رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرخه انتشارات باید مورد توجه دولت قرار بگیرد و هم چنین یارانه می‌تواند به این بخش مهم کمک به سزایی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در روز شنبه 20 اردیبهشت در محل مصلی تهران برگزار شد ضمن تبریک میلاد امام جواد(ع) گفت: امروز احساس خوبی برای آمدن به نمایشگاه نداشتم زیرا به دلیل کثرت کارهای کشور توفیق دیدار از این نمایشگاه برایم حاصل نشد.  
 
وی ادامه داد: هر سال از این نمایشگاه لذت می‌بردم و استفاده می‌کردم مشکلاتی به وجود آمد که باید آقای جنتی این معضل را تامین کنند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی از دست اندرکاران این نمایشگاه از جمله وزارت ارشاد و ناشران تشکر کرد و گفت: از مشارکت همه این عزیزان سپاسگزاری می‌کنم و خدا قوت می‌گویم که ده روز مهمان نوازی کردند.
 
وی با بیان این که نمایشگاه کتاب حادثه مطلوب فرهنگی در کشور ماست گفت: این حادثه هر سال در کشور ما به وجود می‌آید و در رشته‌های مختلف، حجم خریدهای کتاب افزایش پیدا می‌کند و فضای منطقه‌ای را به وجود می‌آورد.
 
وی ادامه داد: در این راستا زمینه‌های خوبی برای گفتگو و تعامل فکری به وجود می‌آید.
 
نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: این حادثه نشان از آن دارد که افراد یا کشورهایی که در این سال‌ها فکر می‌کردند با تحریم در اراده ملت ایران تاثیر می‌گذارند مشاهده کردند که این ملت بزرگ این حادثه بزرگ فرهنگی را به وجود آورد.  
 
وی افزود: دستورالعمل کشورهای خارجی با سخنان عتاب آمیزشان جز نفرتی که در دل مردم برافروخته است ثمره دیگری برایشان ندارد.  
 
رئیس مجلس تاکید کرد: ملت ایران با فرهنگ است و اهل کتاب و مطالعه است بنابراین این کشورها باید در تراز ملت ایران با او حرف بزنند این مسائل نشان از نهاد و سرشت ملت ایران دارد.  
 
لاریجانی با اشاره به سابقه‌اش در وزارت ارشاد گفت: این وزارتخانه مکان حساس، مهم و ارزشمندی است و افراد با ابتکارات مختلفی در آن مواجه می‌شوند زیرا مخاطبشان افراد تحصیل کرده و هنرمندان هستند.
 
وی تاکید کرد: بار اصلی بر دوش مجموعه‌ای باید باشد که دستور کار راحتتر و سهل‌تر انجام پذیرد و آقای جنتی نیز دنبال همین روش بوده و باید امور مختلف ارشاد را به تشکل‌های مربوطه واگذار کند زیرا این کار معقول و پسندیده‌ای است.
 
لاریجانی افزود: وزارت ارشاد از آن برنامه‌هایی که مربوط به چرخه اقتصادی ناشرین است باید توجه ویژه‌ای کند زیرا این چرخه معیوب بوده و درآمد کافی ندارد.  
 
وی با بیان این که انتشارات در مقایسه با سایر رشته‌های تجاری درآمد کافی ندارد گفت: کسانی که وارد صنف نشر می‌شوند عاشق پیشه‌اند و درآمدشان آن چنان دل چسب نیست.
 
وی افزود: با این وضعیت اقتصاد کتاب گران تولید می‌شود و باید برای آن راه حلی پیدا کرد.
 
لاریجانی افزود: نشر یک واحد فرهنگی است و اگر موسسات فرهنگی معاف از مالیات هستند نشر یکی از آن‌هاست و اگر اختلافی در این رابطه وجود دارد آقای جنتی پیگیری کنند و اگر حل نشد مشکل را برطرف خواهد کرد.
 
لاریجانی تاکید کرد: منطقی است در شرایطی که کشور تولیدش روان شود و بخش مهمش تولید کتاب است زمینه را باید برای تولید کتاب فراهم کنند.
 
لاریجانی افزود: چرخه اقبال ناشری به راحتی نمی‌چرخد و باید راه حلی دیگری پیدا کرد و در این باره یارانه در نظر گرفته شود.
 
لاریجانی با بیان این که در بحث یارانه‌ها نشر باید صرف تولید شود تصریح کرد: تولید هم یک بخشی از همین موارد که قوه مکفره جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.
 
وی اظهار داشت: 50 هزار میلیارد تومان درآمد برای یارانه داریم که اگر یک هزارم آن را برای کمک به ناشران بدهیم حدود 50 هزار میلیارد می‌شود و تسهیلات بانکی از حد بالایی برخوردار می‌شود.
 
لاریجانی تاکید کرد: دولت در این راستا دستش باز است و در قانون نیز گفته شده که بخشی از این درآمد معطوف تولید شود و دولت نیز باید به این موضوع توجه کند و سهمی را به این بخش ارایه دهد.  
 
وی تاکید کرد: قانون باز نوشته شده و دولت قدرت مانور دارد.
 
نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: مسئله اصلی چرخه اصلی نشر است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار