وال استریت ژورنال نوشت : اوباما برای اینکه در سال های باقیمانده از ریاست جمهوری خود موفق شود، باید اهداف آمریکا در جهان را باز تعریف کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی وال استریت ژورنال در تحلیلی به قلم "برایان کاتولیس" نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پایان دیدار از کشورهای آسیایی با دفاع از سیاست خارجی خود آن را موجب جلوگیری از خطرات غیر ضروری خواند.

اوباما گفت: سیاست خارجی اش، رویکردی متوازن است که ممکن است برخی مواقع جذاب نباشد. 

وال استریت ژورنال نوشت: سخنان اوباما در مورد جهان بینی اش در سال 2014 ، با دیدگاه وی در سخنرانی سال 2009 در مجمع عمومی سازمان ملل ، تفاوت زیادی دارد. اوباما سال 2009 گفت آمریکا آماده باز کردن فصلی تازه در همکاری های بین المللی است. امروز ، این عصر تازه از همکاری بین المللی در اوکراین ، روند صلح و سوریه دیده نمی‌شود.

این پایگاه افزود: مزایای رویکرد متوازن تر اوباما عبارتند از اینکه : آمریکا را وارد 
جنگ های پر هزینه و آشکار نمی‌کند و امکان توجه بیشتر به داخل را فراهم می کند. این رویکرد با دیدگاههای آمریکایی ها در مورد جهان سازگارتر است.
در عین حال ، مشکلاتی در مورد در پیش گرفتن رویکرد مبتنی بر خویشتنداری بیشتر وجود دارد. اختصاص زمان زیادی به تلاش برای خارج کردن آمریکا از اشتباههای رئیس جمهور قبلی، موجب شد واکنش به میراث سیاست خارجی دولت بوش ، بر دستور کار اوباما مسلط شود . نگرش اوباما در مورد جایگاه آمریکا در جهان نیز غالب شد. در نتیجه ، دولت اوباما در بیشتر اوقات زمان های گذشته به جای حرکت کردن به سمت دیدگاهی بلند مدت تر ، به رویدادها واکنش نشان داده است. این شیوه رفتار در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما ، تاثیری منفی بر قدرت و توانایی رهبری آمریکا داشته است. این وضع در مورد دلیل بدست نیامدن امتیازهای مهم برای سیاست خارجی واشنگتن در امسال و نیز محقق نشدن عصر تازه همکاری بین المللی مورد نظر اوباما توضیح می دهد.

وال استریت ژورنال در پایان معتقد است: فرصت هایی برای دستیابی به امتیازهای سیاست خارجی در روزهای آینده این ماه وجود دارد. این فرصت ها ، در مذاکرات هسته ای با ایران ، تلاش ها برای همکاری با متحدان اروپایی و آسیایی در واکنش به چالشی های چین و روسیه وجود دارد. در عین حال ، اوباما باید دیدگاهش در خصوص سیاست خارجی بویژه در واکنش به منتقدان را به شکلی قاطع تر نسبت به ماههای اخیر بیان کند.اوباما برای اینکه در سال های باقیمانده از ریاست جمهوری خود موفق شود ، باید اهداف آمریکا در جهان را باز تعریف کند. این کار باید بر اساس تجربه اوباما و نیز آرمان هایی که وی را به قدرت رساند صورت بگیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار