معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس در سخنانی تاکید کرد که این جنبش هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت و این مسئله خط قرمزی برای حماس است که از آن عبور نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "موسی ابومرزوق" که نقش مهمی در ایجاد شرایط برای برقراری آشتی ملی میان حماس و فتح ایفا کرده است، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری المانیتور، ضمن اعلام این مطلب افزود: درخواست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه از حماس برای به رسمیت شناختن اسرائیل، به ما ربطی ندارد، ما هفت سال از عمر خود را تحت محاصره گذرانده‌ایم و دو جنگ را نیز در این هفت سال تجربه کرده‌ایم، تا اسرائیل را به رسمیت نشناسیم.

وی در ادامه با اشاره به سخنان محمود عباس درباره این که دولت آشتی ملی اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت، تاکید کرد: این مسئله مورد توافق ما قرار نگرفته و وی تنها مسئول مقامات دولت خود است. من از مقامات مصر درخواست کرده‌ام اجازه حضور من در غزه را به منظور تسریع در روند تحقق آشتی ملی بدهند.

ابومرزوق در ادامه با اشاره به سفر خالد مشعل به تهران برای گسترش روابط با ایران اعلام کرد: بهبود روابط با ایران در حال پیشرفت است، البته فکر نمی‌کنم روابط دو طرف مانند گذشته باشد، اما تلاش‌هایی در جهت بهبود آن و از بین بردن اختلافات صورت گرفته است

وی در ادامه در این‌باره گفت: منطقه تحت‌الشعاع بهبود روابط میان متحدان است و در نتیجه حماس نیز در حال بهبود شرایط و از بین بردن اختلافات خود با ایران است. تا آنجایی که ممکن است برای بهبود روابط ما با تهران تلاش می‌شود و امیدواریم که این روابط به حال عادی برگردد. حماس با هیچ کس به جز اسرائیل روابط خصمانه و دشمنانه ندارد و روابط ما با ایران بدون در نظر گرفتن بحران سوریه ترمیم خواهد شد. زیرا ما اشتراکات بسیاری با هم داریم و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن روابط به زمان گذشته خواهیم کرد.بهبود روابط ما با ایران به دلیل حمایت گسترده تهران از موضوع فلسطین و نزدیکی این کشور با ما ممکن است و حماس در تقویت این روابط بدون در نظر گرفتن روابط تهران با دیگر کشورهای منطقه، مشتاق است.

معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان امیدواری به تحقق آشتی ملی، تاکید کرد: وضعیت سیاسی کنونی بسیار دشوار است، اما مشکلات گذشته باید از بین برود.مشکل اصلی و عمده در این راه وجود اراده در میان دو طرف برای پایان دادن اختلافات بود. مشکل دوم نیز دخالت در مسائل یکدیگر بود که باعث شد تلاش‌ها برای آشتی ملی در گذشته از بین برود و کشل سوم نیز فشار سیاسی بود که هر دو طرف احساس می‌کردند. و در نهایت اینکه برخی از کشورهای عربی مسئولیت خود در قبال فلسطین را انکار می‌کردند. همه این مسائل باعث می‌شد که در گذشته تلاش برای آشتی ملی با موفقیت همراه نباشد. اکنون نیز این مشکلات باقی است و روند آشتی ملی در مسیری که باید باشد نیست. با این وجود جدیت دو طرف در مواجهه با مسائل و تعهد بر تلاش برای تحقق آن می‌تواند به حل مشکلات کمک کند. موضوع آزادی زندانیان دو طرف باید حل شود و ما باید فضا برای تحقق آشتی ملی را فراهم کنیم.

ابومرزوق در ادامه به تمایل برخی مقامات حماس برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری فلسطین اشاره کرد و گفت: حماس این موضوع را به طور جدید در دست بررسی دارد و تجربیات ما در گذشته ثابت کرده است که اقبال و مشروعیت عمومی برای این کار بسیار لازم است. بنابراین ما در این انتخابات با حداکثر مسئولیت ملی خود شرکت خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره خلع سلاح گردان‌های عزالدین قسام در صورت آشتی ملی تاکید کرد: این مسئله هرگز مورد بحث نبوده است. مسلح بودن این نیروها برای مقابله با اشغالگری بسیار مهم و ضروری است و برای همه فلسطینیان یک موضوع استراتژیک است. این مسئله غیرقابل قبول است و ما آن را رد می‌کنیم.

ابومرزوق در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تنش در روابط حماس و مصر در صورت انتخاب عبدالفتاح السیسی به ریاست جمهوری مصر، گفت: من تمامی اتهاماتی را که به حماس زده می‌شود، قویا رد و تاکید می‌کنم روابط ما با مصر به خوبی در حال پیشرفت است. در واقع مصر نمی‌تواند بدون حماس به سیاست‌های خود در منطقه ادامه دهد. البته ما هیچ گزینه‌ای در انتخابات مصر به این کشور تحمیل نخواهیم کرد، اما به نظر من روابط میان دو طرف در حال بهبودی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار