بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 37 سوره نور
«رِجَالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجَرَةٌ وَلاَ بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَإِقَامِ الصَّلَوةِ وَ إِیتَآءِ الزَّکَوةِ یَخَافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالاَْبْصَرُ»
مردانی که هیچ تجارت و معامله ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات، سرگرم و مشغول نمی کند، از روزی که در آن، دلها و چشم ها دگرگون می شود بیمناکند.

پیام آیه این است که مرد زندگی باشید و سود و سودا کنید با یک دست جامِ باده و عشق و دوستی و یک دست زلف معشوق ازل که عروة الوثقاست، رقصی کنید میانهٔ میدان عالم.
 رقصی موزون و خوش حرکات و بزم عالم را گرم کنید و خریدار کالای محبت باشید و کالاهای پوسیدهٔ دروغینِ دروغ و ریا را مخرید.
خوشا جامعه ای که بازار خود فروشی در آن رونقی ندارد و خوشا انسان‌هایی که خداوند از ایشان به بزرگی یاد می‌کند و ایشان را شهسوار میدان زندگی می‌داند.
روی از خدا مگردان کز غیر بی نیازی     هر گه به یاد اویی پیوسته در نمازی
الهی قمشه‌ای
ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم        ای بی خبر ز لذت شُربِ مدام ما
حافظ
مقصود حافظ این است که عارفان در پیالهٔ عالم عکس جمال معشوق ازل را می‌بینند و ار این دیدار که شراب ناب ایشان است مست مدام می‌شوند.
و این مستیِ مدام تعبیر عارفانه ای است که از آیهٔ «الذین هم فی صلاتهم دائمون» که در سوره مؤمنون آمده و خیام نیز بدان اشاره دارد:
بر گردِ پیاله آیتی هست مقیم       کاندر همه جا مدام خوانند آن را


جامی در یوسف و زلیخا ذِکر را برابر اسلام و غفلت را معادل کفر دانسته است.
ایتاءِ زکات که دادن صدقات به نیازمندان است هم مال آدمی را پاک می‌کند از آلودگی به مال غیر و هم روح آدمی را پاک می‌کند از دلبستگی به مال و ثروت و هم دل آدمی را پر می‌کند از لطف و احسان و عشق به مردمان که متعالی‌ترین فضیلت انسان است.
در هین حال چه بسیارند مردمی که زکات می‌دهند برای خودنمایی و کارهای خیر می‌کنند از مالی که به شر و فساد به دست آورده‌اند. به همین جهت فضیلت در نیل به ملکهٔ سخاوت است و به ظاهر عمل فریفته نشاید گشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار