کنگره آمریکا در لایحه جدید دفاعی خود برای مقابله با ایران، از واژه جعلی برای "خلیج فارس" استفاده کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانیتور، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا از کاخ سفید خواسته است برای مقابله با ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیمان‌های نظامی امضا کند و لایحه این طرح را امضا کند.


این کمیته این هفته از طرح دفاعی سالانه‌ای پرده برداشت که از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می خواهد با امضای پیمان های دفاعی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با ایران مقابله کند. "بخش 1239 از قانون مجوز دفاع ملی 2015" بیانگر احساس کنگره در خصوص ایران است. این بخش به آمریکا توصیه می کند یک حضور قوی در منطقه داشته باشد و به جستجوی راه‌های حمایت از موضع امنیتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با ایران باشد.

المانیتور نوشت: در این طرح، گفته شده است آمریکا با متحدان کلیدی خود در شورای همکاری خلیج فارس موافقتنامه های دفاعی و وضعیت نیرو، امضا نکرده است.  این طرح می گوید ، آمریکا باید به دنبال تکمیل فوری این موافقت نامه ها باشد.

در ادامه این گزارش آمده است، این توصیه در حالی مطرح می‌شود که از دولت اوباما ، عمدتا از طرف جمهوری‌خواهان ، انتقاد می شود که نتوانسته است حضور مستمر آمریکا را در عراق تضمین کند و ممکن است مرتکب همین اشتباه در افغانستان نیز بشود. آخرین گروه از سربازان آمریکایی اواخر سال 2011 پس از آنکه دولت عراق با تمدید موافقت نامه وضعیت نیروهای آمریکایی مخالفت کرد این کشور را ترک کردند. این موافقت نامه در صورت امضا شدن سربازان آمریکایی را در برابر دادگاههای عراق مصونیت می‌بخشید. 

سرویس تحقیقات کنگره موافقت نامه های وضعیت نیروها را موافقت نامه های چند جانبه یا دوجانبه‌ای می نامد که به طور کلی چارچوبی را برای عملیات پرسنل نظامی آمریکا در یک کشور خارجی و چگونگی اعمال قوانین این کشورها در مورد پرسنل آمریکایی مستقر در آنها مشخص می کند.
 
یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ، پنتاگون ، گفت طرح موافقتنامه‌های وضعیت نیروها در کنگره موجب شگفتی شده است. وی در عین حال از اظهار نظر درباره آن تا زمانی که این طرح به تصویب نرسیده است خودداری کرد. این طرح دفاعی درخواست می کند که بودجه پایگاه‌های آمریکا در منطقه به جای اینکه با بودجه عملیات احتمالی خارجی تامین شود، از طریق بودجه پایگاه‌ها تامین شود.
 
کمیته خدمات نیروهای مجلس نمایندگان در خلاصه این طرح اعلام کرد :پیشنهاد رئیس (کمیته) مبتنی بر این اعتقاد است که حضور پایدار در خاورمیانه حیاتی است و باید شامل ادامه حضور محکم رو به جلو و موضع قوی برای پشتیبانی از متحدان (و) شرکای ما در منطقه برای مقابله با ایران باشد.
 
پنتاگون درباره پایگاه‌های خود در شورای همکاری خلیج فارس ، شامل عربستان سعودی ،‌ قطر ، بحرین ، کویت ، عمان و امارات عربی متحده می شود ، چیزی نمی گوید. این وزارتخانه به حضور مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین ، مرکز عملیات هوایی یکپارچه در العدید در بحرین ، و چندین پایگاه -- شامل عریفجان ، بوئرینگ و پاتریوت - در کویت اذعان کرده است اما گفته می شود پایگاه‌های بسیار دیگری نیز در عمان ، امارات عربی متحده و دیگر همسایگان ایران دارد.
برخی کارشناسان معتقدند تلاش برای امضای موافقت نامه های وضعیت نیروها ممکن است با واکنش های منفی مواجه شود.
 
"المانیتور" مدعی است: این طرح دفاعی همچنین بازتابی از این احساس در کنگره است که هر گونه توافق هسته ای نهایی با ایران باید به ابعاد نظامی برنامه هسته ای این کشور نیز بپردازد.
 
مجلس سنا قرار است روزهای 20 و 21 ماه مه به بررسی طرح مجوز دفاعی خود بپردازد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۶:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
غلط کردن خلیج فارس هیچ وقت به اسم سوسمارخورا نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خليجي كه هميشه فارس بوده و هست و خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خب کاری که نمیتونن بکنن مجبورن اینجوری حرص خودشون ودر بیارن بدبختا! کارشون خیلی بچگانه است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
آمريكا هميشه غلط زيادي ميكنه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۲:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
عمر کشور آمریکا به اندازه یک چهارم عمر نقشه های موجود با نام خلیج فارس هم نیست، بهتره یانکی ها اسم کشور خودشون رو عوض کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خلیج همیشه فارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خلیج تا همیشه فارسه و خزر تا همیشه خزره ........................................................
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۲۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
غلط کردن اینا کی باشن که واسه همیشه خلیج فارس ما خط ونشون بکشن
خلیج فارس فارسه کسی هم حق نداره در مورد خلیج فارس ما حرف بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
برای همه زهر افشانی های آمریکا باید پادزهر مناسب و کافی و به موقع به اعراب و جامعه بین الملل تزریق کرد.
آخرین اخبار