معاون فن‌آوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با امضا قرارداد GTL توسعه تولید 3000 بشکه GTL میان پژوهشگاه صنعت نفت و بخش خصوصی گام بزرگی در تکمیل زنجیره ارزش از گاز، کاهش ناپایداری، اقتصادی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برداشته می‌شود.

 به گزارش خبرنگار اقصادی باشگاه خبرنگاران امیرعباس حسینی در حاشیه نمایشگاه نفت در مراسم امضا قرارداد توسعه تولید 3000 بشکه‌ای GTL گفت: تولید سوخت با کیفیت جهانی تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر جلب اعتماد صنعت به فن‌آوری‌ها و لایسنس‌های بومی ایرانی از دیگر مزایای این قرارداد است.  

حسینی در مورد اهمیت دست‌یابی پژوهشگاه به فن‌آوری GTL و صنعتی‌سازی آن اظهار داشت: برای اولین بار درخاورمیانه لایسنس و فن‌آوری پژوهشگاه و مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واحد صنعتی تولید GTL احداث می‌شود و به این ترتیب ایران هم ردیف غول‌های وحشی مانند شل قرار میگیرد و انحصار آمریکا استرالیا و کانادا در تولید این محصول شکسته می‌شود.  

وی ادامه داد: در مورد محل احداث و خوراک نیز مذاکرات فنی و مالی با شرکت‌های ملی نفت و گاز و وزارت نفت برگزار و از تصمیم‌های لازم اتخاذ خواهد شد و باتوجه به فضای مساعد و حمایت‌های اعلام شده امیدواریم با پشتیبانی شرکت ملی گاز این موضوع تصریح و تسهیل شود.  

حسینی با بیان اینکه احداث واحدهای GTL تنها به واحد 3000 بشکه‌ای محدود نخواهد شد افزود: از این پس با حضور فعال بخش خصوصی ورضایت پژوهشگاه نفت تمام توان این مرکز به توسعه و بهبود فن‌آوری GTL و رسیدن به تولید معطوف خواهد شد و در این مسیر توسعه و احداث واحدهای مشابه در سایر نقاط کشور که دارای سازه اقتصادی و امکان تأمین گاز باشد دور از دسترس نخواهد بود.

معاون فن‌آوری و رئیس بین‌الملل پژوهشگاه نفت افزود: قرارداد امروز سرآغاز فصل نوینی است حیات پژوهشگاه به شمار می‌رود دوران جدیدی که پژوهشگران سخت‌کوش این مرکز محصولاتی که سالها برای خلق و بومی‌سازی فرآیندهای آن زحمت کشیده‌اند به تولید می‌رساند و بلوغ پژوهشگاه را بیش از پیش به رخ رقبای بین‌المللی می‌کشند.  

حسینی با بیان اینکه نباید از منافع اقتصادی و صنعتی‌سازی GTL غافل شد افزود: ما معتقدیم GTL‌ ابعاد کاملا اقتصادی مثبتی دارد و می‌تواند در سبب انرژی کشور جایگاهی تأثیرگذار و مهم داشته باشد و با حضور قاطع بخش خصوصی نیز در صنعتی کردن این فرایند مهر تأییدی در این مدعاست.  

وی توان فنی و مهندسی پژوهشگاه را از عوامل مهم جذب سرمایه‌گذران به این مرکز خواند و گفت: بررسی‌های اقتصادی همه جانبه نیرو توان تخصصی و پایلوت GTL پژوهشگاه بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این پرژوه ملی ترغیب کرد.  

معاون فن‌آوری پژوهشگاه تصریح کرد: هم اکنون پژوهشگاه با اعتمادسازی انجام شده با صنعت مصمم‌اند همزمان با تأسیس سبد تولید محصول از گاز با فن‌ْآوری GTL در راستای توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت گام‌های بلندتری رابردارد و تکنولژی‌های به روزتری را به صنعت عرضه کند.  
انتهای پیام /

برچسب ها: مشارکت ، کانادا ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار