وزرای جناح راست دولت نتانیاهو، در حال حاضر از فرصت به وجود آمده از شکست مذاکرات صلح مورد حمایت آمریکا، برای احیای خواسته خود مبنی بر اقدامات تجاوزکارانه مانند تصاحب دو- سوم کرانه غربی که به عنوان منطقه (C) شناخته می‌شود، استفاده کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای به قلم "جودی رودورن" می‌نویسد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پس از آنکه هفته گذشته مذاکرات صلح با فلسطین را متوقف کرد، از کابینه خود خواست تا روش‌های جایگزین دیگری را برای برخورد با این مناقشه بی‌پایان، ارائه دهند که به احتمال زیاد شامل الحاق بخش‌های اشغالی کرانه غربی  و یا عقب‌نشینی از برخی از شهرک‌ها و آغاز ساخت دیگر شهرک‌ها خواهد بود.

*** مخالفت نزدیکان نتانیاهو با مذاکره برای ایجاد یک صلح پایدار
این قبیل اقدامات یک‌جانبه، اخیرا در میان برخی از چهره‌های مهم اسرائیلی نزدیک به نتانیاهو، طرفدار زیادی پیدا کرده است؛ با اینکه آنها تا به امروز مخالف سرسخت واشنگتن و رهبری فلسطین بوده‌اند. آن‌ها با این دیدگاه رایج مبنی بر اینکه عامل اصلی در یافتن راه حل برای ایجاد یک صلح پایدار، مذاکره در خصوص مرزهای بین اسرائیل و دولت آینده فلسطین است، مخالف هستند.
به گفته یکی از مقامات حاضر در جلسه کابینه اسرائیل در روز یکشنبه، هنگامی که نتانیاهو به وزاری خود گفت که وی در هفته‌های آتی، به تمام گزینه‌ها فکر می‌کند، به گزینه مشخصی اشاره نکرد.
اما وزاری جناح راست دولت نتانیاهو، در حال حاضر از فرصت حاصل از شکست مذاکرات صلح مورد حمایت آمریکا، برای احیای خواسته خود مبنی بر اقدامات تجاوزکارانه مانند تصاحب دو- سوم کرانه غربی که به عنوان منطقه (C) شناخته می‌شود، (همانطور که اسرائیل پیش از این نیز با شرق بیت المقدس و بلندی‌های جولان این کار را کرده بود) استفاده کردند. و این به معنای اعمال قانون مدنی رژیم صهیونیستی بر این منطقه، که براساس گزارش سازمان ملل، محل زندگی 350 هزار یهودی شهرک‌نشین و 150 هزار فلسطینی است، خواهد بود.

*** برنامه‌های یکجانبه و احتمالی اسرائیل در آینده
«گیلاد اردان»، یکی از وزاری نتانیاهو در حزب لیکود، پس از جلسه روز یکشنبه کابینه به رادیو اسرائیل گفت: «هیچ دلیلی ندارد که این منطقه با تمام مشکلات به وجود آمده، تحت حکومت نظامی به زندگی خود ادامه دهد.» 
از دیگر طرح‌ها، می‌توان به تخلیه قسمتی یا تمامی تقریبا 100000 مهاجری که در شرق دیوار حائل اسرائیل در کرانه غربی زندگی می‌کنند، اشاره کرد که حاکی از این است که نقشه آینده اسرائیل، شامل «بلوک‌های» موجود در طرف دیگر و مناطقی از شرق بیت المقدس که توسط یهودیان اشغال شده است، خواهد بود.
در میان شخصیت‌های سرشناس اسرائیلی که از اقدام «یک‌جانبه» سخن به میان آورده‌اند، می‌توان به «مایکل بی‌اورن»، سفیر سابق نتانیاهو در آمریکا؛ «دن مریدور»، یکی از وزاری سابق رژیم صهیونیستی که در دوره گذشته نخست‌وزیری نتانیاهو، سمت معاون نخست‌وزیر را برعهده داشت؛ و «آموس یادلین»، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، کسی که نتانیاهو مرتبا با وی مشورت می‌کند، اشاره کرد.

*** هشدار «افرایم هالوی»، رئیس سابق «موساد» در مورد اقدام یکجانبه علیه فلسطین
«اورن» در مصاحبه اخیر خود گفت: «چیزی که می‌خواهم بگویم، این است که اسرائیل باید به فکر یک نقشه ثانویه باشد. ما در مورد انتقال اکثریت قریب به اتفاق شهرک‌ها و یا بیرون بردن ارتش اسرائیل صحبت نمی‌کنیم. این کار با ریسک همراه است اما هر اقدامی که انجام دهیم، خواه راه‌حل دو دولت باشد، خواه حفظ وضعیت موجود، همواره با ریسک همراه خواهد بود.
«افرایم هالوی»، رئیس سابق «موساد»، آژانس اطلاعاتی اسرائیل هشدار داد که عقب‌نشینی اسرائیل در سال 2005 از نوار غزه، در مورد خطرات ناشی از اقدامات یک جانبه، درس بزرگی به اسرائیل داد. وی در روز سه‌شنبه به رادیو اسرائیل گفت: «چنین اقدامی به هر ترتیب، از لحاظ بین المللی طنین انداز خواهد شد. این اقدام از نظر رقیب ما، نشانه‌ای از ضعف ما خواهد بود. چرا که آن‌ها چیزی را به دست می‌آورند که در قبال آن،‌ چیزی نداده‌اند.»
«یادلین» که در حال حاضر رئیس مؤسسه مطالعات امنیت بین المللی در تل‌آویو است، ماه گذشته در طول یک مصاحبه گفت: «هر ایده، زمان مناسب خود را می‌طلبد. اگر موافقت حاصل نشود و ما مجبور شویم که بین وضع موجود و اقدام یکجانبه یکی را انتخاب کنیم، شما شاهد حمایت از آن خواهید بود.»

*** 30 درصد از شهرک‌نشینان اسرائیلی، حاضر به تخلیه شهرک‌ها هستند
«بلو وایت فیوچر»، گروه چپگرای اسرائیلی برآورد کرده است که برای جابه جایی 100000 شهرک‌نشین یهودی به پشت  مرزهای 1948 یا به «بلوک ها»، مستلزم صرف هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد دلار است. این گروه در ماه مارس تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد، 30 درصد از این شهرک‌نشینان، حاضر به تخلیه شهرک‌ها هستند. «نفتالی بنت»، که طرح الحاق کرانه غربی را در راس وعده‌های انتخاباتی خود در سال گذشته قرار داده بود، روز یکشنبه از اعطای شهروندی اسرائیل به فلسطینیانی که در منطقه (C) زندگی می‌کنند، و همچنین اقدام برای کاهش پست‌های بازرسی نظامی اسرائیل و به جز آن، افزایش استقلال فلسطینی‌ها در مابقی کرانه غربی خبر داد.
«بنت» در یک گردهمایی انجمن مطبوعات خارجی در بیت المقدس گفت: «من می‌دانم که این اقدام به عنوان راه حل دو دولت چندان خوشایند نیست، اما واقعگرایانه است. از من سوال شد که آیا این کار قابل تحمل است؟ من می‌گویم، بله قابل تحمل است. سوال شد که آیا این اقدامی بي‌عیب و نقص است؟ من در جواب می‌گویم نه. وی گفت: «برخی از ازدواج‌ها درست و بی‌عیب و نقص نیستند. در این صورت چه باید کرد؟ باید زندگی کرد. این همان کاری است که ما باید انجام دهیم. باید با وجود این کاستی‌ها، بهترین کار ممکن را انجام دهیم.»

*** فلسطین، طرح ادامه عضویت و الحاق فلسطین به کنوانسیون‌های بین المللی را با جدیت دنبال می‌کند
فلسطینی‌ها نیز در اوایل ماه جاری، اقدامات مستقل خود را با استفاده از موقعیت خود به عنوان عضو ناظر سازمان ملل متحد که در سال 2012 به رغم مخالفت‌های شدید اسرائیل و آمریکا پذیرفته شد، در پیوستن به  15 کنوانسیون بین المللی، اتخاذ کردند. شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین، یکشنبه شب طرح ادامه عضویت و الحاق فلسطین به کنوانسیون‌های بین المللی را تصویب کرد. «مصطفی برغوثی»، یکی از اعضای این شورا، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «آن‌ها برنامه خود را دارند؛ ما نیز برای خودمان برنامه داریم.»
«برغوثی» با اشاره به اینکه ساخت و ساز شهرک‌ها، محدودیت آب، و تحت تعقیب قرار دادن فلسطینی‌ها در دادگاه‌های اسرائیل، همگی مسائلی هستند که می‌توانند به عنوان جنایات جنگی پیگیری شوند، گفت: «ما از طریق معاهدات بین المللی اقدام خواهیم کرد و به تدریج به آژانس‌های سازمان ملل که آخرین آن‌ها دادگاه جنایی بین المللی خواهد بود، متوسل خواهیم شد. بالاخره آن لحظه‌ای که اسرائیل به محکمه عدالت سپرده شود، فرا می‌رسد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار