تولد نخستين شركت دانش بنيان در قطب پژوهشگاه صنعت نفت،درباره قیمت بنزین به سوالی پاسخ نمی‌دهم،افزایش نرخ کارمزد جایگاه های CNG و هنوز تصمیم قطعی برای افزایش قیمت گاز گرفته نشده از جریان سازترین خبرها در حوزه صنت نفت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اتفاقات مهمی که در طول یک هفته در عرصه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به وقوع پیوسته به صورت مختصر پرداخته می شود.

 مهمترین و داغ ترین خبر در این حوزه سفر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به عمان برای امضای قرارداد صادرات گاز بوده است.در حاشیه سفر رئیس جمهوری به مسقط، قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به عمان به امضای وزیران نفت دو طرف رسید و با امضای این قرارداد، کشورمان وارد بازار خرده فروشی گاز شد.

وی حجم این قرارداد را ١٠ میلیارد متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: خط لوله صادراتی از طریق رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می شود و بعد به شبکه داخلی عمان وصل می شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز ایران باید در جهت توانمند سازی مراکز تحقیق و توسعه مرتبط با صنعت گاز زمینه ای را فراهم کند تا از طریق ارائه مدل های مختلف تجاری سازی بخش خصوصی را به سمت تولید دانش محور هدایت نماید.

عابدینی با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه 8.5 الی 9 میلیون لیتر بنزین پاک در تمامی جایگاه های مناطق 22 گانه شهر تهران عرضه می شود گفت: تهرانی ها معادل ١٥ استان کشور بنزین مصرف می کنند.

مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اینکه محور اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است گفت: بازی در میدان نوآوری و فناوری در اقتصاد دانش بنیان، به همکاری همه جانبه همه بخشهای متولی و ارتباط مستمر و همفکری آنها نیاز دارد.


زنگنه درباره افزایش قیمت بنزین و تعیین نرخ آن برای سال آینده گفت: درباره قیمت بنزین به سوالی پاسخ نمی دهم.

زنگنه نظام پژوهش و فناوری را یکی از عوامل کلیدی و تصمیم ساز در توسعه نفت و گاز کشور عنوان کرد و گفت:در سال 1392 مابه التفاوت قیمت فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی با قیمت واقعی در منطقه 80 میلیارد دلار بود که حدود 30 میلیارد دلار از این مبلغ از طریق اسراف و کیفیت بد سوخت خودروها تلف شده است.

حسینی با بیان اینکه باید در پی تجاری سازی پژوهش و فناوری در کشور باشیم، گفت: برای حضور مؤثر در بازارهای جهانی و توسعه صادرات باید در پی ایجاد دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور باشیم.

حسيني گفت: اين تفاهم نامه در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و ايجاد اقتصاد پايدار كه رشد نرخ بهره وري را در بردارد، و نيز با هدف جلوگيري از خام فروشي و جايگزين كردن سياست هاي صارات به جاي واردات امضا شد.

كاتوزيان گفت: با تهميدات كليه مقدمات اولين spin-off پژوهشگاه به عنوان شركت فن اوري و دانش بنيان در حوزه كاتاليست ها و حلال هاي شيميايي به زودي شروع به كار خواهد كرد.

حاجی پور گفت: يكي دیگر از نقاط حساس خط لوله 16 اینچ فرآورده اهواز - ری جهت انتقال پايدار فرآورده هاي نفتي به نقطه ايمن و مطلوبي تبديل شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، گفت: با ثبت اختراع سیستم اعلان و نگهداری سابقه آلارم های ترانسفورماتور شارژر افتخاری دیگر در صنعت نفت و گاز کشور توسط کارکنان پژوهشگر و مبتکر این شرکت با همکاری واحد پژوهش و فناوری رقم خورد.

معاون وزیر نفت گفت: اجازه نمی دهیم صنایع پایه و اصلی پتروشیمی در مناطقی ایجاد شود که بعد خسارت زا باشد اگر قبلا تصمیمی گرفته شده آنرا متوقف خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به این ذخایر بنزین کشور در شرایط مطلوب قرار دارد گفت: امسال سهمیه ای ویژه برای نوروز در نظر گرفته نشده است.

معاون مدير مهندسي و ساختمان در طرح هاي نفت و گاز مناطق نفت خيز جنوب گفت: 135 پروژه احداث، توسعه و بهينه سازي مرتبط با نفت و گاز با اعتبار بيش از 36 هزار ميليارد ريال هم اكنون در دست اقدام است.

مدیرعامل پتروشیمی رازی گفت: اگر قرار است با روش اقتصاد مقاومتی براساس سند چشم انداز یک هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی داشته باشیم از این میزان 4.1دهم درصد به صنایع پتروشیمی یعنی باید 41 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی در پتروشیمی تامین شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی جایگاه داران CNG پس از سه سال و سه ماه به موجب این مصوبه، نرخ خدمات توزیع CNG برای جایگاه های موجود از 40 تومان به ٧٠ تومان( به ازای هر متر مکعب) برای شهرداری ها و 80 تومان برای بخش خصوصی افزایش یافت.

رئیس واحد تعمیرات خط گفت: عملیات پایل کوبی خط 14 اینچ رودبار- رشت در محدوده کیلومتر 267 پایان یافت.

کاتوزيان با تاكيد بر حضور موثر زنان در فعاليت‏ هاي پژوهشگاه نفت گفت: آمادگي براي افزايش مشاركت بانوان در سمت‏ هاي مديريتي وجود دارد البته بايد زمينه پذيرش مسئوليت در بانوان به وجود آيد.

گفت: با بهره برداري از واحد تصفيه هيدروژني نفت گاز روزانه 10 ميليون ليتر گازوئيل با استاندارد يورو4 و 50 تن گوگرد از پالايشگاه نفت امام خميني (ره) شازند توليد مي شود.

دلپريش، از اختصاص اعتبار به پروژه هاي مهم و اولويت دار در سال 1393 خبر داد و گفت: هم اكنون بيشتر مخازن به ويژه در مناطق نفت خيز جنوب در نيمه دوم عمر خود قرار دارند كه به منظور توليد صيانتي از اين ميدان ها به تزريق روزانه 180 ميليون مترمكعبي گاز نياز است.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به طرح های توسعه ای در سال آینده افزایش تولید را تجربه خواهد کرد.

معاون وزیر نفت د ر امور شرکت گاز گفت: شرکت ملی گاز درطی 10 سال آینده به 165 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز دارد، بایستی به طور متوسط سالانه 16 میلیارد دلار در این شرکت سرمایه گذاری صورت گیرد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت پخش فراورده های نفتی گفت: شرکت پخش فراورده های نفتی در تعطیلات نوروز آماده دریافت نظرات و بیان مشکلات از سوی مردم از طریق شماره تماس 09627 است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی جایگاهداران CNG گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشکلات جایگاه داران و تشکیل شورای اقتصاد فردا تشکیل جلسه می دهند.

ميدان توسن يك ميدان اكتشافي بوده و به منظور مطالعه دقيق تر آن، از داده ها و گزارشات ميادين مجاور نيز استفاده شده است.

معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز گفت: احتمال دارد با اعلام رسمی از سوی دولت قیمت گاز از ابتدای سال آینده افزایش یابد ولی هنوز تصمیم دقیقی برای افزایش قیمت گاز گرفته نشده است.

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: آنچه که اسکلت اصلي تفکر اقتصاد مقاومتي را تشکيل مي دهد خودکفايي به معناي دست پيدا کردن به تکنولوژيها و فناوري ها است که عرصه براي رسيدن به امر مهم هموار مي کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، صادرات ، تولید ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار