یک تیم تحقیقاتی اولین جفت سیاهچاله‌ی فوق سنگین را در کهکشانی خاموش کشف کردند.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ یک تیم تحقیقاتی آلمانی موفق به کشف یک جفت سیاهچاله‌ی فوق سنگین شدند که در کهکشانی غیر فعال به دور یکدیگر می‌چرخند. این نخستین باری است که چنین جفت سیاهچاله‌ای در یک کهکشان عادی یافت می‌شود.

این پدیده زمانی کشف شد که رصدخانه امواج ایکس "سازمان فضایی اروپا" مشغول رصد در آن ناحیه از آسمان متوجه فروپاشی یک ستاره تحت تاثیر این جفت سیاهچاله شد.


 
اغلب کهکشان‌های سنگین، پناهگاه حداقل یک سیاهچاله فوق سنگین در مرکز خود هستند. اما وجود دو سیاهچاله‌ی فوق سنگین نشان از ترکیب دو کهکشان در گذشته است. بنابراین کشف این سیاهچاله‌ی دوتایی می‌تواند ستاره شناسان را از چگونگی شکل گیری کهکشان به شکل امروزی آن آگاه کند.
 
به گفته‌ی استیفن کوماسا، عضو تیم کاشف این جفت سیاهچاله، این کشف احتمال وجود تعداد بیشتری از اینگونه کهکشان‌های خاموش که در آنها جفت سیاهچاله‌ی فوق سنگین وجود داشته باشد را افزایش داده است. اما یافتن این نوع کهکشان‌ها به دلیل نداشتن گاز متراکم اطراف هسته ی آنها دشوار خواهد بود. و تنها امید یافتن چنین پدیده‌ای، مشاهده فروپاشی یک ستاره تحت تاثیر وجود این نوع دو تایی‌ها است. بنابراین استفاده از آشکارسازهای پرتوی ایکس شانس کشف‌های بعدی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار