انسان به هنگام کار شوق و شور و انگیزه برای ادامه زندگی پیدا می‌کند درحالی که انسان بیکار احساس بی‌ارزشی و حقارت پیدا می‌کند و باعث مشکلات زیادی برای جامعه می‌شود.

مهرنوش اشکالی‌زاده، روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی فردی کار نمی‌کند احساس نشاط و شادابی هم ندارد. انسان به هنگام کار شور و شوق و انگیزه و نشاط برای ادامه زندگی پیدا می‌کند و احساس مفید بودن و سازندگی دارد. 

وی ادامه داد: درحالی که انسان بیکار احساس بی‌ارزش و حقارت پیدا می‌کند کار باعث افزایش منزلت اجتماعی و ارزش فردی می‌شود. فرد فعال در خانواده احساس رضایت‌مندی دارد ولی بیکاربی در بیشتر موارد باعث بروز تنش در خانواده و برهم خوردن آرامش می‌شود و مشکلات اقتصاتدی و فشار مالی و اداره برخانواده اختلافات نظربین زوج‌ها را تشدید و جایگاه مرد خانواده بعد از دست دادن شغل تنزل پیدا می‌کند و قدرت توازن در خانواده برهم می‌ریزد. 

این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: کار، تحرک اجتماعی فرد را افزایش می‌دهد و زمینه پیشرفت او را فراهم می‌سازد. در مقابل فرد بیکار جامعه منزوی می‌شود و نمی‌تواند توانایی‌های خود را در عرصه جامعه به اثبات برساند. کار منزلت اجتماعی افراد را ارتقاء می‌دهد. فرد به علت دارا بودن زمینه فعالیت در رشته مورد علاقه خود به کسب سرمایه اجتماعی اقدام می‌کند و با افزایش سطح تحصیلات درآمد، منزلت و موقعیت اجتماعی بهتری به دست می‌آورد. 

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار