوشتن و تصویرگری یک اثر، بسته به سلیقه نویسنده و نوع داستانش دانست و گفت: همیشه سعی می‌کنم به سبک و شیوه‌ای بنویسم که بتوانم افکار، احساسات و پیام‌های مد نظرم را به راحتی در اختیار خواننده قرار دهم.

کلر ژوبرت درباره‌ی پایان داستان توضیح داد: در اصول داستان نویسی وقتی پایان ناتمام است در واقع آغازی است برای شروع داستانی نو و باید تلاش کنیم که پایان داستان برای مخاطب جالب و جذب کننده باشد.
                                                                                                                         
این نویسنده فرانسوی کتاب‌های کودک هم‌چنین، استفاده از کلمات جدید و ناآشنا را یک اصل در نویسندگی عنوان کرد و گفت: هر نویسنده مجاز است در اثری که خلق می‌کند تا بیست درصد از واژگان جدید استفاده کند و کاربرد کلمات ناآشنا در داستان‌هایم به این دلیل است تا دایره واژگانی خوانندگان کودک کتاب‌هایم بیشتر شود.

بر اساس این گزارش، شروع داستان با یک تولد و پایان آن با مرگ و ورود به دنیای جدید، الهام گرفتن از آیه شریفه"الا بذکرالله تطمئن القلوب" و زیبا جلوه دادن دنیای پس از مرگ، تناسب متن و تصویر و پرداختن به موضوع جدید از جمله مواردی بود که از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست به عنوان نقاط قوت کتاب "خداحافظ راکون پیر" عنوان شد.

نشست ادبی دوپنجره روز 25 اردیبهشت با حضور کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر فرانسوی کتاب‌های کودک و بیش از یکصد و سی عضو ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون در کانون شماره 5 کرمان برگزار شد.

دسترسي به اين خبر به همراه تصوير و خبرهاي ديگر در پايگاه اطلاع‌رساني كانون با نشاني www.kanoonnews.ir  امكان‎پذير است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار