خانواده سرچشمه تحولات عظیم فردی و اجتماعی و زمینه‌ساز پرورش ارزش‌های انسانی می‌باشد، افراد هر جامعه برخاسته از خانواده‌های خود هستند پس می‌توان به یقین گفت خانواده مهمترین عنصر تشکیل دهنده یک جامعه هنجار است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ خانواد‌ه‌های امروزی به دلیل تغییر در الگوهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دچار بحران‌های متفاوتی شده‌اند.
 
خانواده عبارت است از یک واحد اجتماعی ناشی از ازدواج یک زن و مرد که فرزندان پدید آمده از آن‌ها آن را تکمیل می‌کند که همگی با هدف و منافع مشترک زیر یک سقف زندگی می‌کنند.
 
پرستو راد، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: خانواده هسته اصلی و زمینه ساز یک تمدن رو به شکوفایی و رشد انسانیت هر فرد است، همه سنت‌ها، عقاید و آداب، ویژگی‌های فردی و اجتماعی از طریق خانواده به نسل جدید منتقل می‌شود.جامعه متشکل از خانواده است و هرگونه روابط خانوادگی بر جامعه تاثیرگذار است.
 
وی در ادامه بیان داشت: دنیای امروز از نظر ضعف رو به تکامل است ولی آن چیزی که مربوط به دنیای عاطفی و انسانی افراد این دنیا می‌شود بسیار آسیب‌پذیر شده است. در دنیای امروز خانواده‌ها دیگر مثل گذشته زندگی نمی‌کنند، آن‌ها روش زندگی خود را تغییر داده مثلا در گذشته یکی از عواملی که انسجام خانواده‌ها را ممکن می‌ساخت بر سر یک سفره نشستن بود و همین که اعضای خانواده با هم غذا می‌خوردند و صحبت می‌کردند و این امر موجب همدلی بیشتر افراد خانواده می‌شد. در دنیای امروز نه تنها این گونه روابط وجود ندارد بلکه برقراری ارتباطات در بیرون خانه شکل می‌گیرد.
 
وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات اساسی جامعه امروز ما این است که خانه به خوابگاه تبدیل شده است ک فرد وقتی صبح از خانه بیرون می‌رود و شب باز می‌گرددف فقط می‌تواند در خانه بخوابد و به طور ناخودآگاه برقراری روابط و گفتگو آن چیزی که اصل یک زندگی خانوادگی را تشکیل می‌دهد بیرون خانه و دیگران اتفاق می‌افتد و آن زمان است که کم کم با اعضای خانواده احساس بیگانگی می‌کنیم و با بیگانه‌ها احساس خوشایند می‌کنیم. ما در اصل فرصت داشتن روابط خانوادگی را از دست می‌دهیم و هر کس برای خودش زندگی می‌کند.
 
پرستو راد در ادامه گفت: بیماری‌های روحی مانند اضطراب آشکارترین پیامد این معضل روبه رو است.
 
این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: انسان‌ها نیاز دارند با کسانی که دوستشان دارند در کنار آن‌ها احساس آرامش و خوشبختی می‌کنند زندگی کنند و خانواده پایگاهی برای رفع این نیازهای بنیادین انسان می‌باشد ایستادگی در برابر تغییرات مشکل است اما باز هم می‌توان ارزش‌های فرهنگی را حفظ کرد و از این تغییرات در روند زندگی در جهت آرام کردن زندگی خود در کنار کسانی که دوستشان داریم استفاده کنیم.
 
انتهای پیام
برچسب ها: خوابگاه ، اجتماع ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار