" نجفقلی حبیبی" گفت:‌با اشاره به مسایلی مانند تمرکز نهادهای فرهنگی در تهران، نبود دسترسی سراسری و گرانی کاغذ و کتاب، گلایه مقامات از پایین بودن سطح مطالعه را بی‌مورد خواند.

«نجفقلی حبیبی» در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بزرگ‌ترین نهادهای فرهنگی کشور است که در منطقه نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و هر سال مورد استقبال پرشور مردم سراسر کشور قرار می‌گیرد.
 
وی ادعای کتابخوان نبودن مردم را نادرست خواند و گفت: نمی‌توان با تکیه بر آمارهایی که صحت آنها مورد شک و تردید است، ادعا کرد که ایرانیان کتاب نمی‌خوانند، چرا که به هر حال بخش اعظم جامعه ما در مقام دانش‌آموز و دانشجو با کتاب سر و کار دارند.
 
حبیبی ادامه داد: شاید بهتر است از این موضع سخن گفت که کتاب‌های خوبی که مطابق با سلیقه و ذائقه جوانان و خانواده‌ها باشد، محدود است.
 
این پژوهشگر فلسفه اسلامی، نویسندگان و اندیشمندان را «خط‌دهندگان جامعه» خواند و بیان کرد: نویسنده باید با تشخیص نیاز مخاطب، به جامعه سمت و سو بدهد و با عنایت به نیاز جامعه دست به تولید محتوا بزند.
 
حبیبی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه مطالعه، اظهار کرد: مدرسه و خانواده نقش مؤثری در درونی ساختن فرهنگ مطالعه ایفا می‌کند. دولت نیز باید امکانات لازم را در این زمینه فراهم کند.
 
این نویسنده و نسخه‌پژوه تمرکز نهادهای فرهنگی در تهران را نادرست دانست و گفت: زمانی که نهادی فرهنگی به مناطق دورافتاده روستایی کتاب ارسال می‌کند، شور و شوق مردم حاکی از علاقه آنها به مطالعه در سطح جامعه است. بنابراین فراهم کردن امکان مطالعه برای همه اقشار جامعه باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.
 
وی افزود: این رویداد نباید منحصر به تهران باشد، چرا که تمام استان‌ها می‌توانند به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب مبادرت ورزند، مخصوصاً مراکز استان‌هایی که جمعیت دانشجویی و دانش‌آموزی بالایی دارند. همچینین برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب نیز که اخیراً در تهران آغاز شده است، باید در شهرستان‌ها تداوم یابد.
 
به گفته حبیبی، گلایه از پایین بودن سطح مطالعه در صورتی درست است که امکانات لازم به طور سراسری برای همه افراد جامعه فراهم باشد.
 
وی افزود: همه مناطق به تناسب نیاز اجتماعی، جمعیت و سطح فرهنگی خود، باید از نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب بهره‌مند شود.
 
رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی، گرانی کاغذ را مشکلی جدی خواند و عنوان کرد: حل این مساله از نان شب هم واجب‌تر است و ارزان کردن کتاب و فراهم کردن امکان دسترسی راحت به آن از موضوعات اساسی است که باید مورد توجه واقع شود.
 
حبیبی با اشاره به سنت چاپ کتاب از سوی بنیادهای نیکوکاری، بیان کرد: در گذشته شاهد آن بودیم که هزینه چاپ برخی کتاب‌ها را مؤسسه‌های خیریه تامین می‌کردند که سنتی بسیار پسندیده بود و چه خوب است که امروزه نیز تداوم داشته باشد تا دسترسی به آثار خوب راحت‌تر باشد و افراد بیشتری از مزایای آن اثر بهره‌مند شوند.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار