آسم یکی از بیماری‌های شایع کودکان است و با بررسی‌های انجام گرفته، مشخص شد 16 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مهدی نجمی، مدیر برنامه ملی کنترل آسم وزارت بهداشت در هفتمین روز جهانی آسم گفت: آسم یکی از بیماری‌های شایع در کودکان است و بررسی‌ها نشان داده که افزایش شیوع آسم کودکان، نزدیک به 16 درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور، شیوع علائم آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود 13 درصد است و در گزارش دیگر در شهر تهران، علائم آسم 35 درصد اعلام شده است.

نجمی با اشاره به اینکه علاوه بر استعداد ژنتیکی در بروز آسم اظهار داشت: عوامل محیطی نقش قابل توجهی در این بیماری دارد، همچنین رژیم غذایی تمایل به فست فود‌ها، مصرف سیگار و قلیان، شیوع آسم را افزایش داده است.

وی به عوامل دیگر اشاره کرد و گفت: تشخیص‌های دیر هنگام و درمان‌های غلط، ناقص ماندن درمان و عدم دسترسی به دارو، فقر فرهنگی و اقتصادی، اختلالات روانی و اجتماعی، چاقی، استرس و هیجانات فردی ناشی از زندگی شهر نشینی همگی در افزایش آسم موثر هستند.

نجمی به هزینه‌های بیماری آسم اشاره و تصریح کرد: هزینه و بار اقتصادی آن در جامعه مثل بیماری دیابت و از مجموع هزینه‌های درمان سل و ایدز نیز بیشتر است.

وی در ادامه افزود: مجموع هزینه‌های سالیانه یک کودک مبتلا به آسم حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان و در بزرگسالان یک میلیوم و 800 هزار تومان است، همچنین در بیمارانی که آسم کنترل شده دارند، حدود دو میلیون و 100 هزار تومان است.

مدیر برنامه‌های کنترلی آسم وزارت بهداشت گفت: با توجه به جمعیت کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تخمین زده می‌شود که مجموع تمام هزینه‌های درمان این بیماران، معادل 8 هزار میلیارد تومان در سال باشد و اگر کنترل آسم انجام شود، این هزینه‌ها به یک سوم کاهش و نزدیک به دو میلیارد و هفتصد هزار تومان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تنها 10 درصد بیماران آسم از نوع شدید هستند گفت: با این وجود 50 درصد هزینه‌های درمان مربوط به این گروه می‌شود که با کنترل بار سنگینی از سیستم بهداشتی برداشته می‌شود.

نجمی اظهار داشت: با افزایش دانش همگانی در خصوص آسم، این بیماری قابل کنترل می‌شود و این کنترل نیاز به همکاری و مشارکت همه افراد جامعه دارد.

وی با اشاره به نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی که بازنگری روی آن انجام گرفته است، تصریح کرد: در این طرح، کل جمعیت کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند و به همه افراد برای مراجعه به مراکز درمانی فراخوان داده می‌شود تا از نظر بیماری‌های مختلف ارزیابی اولیه شوند و در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده شوند.

نجمی در ادامه گفت: برای بیماری آسم نیز، برنامه غربالگری جمعیتی داریم و از افراد مراجعه کننده 3 سوال پرسیده می‌شود و در صورت مثبت بودن هر یک و شک به این بیماری، مورد ارزیابی‌های مختلف قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار