سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تهران و لندن در روند گام به گام و تدریجی بهبود روابط دو جانبه قرار دارند که سفر سایمون گس و رایزنی‌های انجام شده علاوه بر موضوعات روند گام گام روابط دو جانبه شامل رایزنی درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن 10 اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس گفت: در این هفته روز ملی خلیج‌فارس همراه با مراسم ویژه‌ای در استان هرمزگان برگزار می‌شود، خلیج‌فارس پهنه آبی است که همواره سمبل دوستی بوده و امیدواریم بزرگداشت این روز به تحکیم و تقویت هرچه بیشتر پیوند میان کشورهای منطقه بینجامد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حکم دادگاه مصر برای اعدام 7 عضو اخوان‌المسلمین و واکنش وزارت امور خارجه ایران به این مسئله اظهار داشت: ایران تحولات مصر را به دقت دنبال می‌کند، ما برای دستاورد بزرگ انقلاب مردم این کشور احترام قائلیم و تاکید می‌کنیم حفظ آن باید منوط بر رفتاری مبتنی بر مساوات و وحدت ملی میان جریان‌های مختلف باشد.

افخم افزود: صدور چنین احکام قضایی که می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد دشمنان مصر را مستعد به دامن‌زدن به دخالت در امور این کشور کرده و این اقدام قطعا مغایر اصل تسامح سیاسی، تاریخی و فرهنگی این کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به رفت‌ و آمدهای دیپلماتیک ادامه داد: با شروع به کار دولت یازدهم شاهد رفت و آمدهای مختلفی در حوزه کشورهای اروپایی با ایران بودیم، سفر "سایمون گس" که روز گذشته انجام شد هم در همین چارچوب صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تهران- لندن در روند بهبود تدریجی روابط قرار دارند که در این سفر پیرامون موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو شد.

وی افزود: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و جایگاه کشورمان برای بسیاری از کشورهای جهان مهم است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون سفر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان اظهار داشت: توافقاتی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس انجام شده و این سفر در چارچوب همین توافقات صورت گرفته است؛ مشورت‌ها و ارتباطات میان سازمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان است و این گفتگوها در چارچوب توافقات ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتخابات آتی در سوریه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده آماده کمک به حل سوریه است و ما تلاش داریم که جنگ در این کشور متوقف شود و از همه گروه‌ها می‌خواهیم که در این مسیر کمک کنند و فکر می‌کنیم انتخابات در این کشور نقش مهمی در حل بحران سوریه دارد و زمان آن رسیده که با برگزاری همه‌پرسی برای برقراری صلح زمینه‌سازی شود.

وی افزود: این جزء حقوق اصلی مردم منطقه است و سوریه نیز از این قاعده مستثنا نیست و جامعه جهانی باید به این مهم احترام بگذارد و قطعا این رویداد را به عنوان گامی برای توقف جنگ و پایان بحران ارزیابی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط تهران- لندن اظهار داشت: سفیر سابق انگلیس که روز گذشته به تهران سفر کرده است به عنوان مدیرکل سیاسی وزارت خارجه این کشور به تهران آمده است و در جایگاه کنونی خود به کشور ما سفر کرده است و کاردارهای ترددی برای بهبود روابط در حال انجام فعالیت‌ها هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط ایران و چین گفت: چین کشوری بزرگ و یکی از طرف‌های مهم تجاری جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: روابط خوب اقتصادی میان دو کشور در حال جریان است البته چه در حوزه دولتی و غیردولتی اختلاف سلیقه‌هایی نیز می‌تواند وجود داشته باشد و درعین حال بخش‌های خصوصی برای سفارشات باید نقش و حساسیت خود را ایفا کنند.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در مورد صدور حکم اعدام برای برخی از شهروندان ایرانی در مالزی اظهار داشت: متاسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل اینکه برخی هموطنان ما مقررات کشور مقصد را رعایت نکردند دچار مشکلاتی شده و برخی به دلیل در اختیار داشتن مواد مخدر دستگیر شدند و احکامی برای آنها صادر شده است که 6 نفر از این افراد خانم هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: به دلیل روابط خوب و حسن مناسباتی که با کشور مالزی داریم سعی در جلوگیری از اجرای این احکام می‌کنیم تا از طریق امضای موافقت‌نامه انتقال محکومین از اجرای حکم جلوگیری کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سفارت ما پیگیری‌های لازم را انجام داده البته در مالزی محمل قانونی برای چنین موافقت‌نامه‌ای وجود نداشت و با برخی اصلاحات در قوانین این کشور امکان اولیه برای این توافقنامه فراهم شده و سفارت ما موارد لازم را ارائه کرده و ما پیگیر جدی این موضوع هستیم تا محکومین به اعدام به کشور بازگردانده شوند و دنباله محکومیت خود را در ایران بگذرانند.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه در بخش کنسولی خود آمادگی دارد اطلاعات لازم رادر خصوص جزئیات مقررات کشورهای مختلف ارائه کند تا اینگونه اتفاق‌ها کمتر شود البته بخشی از این مهم به عهده رسانه‌هاست که به آن به عنوان اقدامی پیشگیرانه توجه کنند و لازم است اطلاع‌رسانی‌های داخلی بیشتر شود.

افخم تصریح کرد: سفارت ما مشورت‌های حقوقی، در اختیار گرفتن وکیل، مترجم و مسائل بهداشتی مربوط به این افراد را پیگیری می‌کند تا روند قضایی این مسئله سریع‌تر طی شود و امیدواریم در یک مقطع زمانی مناسب از طریق اقدام‌های قانونی این کار به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد حمید ابوطالبی اظهار داشت: ما از طریق ساز و کارهای بین‌المللی در سازمان ملل و کمیته روابط با میزبان موضوع را پیگیری می‌کنیم و رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر مقامات اروپایی از جمله سایمون گس تصریح کرد: ایران و لندن در روند بهبود تدریجی و گام به گام روابط قرار دارند در ابتدا رایزنی‌هایی در سطوح مختلف صورت گرفت و کاردان غیرمقیم معرفی شدند.  
 
وی افزود: موضوعات متعددی وجود دارد که باید پیگیری شده لذا بخش‌های اجرایی توسط کارداران دنبال می‌شود بنابراین این مسیر گام به گام بوده و به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای رفع موانع هستیم.
 
افخم در ادامه با اشاره به سفر حمید بعیدی نژاد به نیویورک اظهار داشت: سفر گروه سیاسی ما برای شرکت در کنفرانس مقدماتی بازنگری معاهده NPT صورت گرفته است، که این کنفرانس هر پنج سال دوره بازنگری دارد و در نیویورک برگزار می‌شود که در همین راستا جمهوری اسلامی ایران و 1+5 از فرصت حضور در حاشیه این کنفرانس استفاده کرده و در حاشیه آن گفتگوها و دیدارهای کارشناسی با یکدیگر خواهند داشت.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین خبرها از دیپلمات ربوده شده کشورمان گفت: پیگیری‌ها در مورد نوراحمد نیکبخت که قریب به یک سال است ربوده شده ادامه دارد، کمیته پیگیری ما سفرهایی را در این راستا انجام داده و حوزه اطلاعاتی تقویت شده و قرار بود آقای امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی کشورمان در همین راستا سفری داشته باشند که هر زمان زمینه مناسب آن به وجود آید این سفر انجام می‌شود و امیدواریم خبرهای خوبی را از دیپلماتمان داشته باشیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزارت امور خارجه از طریق ارتباط با مسئولین یمنی و سفارت ما در این کشور پرونده را پیگیری می‌کند و همان طور که مطلع هستید این گونه پرونده‌ها حساسیت و پیچیدگی‌های خود را دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به جده بیان کرد: سفر به عربستان در دستور کار است که لازم است برخی مقدمات انجام شود و در زمان بندی مناسب خود انجام می‌شود.
 
افخم در خصوص دیدارهای سایمون گس در کشورمان اظهار داشت: سایمون گس در تهران با مسئولین سیاسی ما ازجمله آقای تخت‌روانچی، امیرعبداللهیان و عراقچی دیدار و گفتگو داشت  و پیرامون مسایل دو جانبه و بین‌المللی گفتگو شد هم چنین در مورد موضوعات هسته‌ای نیز صحبت‌هایی انجام شد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون دستگیری برخی شهروندان ایرانی در ترکمنستان، اخراج برخی دانشجویان ایرانی در نروژ و ارتباط برخی شرکت‌ها با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: بنده شما را به گزارش و پیگیری‌های بیشتر پیرامون این خبرها ارجاع می‌دهم، حضور پسر سفیر در میان ایرانیان دستگیر شده در ترکمنستان خبرسازی رسانه‌ای است، هم چنین اطلاعات اولیه ما در مورد دانشجویان ایرانی در نروژ صحت این خبر را به این شکل تایید نمی‌کند و باید پیرامون این مسائل پیگیری‌های مفصل‌تری صورت گیرد چرا که چارچوب کاری وزارت خارجه عدم ورود به حوزه تجاری و اقتصادی است و یک ناظر عمومی بر کل روند است لذا باید منتظر اطلاعات دقیق‌تر باشیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد توافق جامع میان ایران و 1+5 بیان کرد: توافق میان ایران و 1+5 توافقی است که دو طرف در حال اجرای تعهدات خود هستند و روند آن نیز در جریان است، متاسفانه برخی اطلاعات ناقص در صحنه افکار عمومی مطرح می‌شود که ما هم آن‌ها را به دقت دنبال می‌کنیم آن چه در روند مذاکرات جاری است این است که تا پیش از حصول نتیجه نهایی هیچ جزییاتی قابل انتشار نیست بنابراین هر گونه پیش‌بینی در مورد نتیجه نهایی در این زمان درست نیست و بسیاری از اظهارنظرها در این خصوص گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.
 
وی افزود: تیم مذاکره کننده کشورمان به طور متناوب نسبت به مذاکرات جامع حساس و فعال هستند و با حساسیت نکات، موضوعات و منافع کشور را مد نظر قرار داده و با دوراندیشی و نگاه به تمام منافع کشور این روند را دنبال می‌کنند و جای هیچ گونه نگرانی نیست و امیدواریم در زمان‌بندی مورد نظر به نتیجه برسند.
 
افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بنیاد علوی گفت: این بنیاد یک بنیاد خیریه مستقل در آمریکاست و هیچ گونه وابستگی به ایران ندارد و این گونه اقدامات علیه یک بنیاد مستقل نقض حریم و حقوق انسان‌ها و حتی شهروندان آمریکایی است و این نگرانی ما نسبت به این مسئله است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا ایران و 1+5 در حال تدوین پیش‌نویس توافق نهایی هستند اظهار داشت: هر طرفی برای مذاکرات نقشه راهی برای خود دارد و این نقشه راه مبتنی بر موضوعات و حقوقی است که دنبال می‌کنند و تردیدی نیست که تیم کشورمان نیز برای تدوین پیش‌نویس چارچوبی را در نظر دارد و جلسات مستمری در نظر گرفته است تا بتوانند بحث‌ها و نکات کشورمان را به طور کامل پیش ببرند و این جلسات کارشناسی نیز در روند مذاکرات طبیعی است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همان طور که می‌دانید در 23 اردیبهشت دور چهارم مذاکرات برگزار می‌شود که در این دور طرفین وارد مرحله تنظیم و نوشتن متن توافق می‌شوند که یک مرحله بسیار سخت است بنابراین برای ورود به مرحله نیاز به یک نقشه راه است اما این به معنای تهیه و نوشتن پیش‌نویس متن نهایی نیست.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و پاکستان تصریح کرد: سفر وزیر خارجه پاکستان به کشورمان در مسیر گفتگوها و روابط دو کشور بوده و طی هفته‌های آینده شاهد سفر نخست وزیر این کشور به تهران خواهیم بود.
 
افخم افزود: ایران و پاکستان همکاری‌های دیرینه‌ای دارند و در حوزه‌های مختلفی گفتگوهای خوب در حوزه‌های دو جانبه اقتصادی منطقه‌ای و .... در جریانند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در سفر وزیر خارجه پاکستان به کشورمان بحث‌ امنیت مرزی دو کشور مورد توجه و اهتمام طرفین برای داشتن مرزهایی امن بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفت.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقش میانجیگری عمان در روابط ایران و کانادا اظهار داشت: خبری در رسانه‌های عمانی منتشر شد و ما نیز آن را دیدیم و اگر چنین نگاهی در مقامات کانادایی ایجاد شده باشد نشانگر نوعی واقع بینی در مسئولین سیاسی این کشور حاکم شده بنابراین باید رویکرد این کشور باید براساس احسان به ملت ایران باشد.
 
وی با اشاره به سفر مقامات کشورهای اروپایی و مجامع بین‌المللی به ایران تاکید کرد: باید گفت حوزه روابط خارجی فعال‌تر شده و علایق در حوزه‌های خارجی قوی‌تر از گذشته دنبال می‌شود.
 
افخم ادامه داد: نقش ایران در منطقه و در صلح طلبی مشخص و یکی  از واقعیت‌هاست، رویکرد جدید سیاست خارجی ما مبتنی بر مواضع برابر و احترام متقابل است و این مهم اکنون خود را نشان می‌دهد و این رفت و آمدها به جایگاه بهتر ایران در سطح منطقه و بین‌المللی کمک می‌کند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد: مذاکراتی که برقرار است تنها برای حل و فصل برنامه هسته‌ای بوده و سابقه مواضع طرف مقابل نیز برای ما شناخته شده و مشخص است، تیم مذاکره کننده ایران با نگاه به دستاوردها و آرمان‌های انقلاب و کشور مذاکرات را شروع کرده و به آن ادامه می‌دهد و ما نیز در ابتدا اعلام کردیم که طرف مقابل نیز باید با زبان تکریم با ما صحبت کند و جمهوری اسلامی ایران نیز براساس احترام متقابل به این روند ادامه می‌دهد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بنابراین متناسب با روند مذاکرات تیم هسته‌ای و وزارت خارجه نسبت به همه موضوعات، نتایج تصمیم گیری خواهد داشت.
 
وی بار دیگر در پاسخ به سوالی در مورد حمید ابوطالبی تاکید کرد: انتخاب حمیدابوطالبی مبتنی بر گزینه‌ها و معیارهای مختلف هم چون انتخاب دیگر سفر بوده.
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اظهارات برخی مقامات آمریکایی علیه ایران گفت: این اظهارات نشانگر رویکرد یک جانبه و برتری‌جویی آمریکا در منطقه است چنین سیاستی برای کشورهای منطقه نیز روشن است چرا که ایران کشوری است که همواره خواهان صلح و ثبات در منطقه بوده و ارتباط با همسایگان در سایه این مهم در اولویت قرار داشته است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: پیشرفت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچ تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست لذا چنین اظهاراتی پشتوانه کشورهای دیگر را می‌طلبد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر دکتر روحانی به جمهوری آذربایجان اظهار داشت: این سفر در دستور کار قرار دارد و هم چنین سفر رئیس‌جمهوری آذربایجان به کشورمان دور جدیدی از همکاری‌ها را رقم زد و توافق شد تا کمیسیون تجاری اقتصادی برگزار شود و این نشان می‌دهد که تهران- باکو درصدد هستند حوزه‌های همکاری خود را گسترش دهند  حتی حوزه‌های جدیدی را ایجاد کنند و قطعا سفر روسای کشورها دستاوردهای بهتری رقم خواهد زد.
 
وی در مورد سفر وزیر انرژی روسیه به تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد چرا که در این حوزه از ظرفیت و جایگاه و توان اقتصادی ویژه‌ای برخوردار است و جهان به این نقش مهم واقف است.
 
افخم برخی کارشکنی‌ها و اظهارات در مورد تغییر نام خلیج فارس به نام معجول خلیج ع.ر.ب.ی گفت: ما همواره بر نام خلیج فارس تاکید داریم و این منطقه براساس اسناد خلیج فارس بوده و خواهد بود و چیزی است که اثبات شده و خلیج فارس بستری برای همکاری‌هاست و نقش ویژه‌ای دارد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ریچارد فرای اظهار داشت: این موضوع از طریق کانال‌های مربوط به خود دنبال می‌شود و اقدام خاصی از طرف وزارت خارجه مورد  نظر نیست.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همان طور که شاهد بودیم طی چند ماه گذشته گروه‌های پارلمانی مختلفی سفرهایی به کشورمان داشتند و سفر روز گذشته کمیته فرانسوی در چارچوب تنظیم یک برداشت و دریافت از تحولات ایران و تبادل نظر در خصوص حوزه‌های همکاری جدید است و آن چه که خبرگزاری‌های جهان از ایران مخابره می‌کنند تصویر واقعی از ایران نیست و خود این سفرهای چهره واقعی کشورمان و تحولات آن را از نزدیک به آن‌ها نشان می‌دهد بنابراین این رفتارها را ثبت ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم شاهد دور جدیدی از روابط سیاست خارجی باشیم.
 
وی در پایان در خصوص توافق فتح و حماس خاطر نشان کرد: در هر حال هر گونه توافقی که به قوت جایگاه فلسطین بینجامد و نقش این کشور را در روند تحولات تقویت کند مبارک است، حمایت از ملت فلسطین به حرکت و نقش مستقل این ملت در صحنه جهانی کمک می‌کند که البته این توافق دشمنانی هم دارند که درصدد هستند به اختلافات دامن بزنند بنابراین تقویت گروه‌های فلسطینی به احقاق حقوق ملت این کشور کمک می‌کند بنابراین ما نیز از این توافق حمایت کردیم تا قدرت فلسطین در مجامع بین‌المللی و دیالوگ با جامعه جهانی قوی‌تر از گذشته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار