یک کارشناس اقتصادی گفت:اگر نرخ بهره قادر به خنثی کردن نرخ تورم نباشد سرمایه از بانک‌ها خارج می‌شود و به سمت بازارهای کاذب می رود.

فرشید سیم‌بر در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: افزایش نرخ سود اوراق مشارکت تنها یکی از عوامل مؤثر در تورم است. وی به عنوان هزینه‌های تولید به دستمزد کارگران، مالیات مواد اولیه، بازدهی ماشین‌آلات و بهره‌وری نیروی کار اشاره کرد و گفت: هر اندازه ظرفیت صنایع به دلایلی مثل پایین بودن قدرت خرید مردم راکد بماند بر روی هزینه سرانه قطعات تولید شده اثر منفی می‌گذارد و قیمت کالاها را افزایش می‌دهد.
 
سیم‌بر، در ادامه به نرخ بهره به عنوان یکی از عواملی که موجب جذب سرمایه است اشاره کرد و افزود: در جامعه بعضی افراد بنا به دلایلی مانند عدم شفافیت بازار و انحصاری بودن بازار و مسائلی از این دست ترجیح می‌دهند سرمایه‌های غیرنقدی خود را به پول نقد تبدیل کرده و در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند و سیستم بانکی باید از این فرصت نهایت استفاده را کرده و از طرفی ارزش پولی این افراد را در برابر تورم حفظ کند و از طرف دیگر قادر باشد به سایر سرمایه گذاران نقدینگی برساند تا آنها چرخ صنایع را بچرخانند.
 
وی در ادامه اضافه کرد: اگر نرخ بهره قادر به خنثی کردن نرخ تورم نباشد سرمایه از بانک‌ها خارج می‌شود و به سمت بازارهای کاذب مثل خرید و فروش ارز و طلا می‌رود و این گردش نقدینگی در جامعه تورم را دامن خواهد زد و تورم سد بزرگتری در برابر تولید کننده است.
 
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: وقتی در جامعه تورم افزایش می‌یابد همه همگام با تورم نرخها را بالا می‌برند پس اینکه توقع داشته باشیم نرخ سود اوراق مشارکت ثابت بماند صحیح نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار