معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: برای اجرای طرحها پتروشیمی به هیچ وجه نمی شود امیدی به فاینانس چین و صندوق توسعه ملی شد باید سرمایه گذاری خارجی در این زمینه صورت گیرد.

عباس شعری مقدم  معاون وزیر نفت  در امور صنعت  پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص پتروشیمی ایلام اظهار داشت:پتروشیمی ایلام هم اکنون به دلیل نبود منابع مالی ارزی با مشکل مواجه است قرار بود که از طریق کراکر خوراک مورد نیاز خود را  تامین کند بنابراین واحد الفین این بخش هنوز نیمه کاره است.
 
وی با اشاره به افتتاح واحد پلی اتیلن ایلام دلیل عقب ماندن راه اندازی واحد الفین مشکلات نقدینگی خواند و گفت: قرار بود واحد پلی اتیلن ایلام از طریق واحد الفین خوراک خود را تامین کند اما با عقب ماندن این طرح در حال حاضر از طریق خط لوله غرب در حال حاضر در حد نیاز اتیلن دریافت می کند.
 
شعری‌مقدم در ادامه به نیاز ایلام به تامین ارز از طریق فاینانس چین و یا صندوق توسعه ملی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: طرحهای زیادی در این بخش در حال اجرا است  که منتظر منابع مالی است برای اجرای  این طرحها به هیچ وجه  نمی شود امیدی به فاینانس چین و صندوق توسعه ملی شد باید سرمایه گذاری خارجی در این زمینه صورت گیرد و این سرمایه گذاری سنگین منوط به تلاش دولتمردان کشور دارد.
 
**سرمایه‌گذاری خارجی منوط به کوشش دولتمردان دارد
 
شعری مقدم در مورد مساله مطرح شده مبنی بر اخذ 20 میلیارد دلار فاینانس چین درسال گذشته گفت: قرار بود هر چقدر موجودی ما است، چین دو برابر اعتبار را تامین کند که این موضوع را قبول نکرد. تاکنون نیز در بخش‌های مختلف هر آنچه قرار بود تخصیص پیدا کند تخصیص یافته و این مساله تمام شده است.
 
**دانش فنی یک نیاز اولیه توسعه پتروشیمی کشور  است
 
وی با اشاره به معطل ماندن واحدهای پتروشیمی برای خرید دانش فنی گفت: وقتی می خواهیم پروژه‌ای را اجرا کنیم باید ببینیم دانش فنی را به ما می دهند یا خیر. الان خیلی از پروژه‌ها هستند که اگر تحریم برداشته شود دانش فنی آن را به ما نمی دهند.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: با تشدید تحریم‌ها نیز دارندگان دانش فنی پتروشیمی اعلام کردند قادر نیستند به ما تکنولوژی بدهند بنابراین تمام طرح‌ متوقف شد تا جایی که حتی در صورت تامین ارز نیز قادر به پیش بردن طرح‌ها به خاطر فقدان دانش فنی نبودیم.بنابراین تاکید می کنم که باید دانش ها را بگیریم و توسعه دهیم.

**بنزن تولیدات پتروشیمی تحویلی به پالایشگاه‌ها زیر دو درصد بود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پاسخ به "آیا بنزین پتروشیمی پاک بود؟" تصریح کرد: ظاهراً فقط بنزن سرطان‌زاست که در تولیدات پتروشیمی، بنزن را به زیر دو درصد رسانده بودند و بعد محموله‌ها را تحویل پالایشگاه‌ها می‌دادند.

وی افزود: من از سازمان محیط زیست تعجب می‌کنم که به‌جای اینکه به مردم بگوید خودروی کمتری به خیابان‌ها بیاورند و به مردم بگوید هرچه شما مصرف کنید خطرناک است، روی چند درصد بنزن مانور می‌دهد.

شعری مقدم با بیان اینکه هرچه به‌عنوان سوخت فسیلی مصرف می‌شود آلایندگی دارد، گفت: فرض کنیم بنزن و آروماتیک هم در ترکیب سوخت نداشته باشیم، بالاخره این سوخت CO2 دارد و این CO2 هم برای محیط زیست مضرر است، پس باید مردم را به‌سمت استفاده از حمل و نقل عمومی و مصرف کمتر سوخت در خودروهای شخصی تشویق کنیم.

**برگزاری همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) در خرداد ماه سالجاری
 

شعری مقدم افزود: این همایش محل مناسبی برای رایزنی و توسعه همکاریهای بین المللی فعالان صنعت پتروشیمی کشورمان خواهد بود و فرصتهای جدید سرمایه گذاری نیز به علاقه مندان به سرمایه گذاری ارائه می شود.
 
وی ادامه داد: این همایش با هدف شناخت متقابل و معرفی توانمندی‌های صنعت ایران پایه گذاری شده است و امکان تعامل سازنده با همه شرکت‌های عرضه کننده فن‌آوری را فراهم می‌کند.
 
گفتنی است همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) همزمان با شکوفایی فرآیند دیپلماسی، مقارن با ٥٠ سال تلاش در صنعت پتروشیمی ایران و هماهنگ با دیپلماسی انرژی وزارت نفت با حضور بزرگان پتروشیمی ایران و جهان، به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار