سمنان/

پنج بناي تاريخي استان سمنان واگذار مي شود

اين بناها شامل كاروانسراي ايوانكي، خانه محمديه (تدين)، كاروانسراي ده‌نمك، كاروانسراي مياندشت و كاروانسراي دامغان هستند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، به استناد تكاليف مقرر در مصوبات و قوانين واگذاري صندوق احياء و بهره­برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي در نظر دارد مديريت بهره­برداري تعداد پنج بناي تاريخي در اين استان را طي تشريفات قانوني به افراد واجد شرايط واگذار كند.

بحرالعلومي افرود: اين بناها شامل كاروانسراي ايوانكي، خانه محمديه (تدين)، كاروانسراي ده‌نمك، كاروانسراي مياندشت و كاروانسراي دامغان هستند.

وی گفت: کاروانسرای شاه عباسی ایوانکي در 33 کیلومتری شهر گرمسار و در یک کیلومتری بخش ایوانکی واقع شده است و یکی از کاروانسراهای زیبا دوره صفوی در استان محسوب می شود، پلان این کاروانسرا 4 ایوانی است و دارای سردر بسیار زیبایی است.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان با بیان اینکه خانه تدين يكي از خانه هاي تاريخي مربوط به اواسط قاجار و واقع در شهر سمنان است كه داراي بادگير، ساختمان بيروني، اندروني، مهمانخانه، اتاق‌هايي براي استفاده در فصول مختلف سال، حوضخانه ، مطبخ و ... است،افزود: همچنین كاروانسراي دهنمك که در این طرح واگذار خواهد شد نیز جزو كاروانسراهاي چهار ايواني دوران صفويه بوده كه داراي چهار شترخوان است و مصالح به كار رفته در آن آجري است.

بحرالعلومی با بیان اینکه كاروانسراي شاه عباسي دامغان و مجموعه كاروانسراي مياندشت میامی را دو اثر تاریخی دیگر استان که در این طرح مدیریت آنها واگذار می شود، گفت: مجموعه كاروانسراي مياندشت شامل سه کاروانسرا است که یکی از آنها مربوط به دوره صفوی و دو کارونسرای دیگر مربوط به دوره قاجار می باشد.

 کاروانسرای میاندشت با داشتن سه باب انبار، مامن مناسبی براي کاروانیان بوده است و كاروانسراي شاه عباسي دامغان نیز از آثار دوره سلجوقي است که در سال 1376 در شمار آثار ملي ايران به ثبت رسيده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.