رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به اینکه دولت و بانک مرکزی قصد دخالت در تعیین نرخ بانکی را ندارد، گفت: بانک مرکزی حدود دو سال است که نرخ‌ها را آزاد گذاشته است تا بانک‌ها در رقابت سالم به سر ببرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، "نرخ‌های جدید سود بانکی" شب گذشته (9 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "عبدالناصر همتی" رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
همتی رییس شورای هماهنگی بانک‌های کشور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه بر اساس جدول نرخ‌های جدید سود سپرده‌های بانکی چه توافقاتی با بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری شده است؟ گفت: بانک‌ها مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور به حساب می آیند این در حالی است که متأسفانه بانک‌ها مظلوم واقع شده‌اند زیرا هر کسی هر مشکلی که دارد به گردن بانک‌ها می‌اندازند، در حالی که بانکها در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.
 
وی افزود: سیستم بانکی در اقتصاد کشور و ملت ایران است به طوری که إن‌شاءالله بتوانیم از این برهه هم نیز سرافراز بیرون بیاییم.
 
رییس شورای هماهنگی بانک‌های کشور اظهار داشت: دوره بی انضباطی زیادی پیرامون نرخ‌ها بوجود آمده بود که عمده این بی‌انضباطی‌ها به مؤسسات اعتباری بدون مجوز برمی‌گشت زیرا این مؤسسات سبب بروز مسابقه در میان بانک‌های کشور شده ‌بودند.
 
همتی با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی اراده خوبی را به خر‌ج داده‌اند، افزود: پیرامون نرخ‌ سود بانکی جلسات میان مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی برگزار شد که در این جلسات مسئولین به همفکری با یکدیگر پرداختند.
 
رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به اینکه دولت و بانک مرکزی قصد دخالت در تعیین نرخ بانکی را ندارد، گفت: بانک مرکزی در حدود دو سال است که نرخ‌ها را آزاد گذاشته است تا بانک‌ها در رقابت سالم به سر ببرند.

همتی با اشاره به اینکه در تاریخ 93/2/3 آخرین جلسه میان رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی برگزار شد، گفت: در این جلسه همه بانک‌های دولتی و خصوصی به تفاهم رسیدند و بانک مرکزی نظر مشورتی خود را پیرامون نرخ‌های سپرده‌های بانکی اعلام می‌کرد.
 
وی با اشاره به اینکه سپرده‌ها بالای یک سال دیگر نخواهیم داشت، افزود: سپرده‌های بلندمدت یک ساله خواهد بود.
 
*اعلام بالای نرخ سود بانکی سبب بروز بی‌انضباطی مالی شده است

رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به اینکه سپرده بلند مدت یک ساله 22 درصد است، خاطرنشان کرد: نرخ‌های بانکی کاهش پیدا نکرده است زیرا نرخ‌ قالب در بسیاری از بانک‌ها 21 یا 22 درصد است.
 
همتی با اشاره به اینکه ممکن است برخی از مؤسسات تخلفاتی را در طول سال کرده باشند، اظهار داشت: ممکن است برخی از بانک‌ها به دلیل رقابت یا به خاطر مشکلات خاص بانکی خود نرخ‌های سود بانکی را بالاتر اعلام کرده باشند که این امر سبب بروز بی‌انضباطی مالی شده است.
 
رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به اینکه از روز شنبه نرخ‌های جدید بانکی از سوی تمامی بانک‌ها باید رعایت شود، گفت: بانک مرکزی طی بخش‌نامه‌ای ضوابط انضباطی را به تمامی شعب بانکی اعلام خواهد کرد.
 
همتی با بیان اینکه از روز شنبه نرخ‌های جدید بانکی جاری خواهد شد، اظهار داشت: سپرده‌ها به زیر 3 ماه، 3 ماه زیر شش ماه، شش ماه و بین 9 ماه و 12 ماه تقسیم شده است به طوری که سود آنها 10، 14، 16، 18 و 21 درصد است.
 
وی با اشاره به اینکه اگر کسی سپرده یک ساله داشته باشد و بخواهد وسط راه سپرده‌اش را برداشت کند سود کمتری تعلق خواهد گرفت، گفت: امیدواریم با انضباط مالی صورت گرفته اوضاع بهتر شود.
 
رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه به 17.6 درصد رسیده است، ادامه داد: این روند نشان‌دهنده این است که تورم در حال کاهش است به طوری که تورم انتظاری هم خوشبختانه کاهش یافته است.
 
*تورم نقطه به نقطه به 17.6 رسید
 
همتی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود تورم به زیر 25 درصد برسد، خاطرنشان ساخت: بر مبنای تورم انتظاری 25 درصد رقم خوبی است.
 
رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ساز و کار نرخ سپرده سود بانکی چگونه است؟ اظهار داشت: زمانی که سپرده بانکی را 20 درصد اعلام می‌کنیم به این معنا است که 20 درصد روزشمار به مشتری سود تعلق می‌گیرد.
 
همتی با اشاره به اینکه مشتری ماه به ماه سود خود را دریافت می‌کند، اضافه کرد: مشتری با دریافت سود ماهانه می‌تواند بهره‌های دیگری ببرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای ضمانت از اجرای دقیق این نرخ‌ها در تمامی شعب چه نظارتی صورت خواهد گرفت؟ افزود: از روز شنبه این سیستم را به اجرا گذاشته خواد شد به طوری که اگر بانکی تخلف کند با آن برخورد قانونی خواهیم کرد.

*موسسات و بانک‌هایی که زیر نظر بانک مرکزی مجوز دارند باید نرخ‌های جدید بانکی را رعایت کنند
 
رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور با بیان اینکه از دوستان بانک مرکزی انتظار داریم تا به طوری جدی با متخلفین برخورد کنند، گفت: موسسات و بانک‌هایی که زیر نظر بانک مرکزی مجوز دارند باید نرخ‌های جدید بانکی را رعایت کنند به طوری که بانک مرکزی از روز شنبه طی بخش‌ نامه‌ای این مهم را تأکید خواهد کرد.

*منع فعالیت موسساتی که نرخ جدید سود بانکی را رعایت نکنند
 
همتی با اشاره به اینکه بانک مرکزی از روز شنبه تمام قد وارد عمل خواهد شد، ادامه داد: مؤسساتی که نر‌خ‌های جدید سود‌های بانکی را رعایت نکنند مانع از فعالیتشان خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه بقیه مؤسات باید به سیستم بانکی و دولت پیرامون این موضو.ع کمک کند، اظهار داشت: باید بتوانیم انضباط پولی را در سطح کشور اجرا کنیم.
 
*فعالیت غیر مجاز برخی از موسسات بانکی/ نظام باید با مؤسسات غیرمجاز برخورد کند

رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور با بیان اینکه متأسفانه برخی از موسسات بانکی به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، گفت: این مسئله می‌تواند سبب بروز اختلاف در بانک‌های خصوصی و دولتی شود و نرخ ثابت تعیین شده به هم ریزد.
 
همتی با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات به صورت روزشمار 26 یا 27 درصد سود پرداخت می‌کردند، اظهار داشت: این سود پرداختی جای تعجب دارد.
 
وی یکی از دلایل به هم ریخته شدن بازار سکه و مسکن را فعالیت این موسسات غیرمجاز عنوان کرد و اظهار داشت: نظام باید با مؤسسات غیرمجاز برخورد کند.
 
رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور با بیان اینکه باید در سیستم احتیاط‌های بانکی صورت گیرد، خاطرنشان ساخت: مسئولین بانک‌ها حتی بر سر نیم درصد سود هم ساعت‌ها کار کارشناسی انجام داده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه مردم باید پول‌هایشان را در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بگذارند که زیر نظر بانک مرکزی باشد، گفت: باید با قدرت و فرماندهی بانک مرکزی سیستم بانکی را تحت کنترل درآوریم.
 
*باید سیستم بانکی را تحت فرماندهی بانک مرکزی کنترل کنیم
 
رییس شواری هماهنگی بانک‌های کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تکلیف سود سپرده‌هایی که قبلاً مورد توافق بوده است چه خواهد شد؟ گفت: قرارداد‌های بانکی تعهدآور هستند به طوری که سودهای بالاتر سر جای خود باقی می‌ماند.
 
وی با اشاره به اینکه هر سپرده‌ای با هر نرخی تا زمان سررسید باقی خواهد ماند، ادامه داد: با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه 22 درصد سود بانکی نرخ پایینی به حساب نمی‌آید.

همتی با اشاره به این که سپرده‌های بانکی کاملا بدون ریسک هستند، گفت: سپرده‌های بانکی بدون ریسک و معاف از مالیات به حساب می‌آید. سپرده کوتاه مدت مثل پارک پول عمل می‌کند اما هیچ کجای دنیا به سپرده کوتاه مدت سود تعلق نمی‌گیرد.

*شروط بانک‌ها به بانک مرکزی مثل شروط ارباب رعیتی است
 
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شروط بانکدارها برای نرخ جدید بانکی چیست؟ اظهار داشت: شروط بانک‌ها به بانک مرکزی مثل شروط ارباب رعیتی است.  
 
همتی یکی از این شروط را نرخ اضافه برداشت دانست و عنوان کرد: برخی از بانک‌ها یک شب یا دو شب یا یک هفته دچار مشکل مالی می‌شوند بنابراین مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌شوند.
 
*نرخ اضافه برداشت بانک مرکزی 34 درصد است

وی با اشاره به این که نرخ اضافه برداشت بانکی مرکزی 34 درصد است، بیان کرد: نرخ 34 درصد بسیار سنگین است البته برای جلوگیری از رشد نقدینگی شاید خوب باشد ولی برای بانک مطلوب به نظر نمی‌رسد.
 
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با بیان این که نرخ پیشنهادی اضافه برداشت از سوی بانکداران در حدود 28 درصد است، خاطر نشان ساخت: اگر این مسئله مورد پذیرش قرار بگیرد نرخ سپرده بانکی در بانک‌ها افزایش نخواهد یافت.  
 
همتی با اشاره به این که وقتی بانکی دچار مشکلی مالی می‌شود حاضر است با هر نرخی سپرده به مشتری بدهد، گفت: امیدواریم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نسبت به این مسئله عنایت ویژه کند.
 
وی شرط دوم را مربوط به عقود مبادله‌ای دانست و افزود: نرخ عقود مبادله‌ای را به غلط بسیار پایین در نظر گرفته‌اند این در حالی است که اکنون بانک‌ها به سمت عقود مشارکتی پیش رفته‌اند و عملا عقود مبادله‌ای ناپدید شده است.
 
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با بیان این که نرخ عقود مبادله‌ای باید تصحیح شود تا بتوانیم به توسعه بپردازیم، ادامه داد: عقود مبادله‌ای بسیار خوب است به طوری که در بسیاری از تسهیلاتمان اقدام به عقود مبادله‌ای می‌کردیم اما اکنون از این عقود محروم مانده‌ایم.
 
* سپرده قانونی یکی از ابزارهای کنترلی بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی به حساب می‌آید

همتی با اشاره به این که انشاءلله بانک مرکزی به این مهم توجه خواهد کرد، اظهار داشت: سومین شرط مربوط به سپرده‌های قانونی می‌شود به طوری که باید گفت سپرده قانونی یکی از ابزارهای کنترلی بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی به حساب می‌آید.
 
وی با اشاره به این که امیدواریم دوستانمان در بانک مرکزی به قول‌های خود عمل کنند، افزود: با این سه پیشنهاد ان شالله فشار به بانک‌ها کمتر خواهد شد.
 
* نظام بانکی کشور نیازمند انضباط پولی است

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای جلوگیری از بی‌انضباطی پولی چه باید کرد؟ گفت: نظام بانکی کشور نیازمند انضباط پولی است.
 
همتی با بیان این که رشد بی‌رویه نقدینگی سبب بی‌انضباطی مالی و پولی می‌شود، افزود: طی چند سال گذشته رشد نقدینگی بلای بدی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.
 
*رشد نقدینگی باید کنترل شود

وی با اشاره به این که رشد نقدینگی باید مورد کنترل قرار بگیرد، افزود: تورم باقی‌مانده ناشی از رشد نقدینگی است.
 
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور رشد نرخ دلار را هم سبب بی‌انضباطی پولی دانست و عنوان کرد: رشد نقدینگی سبب بروز بی‌انضباطی در سیستم بانکی می‌شود و این امر می‌تواند منجر به تورم بیشتر شود. اگر تورم بیشتر شود همه از سیستم بانکی انتظار افزایش نرخ‌ها را خواهند داشت.
 
وی با اشاره به این که دولت حرکت خوبی را آغاز کرده است، گفت: ان شالله اگر این روند ادامه پیدا کند به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.
 
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به ضرورت انضباط بیشتر از سوی موسسات مالی و اعتباری خاطر نشان ساخت: همه بخش نامه‌ها باید واقع گرایانه باشند زیرا اگر واقع‌گرایانه باشند در این صورت بخش‌نامه‌ها عملیاتی‌تر می‌شوند.
 
همتی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که در حال حاضر وضعیت تورم به چه صورت است؟ ادامه داد: نرخ تورم از 43 درصد سال گذشته به 30 درصد رسیده است و ان شالله قرار است به زیر 25 درصد هم برسد.
 
وی با اشاره به این که تورم نقطه به نقطه 17 درصد است، اظهار داشت: باید تورم را مورد کنترل قرار دهیم این در حالی است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش حقوق و دستمزدها سبب رشد 3، 4 درصدی تورم به صورت منطقی خواهد شد.  
 
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به ضرورت گسترده تولید در کشور اظهار داشت: مجموعه‌ای از رخدادهای سیاسی و اقتصادی و تدبیر دولت درجهت کنترل اقتصادی باید صورت گیرد.  
 
همتی با اشاره به این که باید نقدینگی در جامعه مورد کنترل قرار گیرد، گفت: نقدینگی نسبت به سال گذشته بیشتر نخواهد شد.
 
وی با اشاره به این که باید با انضباط کارها را انجام دهیم، گفت: باید ابتدا نرخ تورم را مورد مشاهده قرار دهیم و سپس شروع به تصمیم گیری برای کاهش نرخ‌های بانکی و یا افزایش آن بپردازیم.
 
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به این که بانک‌ها به دنبال انجام امور غیرمنطقی نیستند، افزود: زمانی که روند تورم نقطه به نقطه رو به پایین است تورم انتظاری کاهنده خواهد بود. 

*باید تولید کننده را راغب به سرمایه گذاری در امر تولید کنیم
 
همتی با اشاره به این که میانگین قیمت تمام شده پول در بانک‌ها بسیار مهم است، ادامه داد: باید تولید کننده را راغب به سرمایه گذاری در امر تولید کنیم زیرا این مسئله بر روی تورم تاثیرگذار خواهد بود.
 
وی گفت: اگر انضباط مالی در بانک‌ها صورت گیرد هزینه بانک‌ها می‌تواند کمتر شود و به سبب این امر تسهیلات پایین‌تر خواهد آمد.

همتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وضعیت تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها به مردم چگونه است؟ گفت: وضعیت تسهیلات به سمت مشارکتی پیش رفته است به گونه‌ای که برای بانک‌ها نرخ 14-15 درصد تسهیلات صرف نمی‌کند بنابراین همه بانک‌‌ها به سمت سود 27-28 درصد رو آورده بودند.

*سود تسهیلات به نرخ معقول خواهد رسید

وی افزود: انشالله با انضباط مالی ایجاد شده به نرخ معقولی در سود تسهیلات و قیمت تسهیلات مبادله‌ای خواهیم رسید.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور گفت:انشالله تسهیلات مبادله‌‌ای بیشتری را به مردم ارائه خواهیم کرد.

همتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وضعیت معوقات بانکی چگونه است؟ افزود: یکی از مشکلات بانک‌ها تسهیلات معوق بانکی است که بانک‌های کشور از این مسئله به شدت رنج می‌برند. مردم نیازهای خردی دارند که ما می‌خواهیم در خدمت آنها باشیم، برخی از تولید کنندگان 10، 20، 30 میلیارد تومان پول می‌خواهند تا پروژه‌هایشان را شروع کنند اما متاسفانه دست بانک بسته است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به اینکه برخی از افراد 200، 300 و یا 400 میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستند، خاطر نشان ساخت: اگر حتی یکی از این افراد پول‌ را به بانک پس بدهند می‌توان 10 تولید کننده متوسط را به راه انداخت و صدها وام خرد به مردم اهدا کرد.

همتی با اشاره به اینکه در بانک ملی به طور جد به دنبال حل این مشکل هستیم، افزود: به افراد متخلف هشدار داده‌ایم که اگر اقدام به پرداخت بدهی خود نکنند از طریق ابزارهای قانونی مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

*معوقات بانکی 80 هزار میلیارد تومان است

وی با تاکید براینکه معوقات بانکی 80 هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان ساخت: این افراد با نرخ پایین اقدام به دریافت تسهیلات کردند ولی اکنون شاهد هستیم که آنها حاضر به پرداخت پول به بانک نیستند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به اینکه 40 هزار پرونده در مراجع قضایی تشکیل شده است که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، ادامه داد: به دنبال پس گرفتن معوقات بانکی هستیم اما باید بگوییم که مدیران بانک‌ها دراین مسئله دستشان بسته است و واقعا ابزارهای قانونی قوی ندارند.

همتی با اشاره به اینکه باید کشور را از رکود خارج کنیم، اظهار داشت: برای خارج کردن کشور از رکود نیازمند منابع هستیم پس باید این منابع آزاد شود. 80 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی رقم قابل توجهی به حساب می‌آید لذا از همه مسئولین، دولت خواستار حمایت از بانک‌ها هستیم.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور گفت: از بدهکاران درخواست می‌کنیم تا پول‌ها را به بانک‌ها پس دهند در غیر این صورت از ابزارهای قانونی دیگر استفاده خواهیم کرد.

* تمام قد در برابر وصول معوقات ایستاده‌اند

همتی با اشاره به اینکه بانک‌ها تمام قد در برابر وصول معوقات ایستاده‌اند، ادامه داد: از طریق قوه قضاییه به بررسی موضوع خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی کل کشور نزدیک 600 هزار میلیارد تومان است، گفت: چیزی حدود 20 درصد نقدینگی کشور که همان 80 هزار میلیارد تومان است از سوی بدهکاران قفل شده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به اینکه بانک‌های بزرگ دولتی و خصوصی گرفتار معوقات بانکی هستند، خاطرنشان ساخت: بیش از 70 درصد معوقات بانکی به دست 50 گروه قرار گرفته است.

*هر مشکلی که در اقتصاد کشور به وجود می‌آید به گردن بانک‌ها انداخته می‌شود

همتی با اشاره به اینکه جمعیت عظیمی در بانک‌‌های کشور مشغول به کار هستند، افزود: مسئولین بانک‌ها در تلاش هستند تا به مردم خدمات‌رسانی کنند اما متاسفانه هر مشکلی که در اقتصاد کشور به وجود می‌آید به گردن بانک‌ها انداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها تلاش می‌کنند که در خدمت اقتصاد قرار بگیرند افزود: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که تا به این حد بانک‌محور باشد.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور بااشاره به اینکه بانک ملی 37 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است، اظهار داشت: تا زمانی که این طلب وصول نشود نمی‌توان به مردم خدمت کرد. 13 هزار میلیارد تومان از بدهکاران معمولی طلب داریم.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: همتی ، بانک ، نرخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار