مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آیین بزرگداشت حکیم سخن سرای طوس ابوالقاسم فزدوسی گفت: شاهنامه فردوسی گنجینه ادبیات فارسی است که بیگانگان با تهاجم فرهنگی سعی در نابودی این مهم دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد

ثابت قدم گفت:عمیق ترین لایه های تهاجم فرهنگی متوجه زبان فارسی و ادبیات ایران زمین است.

در ادامه این همایش چیستا یثربی استاد دانشگاه الزهرا هم گفت:حکیم طوس در اثر خود تاریخ، مردم نگاری، اسطوره شناسی، درام و قصه گویی را با هم به نظم کشیده است.

وی افزود: فردوسی شاعری بود که مردم عادی را خوب می شناخت و افسانه، تاریخ و واقعیت را با هم درآمیخته به نظم کشید که کمتر شاعری را می توان شناخت که اینگونه تاریخی، حماسی و تغزلی سروده باشد.

این استاد دانشگاه در عین حال از خلاصه شدن آیین های بزرگداشت احیاگر زبان پارسی در مجالس نقالی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه اکنون مد شده که در بزرگداشت این حکیم نقالی کنند و هر وقت نام این بزرگمرد به میان می آید، از نقالی بیشتر صحبت می کنند.

یثربی نگاه به اندیشه و تفکر فردوسی از دریچه نقالی را آفتی بزرگ عنوان کرد و افزود: در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی باید به خود وی و اثر گرانقدر این حکیم پرداخته شود.

وی گفت: هم اکنون برای برخی از شاعران معاصر آیین بزرگداشت برپا می شود اما به فردوسی، با آن عظمت، کمتر پرداخته شده و چنانکه باید به او ارج نهاده نشده است/س .

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
محمد رقیب
۱۴:۴۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
گنجینه ادب سنگ تراش