" اسماعیل هنیه " نخست وزیر دولت فلسطین در نوار غزه اجرای بندهای توافق آشتی ملی فلسطینی را خواستار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، نخست وزیر دولت فلسطین در نوار غزه اجرای بندهای توافق آشتی ملی فلسطینی را خواستار شد.

" اسماعیل هنیه " در دیدار با هیئتی از جنبش فتح به ریاست "عزام الاحمد" رئیس فراکسیون فتح در مجلس قانونگذاری فلسطین گفت: خواسته ما از همه گروه های فلسطینی و تشکیلات خودگردان فلسطین این است که همه بندهای سند توافق آشتی ملی فلسطینی اجرا شود. در ابتدای این نشست به عزام الاحمد از جنبش فتح و موسی ابومرزوق که از مصر وارد غزه شده است درود می‌فرستیم. ما به شهدای ملت فلسطین افتخار می کنیم. این شهدا با خون پاک خود سرزمین مقدس فلسطین را آبیاری کردند. همچنین به اسرای فلسطینی که در زندان های اشغالگران اسرائیلی هستند و به نماد مقاومت و فداکاری تبدیل شده اند درود می فرستیم. درود ما به نیروهای مجروح فلسطینی است که به حقیقت شهدای زنده هستند. به ساکنان کرانه باختری رود اردن و نیروهای مقاومت در مسجد الاقصی و قدس پایتخت کشور فلسطین و به ملت محاصره شده در نوار غزه که در برابر این محاصره و تجاوز همچون کوه استوارند درود می فرستیم. درود ما نثار فلسطینیان در اراضی اشغالی 1948 است که با وجود گذشت زمان و طولانی شدن اشغالگری اسرائیل همچنان بر هویت فلسطینی خود تاکید دارند. به همه فلسطینیان در کشورهای خارجی به ویژه فلسطینیان صبور در اردوگاه یرموک دمشق و همه اردوگاه درود می فرستیم. ملت فلسطین این گونه نشست ها را که در چارچوب گفتگوی ملی فلسطینی قرار دارد با دقت دنبال می کند.

این دست از گفتگوها و دیدارهای گسترده نقطه عطف مهمی در تاریخ ملت فلسطین است.

ملت های عربی و اسلامی با وجود مشکلات ویژه خود ولی هر لحظه منتظر آن هستند که وحدت ملی فلسطینیان، پایان یافتن اختلافات و آشتی اعلام شود. همه شهروندان عرب و مسلمان به مسئله فلسطین توجه دارند. امروز مسئله فلسطین در خطرناک ترین مرحله خود قرار دارد. امروز مسئله فلسطین با خطرات بزرگ و واقعی روبروست. یهودی سازی قدس، شهرک سازی ها و تکمیل دیوار نژادپرستانه حائل، مشکلات اسرای فلسطینی و محاصره نوار غزه ادمه دارد. 

وی افزود: سیاست های اسرائیل و آمریکا علیه ملت فلسطین به دلیل هوشیاری و مقاومت فلسطینیان شکست خورده است. آمریکا و اسرائیل به دنبال از بین بردن نماد اصلی مسئله فلسطین و در نهایت از بین بردن خود این مسئله هستند. با بررسی تحولات سیاسی می بینیم که خطرات واقعی مسئله فلسطین را تهدید می کند که تهدیدی برای حال و آینده فلسطینیان است. در سایه این سیاست ها شاهد آن هستیم اختلافات میان گروه های فلسطینی نیز ادامه دارد. این دودستگی ها هیچ گاه بیانگر اراده ملی فلسطینیان نبوده و در یک مرحله از روابط داخلی فلسطینیان ایجاد شده است و این اختلافات پیامدهایی بر وحدت ملت و نظام سیاسی فلسطین و یکپارچگی فلسطینیان داشته است. در حالی که صهیونیست ها و آمریکایی ها مسئله فلسطین را در معرض تهدید قرار داده اند باید فلسطینیان  در این شرایط تصمیمات روشن  و قاطع اتخاذ کنند. باید برای این وحدت ملی اراده، حسن نیت و دیدگاه کامل و واقعی داشته باشیم چرا که زمان به ما اجازه نمی دهد وضع فلسطین به شکل کنونی به شکل اختلافات میان گروه های فلسطینی ادامه داشته باشد. امروز همه فلسطینیان از رهبران گروه‌های فلسطینی انتظار دارند با نجات وضع کنونی میراث دار مسئله فلسطین داشته باشند و کشتی فلسطین را به ساحل امن هدایت کنند. زمانی که این دیدار را برگزار کردیم تنها به هدف گرفتن عکس یادگاری نبوده است بلکه می خواهیم این دیدار نتایج عملی به همراه داشته باشد. 

وی ادامه داد: شرایط فلسطینیان به گونه ای است که بیش از این نمی تواند این اختلافات را تحمل کند و گزینه ای جز موفقیت و پیروزی نداریم و باید تلاش کنیم از این مرحله عبور و خواسته های ملت فلسطین را محقق کنیم. من به عنوان یک شهروند و مقام فلسطینی و برای حفظ شراکت ملی در سایه حملات آمریکا و اسرائیل، پیامدهای اختلافات میان گروه‌های فلسطینی ، خواسته‌های ملت فلسطین و نگاه ملت های اسلامی به مسئله فلسطین صادقانه تاکید می کنیم به تصمیمات قاطعی و روشن نیاز داریم. این اولین نشستی نیست که با یکدیگر گفتیم و پیش از این تلاش‌های گسترده در عرصه گفتگوی فلسطینی-فلسطینی داشته ایم. 

روزها با یکدیگر گفتگو و توافق نامه هایی در داخل و خارج از فلسطین امضا کردیم و امروز تاکید می کنیم زمان اجرای این توافقات فرا رسیده و گفتگو بس است و قرار نیست تفاهم جدیدی داشته باشیم. همه موضوعات را در گذشته گفتگو کردیم و از نگاه مسئولانه و ملی خواستار آن هستم بندهای توافق نامه قاهره و دوحه فورا اجرا شود. همه باید بدانند آشتی گزینه ملی فلسطینیان است و این آشتی با حمایت اتحادیه عرب صورت می گیرد. زمانی که از اجرای توافق نامه قاهره و دوحه سخن می گوییم و بر این مسئله تاکید داریم که حمایت اتحادیه عرب از این آشتی وجود دارد. 

همچنین اجرای این آشتی نیازمند حمایت کشورهای عربی است همان طور که مصر با حمایت های خود زمینه امضای توافق آشتی ملی را فراهم کرد و از تلاش هر کشور عربی برای محقق کردن آشتی ملی فلسطینی حمایت می کنیم. همان طور که گفته شد امروز در مرحله اجرای این توافق نامه ها قرار داریم و قرار نیست گفتگوهای جدیدی برای رسیدن به تفاهمات جدید صورت گیرد.

هنیه خاطرنشان کرد: با توجه به چالش هایی که فلسطینیان با آن روبرو هستند نیازمند آن هستیم که وحدت فلسطینیان و جبهه داخلی فلسطینیان تقویت شود. برای تقویت این وحدت نخست باید بندهای توافق آشتی ملی اجرا شود و اختلافات پایان یابد تا دولت و نظام سیاسی واحد داشته و درباره برنامه ملی نیز توافق داشته باشیم. دوم این که درباره تصمیم گیری های سیاسی به توافق برسیم. مدیریت تصمیم گیری سیاسی مسئولیت همه ماست. هیچ کس برای مسئله فلسطین نمی تواند به صورت یکجانبه تصمیم گیری کند. امروز به شراکت واقعی نیازمندیم.

همان طور که مسئله انتخابات، تشکیل دولت و آشتی اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است ، باید صفحه ای جدید در روابط میان گروه های فلسطینی ایجاد شود. همان طور که سرنوشت همه ما یکی است باید در تصمیم گیری های سیاسی مشارکت واقعی داشته باشیم. مسئله سومی که باید به آن اشاره کنم ین است که باید راهبرد ملی یکپارچه ای تدوین کنم و در آن اهداف و ابزارهای رسیدن به آن مشخص باشد. این راهبرد دارای 4  بعد است. نخست این که باید به حقوق و اصول ثابت ملی فلسطینی پایبند بود. فکر نمی کنم هیچ کسی در پی ضربه زدن به اصول ثابت فلسطینیان باشد. دوم این که باید درباره همه ابزارها و شیوه های رسیدن به این اهداف به توافق رسید. آزادی، استقلال،تشکیل کشور فلسطین بر همه اراضی فلسطینی به پایتختی قدس، بازگشت آوارگان و آزادی اسرای فلسطینی از این دست اهداف است.

ما تاکید می کنیم دست های خود را برای آشتی فلسطینی دراز کرده ایم و با روحیه مثبت این گفتگوها صورت گرفته است و با روحیه مثبت می خواهیم به توافق روشن و مشخص برسیم. این توافق جدید درباره اصل توافق صورت گرفته نبوده بلکه درباره سازوکار اجرای توافق آشتی و برنامه زمان بندی آن است. ما پیشنهاد کاملی درباره پنج موضوع اصلی این سند آشتی که آن را امضا کردیم داریم که شامل انتخابات سازمان آزادیبخش فلسطین، تشکیل دولت، آشتی اجتماعی، امنیت و آزادی های عمومی است. این مسئله آشتی بزرگ است. این که چگونه بر اساس اولویت ها حرکت و برنامه زمان بندی شده را مشخص کنیم در این گفتگوها مورد بررسی قرار می گیرد. 

همچنین ما از مسئولیت های ملی خود در حمایت از مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس، اسرای فلسطینی ،بازگشت آوارگان و وحدت ملی فلسطینی چشم پوشی نخواهیم کرد. بدون وحدت نمی‌توانیم به این اهداف برسیم و هیچ کس به تنهایی نمی تواند به درگیری با دشمن اسرائیلی پایان دهد. ما در شرایط کنونی به شهروندان فلسطینی می گوییم که در ساعات پایانی اختلافات میان گروه‌های فلسطینی قرار داریم. هیچ کس از انتخابات نمی ترسید. انتخابات ابزاری دموکراتیک و تمدنی است و به آن برای چرخش مسالمت آمیز قدرت پایبند هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار