وزیر امور خارجه ترکیه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه را در اوضاع کنونی مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیون تی آر تی ترکیه، "احمد داوداوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه دیروز پس از نشست کشورهای همسایه سوریه در اردن در گفتگو با خبرنگاران رسانه های ترکیه درباره موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت : نیمی از مردم سوریه خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند، در چنین شرایطی آیا برگزاری انتخابات می تواند مفهومی داشته باشد؟ 

وی مدعی شد: این اقدام نشانه دورویی نظام بشار اسد است. 

وزیر امور خارجه ترکیه با زیر سوال بردن انتخابات مردمی، ادعا کرد: حتی اگر انتخابات ریاست جمهوری سوریه برگزار شود ، رئیس جمهوری که، انتخاب شود،‌ نماینده مردم سوریه نخواهد بود. 

روز گذشته وزیر امور خارجه ترکیه گفت : سوریه با بزرگترین فاجعه انسانی ده سال اخیر جهان مواجه است. 

 داوداوغلو در سخنانی در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه سوریه در اردن با اشاره به افزایش روز افزون شمار پناهجویان سوری در ترکیه گفته بود :« باید اجازه ارسال کمک های انسان دوستانه به داخل خاک سوریه داده شود. سازمان ملل و موسسات وابسته باید اردوگاه هایی را در درون خاک سوریه تاسیس و  سرازیر شدن پناهجویان را به کشورهای همسایه کنترل کنند». 

وزیر امور خارجه ترکیه مدعی شد :" رژیم سوریه بزرگترین مانع در برابر انجام این اقدامات است. شورای امنیت سازمان ملل برای انجام این اقدامات نباید منتظر موافقت رژیم سوریه باشد." 

داوداوغلو با اشاره به ناکامی تلاش های بین المللی برای حل بحران سوریه گفت : "شکست کنفرانس ژنو 2 موجب سرخوردگی ما شد . ما امیدی به دستیابی به راه حل سیاسی در آینده نداریم".

وی افزود : " بر اساس قطعنامه 2139 شورای امنیت سازمان ملل باید اجازه ورود کمک های انسان دوستانه به داخل سوریه داده شود اما سوریه فقط یک گذرگاه مرزی خود را در مرز ترکیه باز کرد و اجازه ورود فقط 78 دستگاه خودرو را داد". 

وزیر امور خارجه ترکیه گفت : "ماه دسامبر در کویت کنفرانسی برای کمک به سوریه برگزار شد اما تصمیماتی که در این کنفرانس اتخاذ شد ،‌ اجرا نشد. ترکیه سه میلیارد دلار به پناهجویان سوری کمک کرد اما میزان کمک های بین المللی فقط 115 میلیون دلار است". 

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین جامعه بین المللی را به تلاش برای جلوگیری از استفاده از سلاح های کشتار جمعی و بشکه های حاوی مواد منفجره در سوریه فراخواند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار