بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیات 29 و 30 و 31  سوره نمل
قَالَتْ یاءَیهَا الْمَلَؤُاْ إِنِّی اءُلْقِی إِلَی کتَ بٌ کرِیمٌ (29) إِنَّهُ مِنْ سُلَیمَنَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِیمِ (30) اءَلا تَعْلُواْ عَلَی وَاءْتُونِی مُسْلِمِینَ (31)
(چون هدهد نامه را نزد بلقیس افکند، او به شگفت آمد و) گفت: ای اشراف (و بزرگان کشور)! نامه ای پرارزش به سوی من افکنده شد. (29) نامه از سلیمان است و (مضمون آن) این است: به نام خداوند بخشنده مهربان. (30) بر من برتری نجویید. نزد من آیید و تسلیم (حقّ و مطیع من) باشید. (31)


* در این که چرا بلقیس به نامه سلیمان، «کتاب کریم» گفته است، دلایلی نقل شده از جمله:
الف: به خاطر جمله‌ی مبارکه‌ی «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم».
ب: ممهور بودن نامه به مهر سلیمان.
ج: محتوای ارشادی نامه.
د: به دلیل مقام سلیمان؛ و شاید هم به خاطر همه‌ی این موارد باشد.

* بلقیس، داری اطرافیان و مشاورانی بود که اخبار و حوادث را با آنان در میان می‌گذاشت. (یا ایها الملؤ آ)
* سواد برای زن، یک ارزش است. (القی الی کتاب کریم)
* بلقیس، تیزهوش و دارای قدرت شناخت بالایی بود. (کتاب کریم)
* ارشاد وتبلیغ را با مهربانی و رحمت آغاز کنیم. (بسم اللّه الرّحمن الرّحیم)



* حتّی در نوشتن چند کلمه، جمله‌ی بسم اللّه الرحمن الرحیم را به صورت کامل بنویسیم، نه خلاصه. (انّه بسم اللّه الرّحمن الرّحیم)
* برتری جویی در برابر انبیا، برتری جویی در برابر خداوند است. للّه (اءلاّتَعلوا علی)
* دوری از تکبّر و برتری جویی، زمینه‌ی تسلیم حقّ شدن است. (اءلاّ تعلوا علی و اءتونی مسلمین)
* نامه‌ها را ساده و خلاصه بنویسیم. القاب را حذف و اهداف را روشن نماییم. از لعن و توهین دوری کنیم. رحمت و صلابت را در کنار هم مطرح نماییم. (بسم اللّه ... لا تعلوا... و اءتونی)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار