در نشست «فلسطین؛ 1948: اشغال یا استقلال» مطرح شد

«اسرائیل» آرمانی که تحقق نمی‌یابد

سرای اهل قلم در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، عصر چهارشنبه، 10 اردیبهشت، میزبان کارشناسان و صاحب نظران حوزه فلسطین و صهیونیسم بود تا پیرامون این مهم به بحث و تبادل نظر بپردازند.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست تخصصی «فلسطین؛ 1948: اشغال یا استقلال» در سرای اهل قلم، با حضور «امیرحسین بابالار»، «محمدتقی تقی‌پور»، «نجفقلی حبیبی» و «علیرضا سلطان‌شاهی» برگزار شد.
 
تقی‌پور در این نشست با تاکید بر اشغال فلسطین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جهان بشری اظهار کرد: مسئله فلسطین، مسئله اول امت اسلامی برای همه موحدان و مؤمنان اعصار گذشته، حال و آینده است و این موضوع در بیانات بسیاری مورد تاکید حضرت امام خمینی(ره)، شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب بوده است.
 
دبیر کل جمعیت حامیان آزادی قدس شریف ادامه داد: با این حال، این مسئله در میان نخبگان، روشنفکران، اندیشمندان و نویسندگان و حتی متولیان دستگاه‌های سیاست و فرهنگ جایگاه خود را پیدا نکرده است.
 
وی اظهار کرد: به همین دلیل، نخستین گام، فهم و شناخت دقیق و همه‌جانبه مسئله فلسطین است، چرا که شناختن عمق و ابعاد این مسئله برای نسل جوان ما شایسته و کافی نبوده است.
 
تقی‌پور گفت: اینکه استادی به صراحت اسرائیل را یک کشور می‌داند و برای آن مشروعیت قائل است، ناشی از ضعف ما در تشریح مسئله فلسطین است.
 
وی افزود: اگر چیستی و چرایی مسئله فلسطین از طریق مقالات و سخنرانی‌ها برای نسل جوان تشریح می‌شد، بسیاری از ابهامات وجود نداشت و برخی این تبیین نادرست را به کار نمی‌بردند که سرزمین فلسطین توسط خود آنها به اسرائیل فروخته شده است.
 
تقی‌پور در ادامه اظهار کرد: ایجاد اسرائیل همان‌طور که در متون قدیم و جدید قوم یهود ذکر شده، با هدف راهبرد جهانی این قوم و تحقق آرمان مسیحایی آن بوده، آرمانی که طبق آن قوم یهود تنها قوم برتر و فلسطین سرزمین موعود آن است.
 
دبیر کل جمعیت حامیان آزادی قدس شریف، دومین موضوع مهم را تنویر چگونگی تأسیس اسرائیل دانست و گفت: اینکه اشغال فلسطین با جنگ جهانی اول شروع شد، انکارناپذیر است. کانون‌های یهودی بعد از سال‌ها تکاپو و توطئه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نتوانسته‌اند آرمان برپایی دولت یهود را محقق کنند و به صراحت در نخستین کنگره اسرائیل مطرح کردند که برای تحقق این مهم، دنیا را باید به آتش کشید و به همین دلیل، جنگ جهانی اول سناریویی برای برپایی دولت یهود در سرزمین اشغالی فلسطین بود.
 
وی درباره دلایل تحقق نیافتن این آرمان نیز گفت: ملت یهود در بافت اجتماعی کشورهایی که در آن ساکن بودند پذیرفته شده و تمایلی به مهاجرت نداشتند. از طرف دیگر، فلسطینی‌ها نیز با سنگ و چوب به دفاع از سرزمین خود پرداختند. بنابراین، جنگ جهانی دیگری برپا شد که کاملاً ساخته و پرداخته قوم یهود و با همان هدف جنگ نخست بود.
 
امیرحسین بابالار مترجم کتاب «تا فراموش نکنیم» نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: این کتاب که نوشته «ولید الخالدی» است، حاصل همکاری 3 مؤسسه مطالعاتی است.
 
وی ادامه داد: این اثر می‌تواند مرجعی جغرافیایی و مردم‌شناسانه در مورد فلسطین باشد که به تفصیل، اتفاقاتی را که در مسیر اشغال آبادی‌های فلسطینی رخ داده تشریح کرده است.
 
علیرضا سلطان‌شاهی مسئول مرکز مطالعات فلسطین، میهمان دیگر این نشست بود. او با تأکید بر سابقه تمدنی سرزمین فلسطین، بیان کرد: موضوع کتاب «تا فراموش نکنیم» بررسی تمدن 418 آبادی فلسطینی است که از منظر کشاورزی، دامداری، آموزشی، راه‌های ارتباطی، فرهنگی و ساختمان‌سازی پیشرو بوده است.
 
وی ادامه داد: صهیونیست‌ها با طرح داستانی جعلی قیمومیت و با حمایت انگلیس، اخراج یا کشتار ساکنان آبادی‌های فلسطینی را هدف خود قرار داده و سعی کردند بافت جغرافیایی و فرهنگی سرزمین فلسطین را با ناددیده انگاشتن سابقه تمدنی‌اش، به نفع خود تغییر دهند و موقعیت خود را در آن تثبیت کنند.
 
نجفقلی حبیبی نیز در این نشست با تأکید بر سرمایه‌گذاری عظیم ملت ایران بر موضوع فلسطین عنوان کرد: هنرمندان، شاعران، نویسندگان و اندیشمندان باید بکوشند تا این فاجعه بشری هیچ‌گاه از یاد نرود و زشتی ظلم یهود و شهامت فلسطین برای احقاق عدالت، در یادها زنده بماند.
 
بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.
 
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار