انتقاد پذيري از آن مهارت‌هايي است که هر آدمي به راحتي نمي‌تواند داشته باشد اين که بنشينيد پاي حرف کسي که به جاي تعريف دارد نقدتان مي‌کند از آن کارهايي است در حد آپولو هوا کردن! اگر انتقاد پذير نيستيد و اعتقاد داريد همه درباره شما اشتباه مي‌کنند راه‌کارهاي زير به دردتان خواهد خورد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، چرا این کفش رنگ زرد دارد؟ چرا این روزنامه های امروز تیترهای بدرد نخور دارند و ...  فکر کنيد همه اين انتقادها را يک نفر حواله شما کند، شما فکر کنيد يک نفر بنشيند رو به روي تان و دست بگذارد روي يکي از رفتارها يا کارهاي شما و بگويد اينش خوب است آنش بد است! در اين زمان چه جوري با او برخورد مي‌کنيد؟!

مي‌توانيد لنگ کفش برداريد حالش را بگيريد، مي‌توانيد در برابر 4 کلمه حرف او 124 کلمه به خودش برگردانيد که تو همين جوري هستي يا خودت را تکه تکه کني تا ثابت کني اين جوري نيست! يا بر عکس مي‌توانيد به حرف‌هاي آدم‌هايي که منتقد شما هستند گوش بدهيد و بعد فکر کنيد و بعد شايد اصلاحي در رفتارتان يا پيشرفتي در کارتان ايجاد شود.

انتقاد پذيري از آن مهارت‌هايي است که هر آدمي به راحتي نمي‌تواند داشته باشد اين که بنشينيد پاي حرف کسي که به جاي تعريف دارد نقدتان مي‌کند از آن کارهايي است در حد آپولو هوا کردن! اگر انتقاد پذير نيستيد و اعتقاد داريد همه درباره شما اشتباه مي‌کنند راه‌کارهاي زير به دردتان خواهد خورد.

خونسردي‌تان را حفظ کنيد

وقتي انتقاد مي‌شنويد آرام باشيد و فقط گوش کنيد. زود عصباني نشويد آدم‌هايي که زود ناراحت و عصباني مي‌شوند افراد ضعيفي هستند که اعتماد به نفس ندارند و نمي‌توانند با نقاط ضعف خود به خوبي رو به رو شوند پس قبل از هر کاري آرام باشيد، حساسيت زياد به انتقاد، نشان‌دهنده عزت نفس پايين و شکننده بودن است پس بلبشو راه نيندازيد.

نگاه‌تان را به انتقاد عوض کنيد

انتقاد درست و صحيح، سازنده است و باعث رشد، حرکت و پويايي مي‌شود، پس فکر نکنيد هر انتقادي به معناي توهين به شماست و شما آدم بي عرضه يا بدي هستيد. مي‌توانيد به انتقادات به عنوان پله‌اي نگاه کنيد که به شما کمک مي‌کند تا يک قدم به موفقيت نزديک شويد. انتقادهاي صحيح هم روابط و هم عملکرد شما را بهبود مي‌بخشند. پس اين قدر خودتان را به خاطر انتقاد نخوريد. حتي اگر انتقادي که به شما شده است درست نباشد، به افراد حق اظهار نظر بدهيد و صرفا گوش کنيد.

دفاع نکنيد

بي‌شک انتقاد تلخ است خودمان بيشتر از هر کسي اين موضوع را مي‌فهميم، به‌خصوص وقتي پيامک‌هاي ناسزا به دست‌مان مي‌رسد! اما بهتر از اين است که يک نفر الکي خوشحال‌تان کند، پس وقتي يک نفر دارد مي‌گويد اين رفتارتان اشتباه است يا فکر مي‌کند اين کارتان خوب نبوده‌است، زود از خودتان دفاع نکنيد و بگوييد نه اين حرف‌تان به هزار و يک دليل اشتباه است. يا برعکس با خاک يکسانش کنيد که خودت هزار مشکل داري، آمده‌اي به من مي‌گويي!! اين رفتار يعني خيلي آدم بي‌جنبه‌اي هستيد. امام باقر (ع) مي‌فرمايد: از کسى پيروى کن که از روى خيرخواهى و نصيحت، تو را مى‏گرياند، ولى پيرو کسى مباش که تو را مى‏خنداند، در حالى که نسبت به تو فريبکارى مى‏کند!

انتقاد را براي خودتان بزرگ نکنيد

حالا يک نفر به رفتار شما نقدي کرده است، اين بدان معنا نيست که شما دور از جان کلا آدم نيستيد يا تمام رفتارها و کارهاي شما مشکل دارد! پس لطفا يک انتقاد را به تمام شخصيت و زندگي‌تان ربط ندهيد و آن‌را در ذهن‌تان آن قدر بزرگ نکنيد که به دست و پا بيفتيد و فکر کنيد که اي داد بيداد الان بايد خودتان را کلا عوض يا بايد از صفر شروع کنيد! بزرگ‌نمايي انتقادها باعث مي‌شود توانمندي‌هاي خودتان را ناديده بگيريد و نتوانيد از نقدي که به شما شده است درست استفاده کنيد. چون در اين حالت به جاي اصلاح يک رفتار از خودتان نااميد مي‌شويد.

گوش کنيد که حرف حساب‌شان چيست

به حرف‌هاي منتقد گوش کنيد، ببينيد حرف حسابش چيست اگر اين نقد را از افراد ديگري هم شنيده‌­ايد سعي کنيد، بعد از شنيدن از منتقد راهکار بخواهيد يا از او بخواهيد جزئيات نقدش را هم بگويد. اگر هم بار اولي است که چنين نقدي مي‌شنويد باز هم به نقدي که شده است فکر کنيد. از منتقد سوال کنيد و حتي از او راهکار بخواهيد آن وقت مي‌توانيد مشکل خودتان را به خوبي کشف و برايش راه حل پيدا کنيد.

قوي باشيد

خود را آدم توانمندي کنيد، يعني کسي که با شنيدن چند انتقاد هم خودش را به هم بريزد و هم دنيا را، آدم ضعيفي است. آدم‌هاي ضعيف به جاي پذيرش نقدها همه را دشمن به حساب مي‌آورند و از آدم‌هاي عادي به خاطر انتقادشان دشمني مي‌سازند که نمي‌خواهند او را ببينند. آدم‌هايي که روحيه قوي و دلي بزرگ دارند با انتقادها رشد مي‌کنند و منتقدان را دوستان دلسوز خود مي‌دانند.

با انتقاد خودتان را بزرگ کنيد

اگر قرار است انتقاد بشنويد و لبخند بزنيد و بگوييد ممنون که اين يعني دور زدن خودتان و منتقد بيچاره!! از منتقد واقعا تشکر کنيد اما نه به صورت صوري و نمادين بلکه از او به خاطر اين که سرتان را از برف بيرون کشيده و رفتار يا عملکرد نادرست‌تان را به شما نشان داده است متشکر باشيد، بعد هم بنشينيد رفتار و عملکرد خود را بررسي کنيد و با خودتان بگوييد شما مي‌توانيد از چيزي که هستيد آدم بهتري شويد با اين روش مطمئن باشيد حتي انتقادهاي غير منصفانه را دوست خواهيد داشت و از آن براي بهبود زندگي‌تان کمک مي‌گيريد./جیم خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۹:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
سلام عجب کشف بزرگی اینها شد راهکار؟
آخرین اخبار