باید کوشش بیشتری بنابر گفته‌های علی جنتی صرف تولید کتابهای چاپ نخست شود و همچنین بنابر گفته‌های علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ناشران باید یارانه بگیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل برگزاری اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که امروز در سالن اجتماعات مصلی امام خمینی برگزار شد، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نتوانسته تا به امروز به نمایشگاه کتاب بیاید گفت: احساس خوبی ندارم و این احساس من از این ناشی شده که نتوانستم به نمایشگاه کتاب بیایم و از آن بازدید کنم.

وی ادامه داد: اما قصد من این بود که خدا قوتی به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران بگویم، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حادثه بسیار مطلوب فرهنگی در کشور ماست که امسال فضایی منطقی را ایجاد کرده و زمینه گفتگو و تعامل فرهنگی را فراهم کرده است.

بنابر گفته‌های  علی لاریجانی کسانی که فکر می‌کردند بر روی اراده مردم با تحریم‌ها تاثیر می‌گذارند باید ببینند که مردم در فعالیت‌های فرهنگی چون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه حضوری پیدا می‌کنند، دستورالعمل صادر کردن دستاوردی به جز برانگیختن احساس نفرت در دل ملت ایران ندارد ملت ایران اهل فرهنگ و کتاب هستند و آنها که قصد تاثیرگذاری بر اراده این ملت را دارند باید در تراز آنها صحبت کنند.

 به گفته رییس مجلس شورای اسلامی تراوشات ذهنی برای اراده ارشاد را باید بر دوش نهادهای مربوطه گذاشت و این کار امری سنجیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چرخه اقتصادی ناشران است، این چرخه معیوب است و درآمد کافی ندارد باید توجه کرد آنهایی که وارد عرصه نشر می‌شوند نوعی عاشق پیشگی دارند گرفتن مالیات از ناشران درست نیست و نباید از چنین واحدهای فرهنگی مالیات گرفته شود لذا منطقی بوده که در شرایطی که ما می‌خواهیم تولید کشور روان شده و ترویج پیدا کند باید زمینه تولید کتاب را نیز فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: با گرانی کتاب که امروزه گریبانگیر نشر کشورمان شده ناشران باید به نوعی مورد یارانه قرار بگیرند، ناشران مادر تولید هستند که قوه مفکره را در بر می‌گیرد اگر یک هزارم یارانه اختصاص داده شده به دولت یعنی 50 میلیارد تومان به ناشران اختصاص یابد بهتر است فکر می‌کنم دست دولت در این زمینه باز است.

 علی لاریجانی خاطرنشان کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می‌کنم که چرخه اقتصادی نشر را مورد توجه قرار دهد، همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جنتی در بخش دیگری از آیین اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزاری نمایشگاه کتاب را فرصتی برای تکریم و درک منزلت و جایگاه اهالی قلم دانست و گفت: دستاوردهای فرهنگی کشور در همه حوزه وام‌دار کسانی است که اندیشه‌های خود را بر برگ‌های زرین کتاب می‌انگارند.

به گفته جنتی نمایشگاه کتاب تهران مظهر نمایش اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کتاب بوده و تلاش کرده تا همه را در بهشت دانایی به ضیافت کلمات دعوت کند.

وی ادامه داد: از طرفی تلاش شده در قالب منشور اخلاقی میزبانی مناسب برای بازدیدکنندگان باشیم.

وی اظهار داشت: با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گام‌های بلندی برای هم‌افزایی همه نهادها برداشته شد، برگزاری 250 نشست در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب بار علمی نمایشگاه را دوبرابر کرد و همچنین ما در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد حضور کسانی بودیم که در گذشته رحمت کمتری نسبت به حضور در نمایشگاه داشته‌اند.

وی در ادامه در قالب طنز توصیه و رهنمود درباره کتاب و نشر پیشکسوتان این عرصه گفت: باید کوشش بیشتری صرف تولید کتاب‌های چاپ نخست شود فعالیت در عرصه نشر بی‌تردید با تولید کتابهای چاپ نخستی که  به مرور زمان ماندگار می‌شوند با توجیه اقتصادی همراه خواهد بود.

به گفته جنتی هر چند تولید سالانه کتاب در کشورمان زیاد بوده اما باید دید که تعداد از آنها از لحاظ محتوایی و شکلی ارزشمندند و چه تعدادی به شیوه ناپسند کتاب سازی تولید شده‌اند، رسالت ناشر برای انتخاب کتاب ارزشمند مهم است.

به گفته جنتی صنعت نشر در سال‌های اخیر متحول شده و البته در کشور ما هم توجه بیشتری به فناوری‌های این حوزه شده اما توجه زیادی به کتاب‌های دیجیتال نشده است باید به این کتابها هم توجه کرد.

جنتی ادامه داد: عرصه ارتباطات با حضور رسانه‌ها معنی می‌یابد و تاثیر تبلیغات فرهنگی جامعه را به قله فرهنگی می‌رساند در این میان مظلوم‌ترین کالا از دید رسانه‌ها است، باید ارتباط بیشتری میان این کالا و رسانه‌ها برقرار شود.

جنتی اظهار داشت: براساس چشم‌انداز 1404 ایران باید تا 11 سال دیگر در حوزه کتاب در سطح جهان اول باشد ما نیازمند راه‌اندازی نهضت مطالعه مفید هستیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آماده فراهم سازی مقدمات آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مولفان با توجه به بناهای گسترده فرهنگی و اندیشه‌‌ای کشورمان باید این اندیشه‌ها را در سراسر جهان بگسترانند و از اندیشمندان ما سخن بگویند ما در وزارت ارشاد برای گسترش هر چه بیشتر همدلی‌ها و هم افزایی ‌ها می‌کوشیم تا اقتصاد فرهنگ و هنر را رونقی بیشتر ببخشیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
ناشران محترم کتاب باید به سراغ نشر الکترونیک کتاب بروند و داستان کتاب های کاغذی را به تاریخ بسپرند .
Iran (Islamic Republic of)
کتابداران
۱۵:۲۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
خبرگزاری محترم
لطفا صدای ما کتابداران کشور را به گوش وزیر محترم برسانید
ما از دبیر کل فعلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور جناب آقای ملک احمدی حمایت قاطع می کنیم. لطفا به استقلال دبیر کل نهاد احترام بگذارید. ما هیچ دبیر کل جدید دیگر نمی خواهیم!
آخرین اخبار