گزارش/

امتداد موفقیت‌های ارتش سوریه/ نگاهی به عقب‌نشینی خفت‌بار تروریست‌ها از شهر راهبردی "حمص"

"توافقنامه حمص" با خروج حدود 2200 فرد مسلح به اجرا در آمد اگرچه در اجرای آن به علت کارشکنی گروه‌های مسلح در مسیر ورود کمک‌ها به شهرهای تحت محاصره نبل و الزهرا در حومه حلب‌، تأخیر به وجود آمد.

بالاخره بعد از کش‌ و‌ قوس‌های فراوان، عناصر مسلح ترویست با خروج خفت بار از شهر راهبردی حمص موافقت کردند و توافقی میان دولت سوریه و مسلحان در حمص در این مورد امضا شد. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به بررسی جهات مختلف این پیروزی بزرگ می‌پردازد: 




گروه‌های مسلح تروریستی بعد از عقب‌نشینی از حمص و شکست مفتضحانه در رویارویی ارتش سوریه در تلاشند عقب نشینی خود را از بخش قدیمی حمص پیروزی و اقدامی تاکتیکی جلوه بدهند اما واقعیت‌ها و شواهد نشانگر یک شکست بزرگ برای این گروه‌هاست و مردم حمص نیز می‌گویند این شهر را دوباره خواهند ساخت. بدون تردید پیروزی ارتش در حمص ادامه موفقیت‌های ارتش و نیروهای مردمی در القلمون و الغوطة و یبرود است و  امتداد موفقیت‌های ارتش سوریه در حمص در حلب، ریف حلب، درعا و ریف درعا خواهد بود.

مردم شهر حمص پس از خارج کردن گروه‌های مسلح از این شهر وارد آن شده‌اند. توافقنامه حمص با خروج حدود 2200 فرد مسلح به اجرا در آمد اگرچه در اجرای آن به علت کارشکنی گروه‌های مسلح در مسیر ورود کمک‌ها به شهرهای تحت محاصره نبل و الزهرا در حومه حلب، تأخیر به وجود آمد. همزمان ارتش سوریه پس از آنکه واحدهای مهندسی بمب‌ها را خنثی کردند وارد این شهر شدند. اهمیت پیروزی ارتش سوریه در حمص تا حدی بزرگ بود که "دیوید هیل" سفیر امریکا در لبنان آن را به مثابه پیروزی بزرگی برای بشار اسد رییس جمهور سوریه توصیف کرد.

"هیل" در دیدار با شماری از شخصیت‌های سیاسی لبنانی گفت: آن چه که در حمص سوریه رخ داد مایه تثبیت و پیروزی بشار اسد شد. ارتش سوریه در هفته اخیر توانست با کنترل بر شهر مهم حمص موفقیتی راهبردی را در تقابل با مخالفان مسلح بدست آورد که به نظر کارشناسان عقب نشینی شبه نظامیان از حمص قدیم نقطه عطفی در طی سه سال جنگ سوریه بود که آثاری در عرصه مهمی در تحولات آتی در این کشور خواهد داشت.




*** جهات مختلف اهمیت این پیروزی
این پیروزی ارتش سوریه از جهات مختلفی دارای اهمیت است، از یک سو شهر حمص جایی بود که ناآرامی‌های سوریه از آنجا شروع شد و  پس از تشدید خشونت‌ها در سوریه توسط مخالفان به "پایتخت انقلاب"(!) لقب گرفت تا قلب ناآرامی‌های سوریه باشد. مسلماً سقوط شهری که مخالفان آنرا پایتخت خود می‌دانستند تاثیر مهمی در کاهش روحیه مخالفان خواهد داشت و اکنون پس از شکست‌های پیاپی که از القصیر آغاز شد و در الغوطه و القلمون در ریف دمشق ادامه یافت و همچنین ادامه درگیری میان گروه‌های مسلح با یکدیگر، از دست رفتن حمص ضربه‌ای محکم بر تروریست‌ها و حامیان آن‌ها بود که امید داشتند دولت بشار اسد را در کمتر از یک ماه سرنگون کنند. 

از نظر جغرافیایی و سیاسی نیز حمص جایگاهی ویژه در جنگ سه سال اخیر در سوریه دارد، این استان با 42هزار کیلومتر بزرگترین استان این کشور و به تنهایی 22 درصد از وسعت کل سوریه را تشکیل می‌دهد. همچنین حمص پس از دمشق و حلب سومین استان پرجمعیت در سوریه است که دقیقا با رسم طول و عرض جغراقیای بروی نقشه مرکز کشور در این استان قرار می‌گیرد و از سوی دیگر حمص تقریبا با تمام استان‌های سوریه هم مرز است، از شمال با استان‌های حماه، طرطوس و همچنین از غرب با کشور لبنان، استان‌های دیرالزور و رقه نیز در شرق و شمال شرق این استان هستند و در بخش جنوبی این استان هم ریف دمشق قرار دارد و در جنوب شرق هم با اردن و عراق مرز مشترک دارد که مجموعه این ویژگی‌ای راهبری باعث می‌شود تا حلب هدفی مهم برای تبدیل شدن به پایتخت مخالفان باشد.



شهر حمص که بزرگترین شهر در استان حمص است و 40 درصد ساکنان این استان در این شهر هستند مرکز استان حمص است و علاوه برآن 7 منطقه دیگر ‌از جمله تدمر، المخرم، الرستن، تندو، القصیر و تلکلخ شهرهای در این استان واقع شده‌اند. از نظر راهبردی اگر شهر حمص در کنترل مخالفان می‌بود و ارتش سوریه نمی‌توانست تروریست‌ها را در آنجا متوقف کند، طرح مخالفان و حامیانشان برای تجزیه سوریه عملی می‌شد به طوری که حتی اگر دولت بشار اسد هم در دمشق در قدرت می‌ماند باز با تسلط مخالفان بر حمص دمشق در محاصره بود چرا که مسیر ارتباط میان دمشق با ساحل مدیترانه قطع می‌شد و جاده راهبردی دمشق به طرطوس و لاذقیه که پس از نبرد القصیر در سال گذشته و نبرد در القلمون در ماه گذشته امن شده از دست دولت خارج می‌شد که این امری بسیار خطرناک ‌بود.

مجموعه این مسائل باعث می‌شود تا در نگاه بسیاری از کارشناسان سقوط حمص سقوط مخالفان مسلح باشد چراکه اکنون پایتخت خود را از دست دادند. همچنین پیام اقدام دولت سوریه در توافق برای خروج مخالفان مسلح نیز دارای اهمیت است چراکه این اقدام سوریه باعث شد چهره‌ای مثبت از عملیات ارتش این کشور در مقابل جهانیان قرار گیرد و نشان داده شود که دمشق علاقه‌ای به انتقام و نابودی ندارد و با منطق واکنشی اقدام نمی‌کند بلکه براساس عقل تصمیم می‌گیرد و به دنبال پیروزی رسانه‌ای نیست بلکه نسبت به خون مردم سوریه حساسیت دارد و می‌خواهد حتی یک دیوار هم که شده از خانه‌های مردم کمتر فروبریزد.

***  انتخابات ریاست جمهوری سوریه
پیروزی ارتش سوریه در حمص تاثیر مستقیمی بر انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت و این موفقیت می‌تواند باعث اقبال مردم به انتخابات شود. پیروزی‌های ارتش در مناطق جنگ زده بر تروریست‌ها می‌تواند باعث شود تا انتخابات به طور عادی و بدون مشکل در این مناطق برگزار شود و همین مسئله باعث می‌شود تا سوری‌های بیشتری بتوانند پای صندوق‌های رای حضور یابند.

دو سال قبل تقریبا به نظر می رسید سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه غیر قابل اجتناب است.  شورشیان نیز با ادامه جنگ علیه نیروهای  وابسته به بشار اسد در حال نزدیک تر شدن به پایتخت بودند و حتی بمبی را داخل یک نشست امنیتی سطح بالا منفجر کردند که بر اثر آن مقامات بلندپایه سوریه ازجمله شوهر خواهر اسد کشته شدند.



مقامات غربی در آن زمان پیش بینی کردند اسد طی چند ماه آینده سرنگون خواهد شد. اما اکنون تقریبا هیچکس چنین تصوری را ندارد. حتی اسد خود را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آینده سوریه آماده می‌کند و پیش بینی می‌شود وی بتواند برای یک دوره هفت ساله دیگر در این سمت باقی بماند. مردم سوریه پس از تحمل شدائد و مصائب فراوان ناشی از جنگ و خون‌ریزی توسط گروه‌های تروریست مزدور، اکنون چشم امید به برگزاری انتخابات و بازگشت آرامش واقعی به کشور خود دوخته‌اند. امروز بیش از هر زمان دیگر شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد در سوریه با مشارکت همه اتباع سوری در داخل و خارج فراهم است. امروز دولت سوریه بیش از دو سوم از خاک و شهرهای این کشور را در تسلط دارد. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه که تبلیغات آن آغاز شده است با مانع تراشی برخی از کشورهای منطقه‌ای و خارجی همراه شده است. مقامات دمشق اعلام کردند فرانسه و آلمان قصد دارند به سوری‌های ساکن در این کشورها اجازه ندهند در سفارتخانه‌های سوریه برای انتخابات ریاست جمهوری سوم ژوئن که ممکن است بشار اسد رئیس جمهور سوریه باردیگر انتخاب شود، رأی دهند. 


وزارت امورخارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت های فرانسه و آلمان «‌از رأی دادن سوری‌های ساکن در خاک این کشورها جلوگیری می‌کنند.»

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد «فرانسه با رد این انتخابات، تبلیغات مطبوعاتی خصمانه‌ای را به کار گرفته است. فرانسه رسما مخالفت خود را با برگزاری این انتخابات در خاک فرانسه حتی در سفارت سوریه در پاریس اطلاع داده است.»

در این بیانیه آمده است «‌این تصمیم فرانسه در چارچوب حمایت فرانسه از تروریست‌ها در سوریه و برای از بین بردن سوریه اتخاذ شده است.»

رسانه‌های منطقه‌ای نیز در حرکتی هماهنگ علیه انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، ادعای ساختگی و بی‌اثر بودن آن را مطرح می‌نمایند. 

دولت سوریه قرار است در تاریخ سیزدهم خرداد ماه سال جاری انتخابات ریاست جمهوری را برگزار نماید. بر خلاف انتخابات قبلی که فقط اعضای حزب بعث حق نامزدی داشتند، این بار 24 تن از همه احزاب موافق و مخالف توانستند در انتخابات ثبت نام نماید که فقط صلاحیت سه نفر از آنان توسط پارلمان سوریه تایید گردید. این انتخابات با پیروزی‌های نظامی ارتش سوریه همزمان شده است و بنابراین گام کلیدی برای تثبیت مجدد حکومت سوریه به شمار می‌رود از آن رو رسانه‌های وابسته منطقه‌ای در سناریویی مشابه، از فرمایشی بودن این انتخابات سخن می‌گویند. پر واضح است که تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سوریه در دمشق به جشن بیعت مردم با بشار اسد تبدیل شده است و بدون شک باید گفت: بشار اسد برای سومین بار متوالی و برای هفت سال دیگر رئیس جمهوری سوریه خواهد بود. در کمتر از یک ماه مانده به انتخاباتی که قرار است سوم ژوئن برگزار شود و هم زمان با تداوم جنگ خونینی که بیش از سه سال در کشور سوریه ادامه دارد کوچه و خیابان ها، پارک ها و حتی ساختمان های دمشق پر از تصاویر بشار اسد است.

این انتخابات از پنجاه سال گذشته تاکنون، اولین انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به شمار می‌آید که با حضور چند نامزد برگزار می‌شود. در این دوره از انتخابات بشار اسد، ماهر حجار و حسان النوری رقابت می کنند که در این میان به جز بشار اسد دو نامزد دیگر چهره شناخته شده‌ای نیستند.


***   نتیجه گیری
آنچه مشخص است که مخالفت شدید دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی سوریه و همچنین مخالفان خارج‌نشین و تحرک شدید آنان برای غیرقانونی دادن انتخابات ریاست جمهوری آینده در سوریه نشان دهنده این حقیقت است که این انتخابات  ضربه محکم دیگری به همه تلاش‌هایی است که برای سرنگونی نظام سوریه به کار گرفته شد.

گردآوری: سید محمد مسعودی علوی

انتهای پیام/
برچسب ها: ارتش ، سوریه ، حمص ، القصیر ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار