همه ساله با شروع فصل گرما و رویش علف در مراتع سردسیر، عشایر پس از یک دوره زمستان‌گذرانی مراتع قشلاقی را به سوی مناطق ییلاقی ترک می‌کنند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، استقرار عشایر استان در مناطق گرمسیری مراوه‌تپه در استان گلستان، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و اسفراین در پاییز و زمستان، انجام می شود .

مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی در این باره می گوید:با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات، عشایر دام‌های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه‌های شاه‌جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می‌دهند که تا 45 روز به طول می‌انجامد.

رمضانی خدماتی که در مسیر کوچ به عشایر ارایه می‌شود را آب‌رسانی، مرمت و نگهداری ‌ ایل راه‌های عشایر توسط اداره کل عشایر، تهیه و تأمین علوفه‌ مورد نیاز توسط شرکت‌های عشایر و اتحادیه‌ها و امور پشتیبانی جهاد کشاورزی اعلام کرد .

وی می افزاید: خدمات مربوط به مسایل حفاظت دام‌ها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌ها توسط دامپزشکی و تأمین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و پلیس راه انجام می‌شود.

رمضانی با اشاره به مسیر کوچ عشایر می گوید: عشایر از سه ایل‌راه اصلی شمالی شامل مسیر شمال شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه تپه، ایل‌راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد، قوری میدان و مراوه تپه و ایل‌راه میانی از قوچان تا مانه و سملقان و از اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه‌تپه گذر می‌کنند.

وی خاطرنشان می کند: از 5 هزار خانوار عشایر حدود 4 هزار نفر در فصل ییلاق و قشلاق کوچ می‌کنند و مابقی ثابت هستند.

یکی از عشایر کوچ بهاره را یک تفریح و کار دانسته و می گوید: کوچ کردن برای ما لذت بخش است .

یکی دیگر از عشایر می افزاید : با هر کوچ بیشتر با اسرار طبیعت آشنا می شوند و در بین راه گونه های گیاهی بسیاری را جمع آوری می کنند .

در بین عشایر کار کردن مرد و زن ندارد و همه به یک اندازه در راه اندازی کارها سهیم هستند ./س

برچسب ها: اسرار ، عشایر ، کوچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.