اردن با آزاد سازی زندانی لیبیایی در مقابل آزادی سفیر کشورش موافقت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ، خبرگزاری لیبی روز گذشته اعلام کرد که اردن با تحویل "محمد سعید الدرسی" زندانی لیبیایی زندانی در اردن  ، به طرابلس در قبال آزادی سفیر اردن که در لیبی ربوده شده است ، موافقت کرده است.

خبرگزاری لیبی از "سحر بانون" معاون حقوق بشر و همکاری با سازمان‌های مدنی وزارت دادگستری لیبی و رئیس کمیته پیگیری اوضاع زندانیان لیبیایی در خارج  نقل کرده است که وی گفته : دو کشور با آزادی سفیر اردن در قبال اینکه اردن مجازات "محمد الدرسی" زندانی لیبیایی را کاهش دهد و به وی اجازه دهد تا مابقی مدت زندانش را در لیبی بگذارند موافقت کرده است.

وی گفت : مقامات اردن اعلام آمادگی کامل نموده اند تا این بحران پایان یابد و بزودی سفیر اردن در مقابل تخفیف محکومیت زندانی لیبیایی و همچنین انقال وی به کشور خود برای طی نمودن مابقی مدت محکومیتش آزاد می‌گردد و این بحران طبق یادداشت تفاهمی که میان کشور به امضا رسیده حل خواهد گردید.

این مسؤول لیبیایی از جزئیات انجام این کار و یا چهارچوب زمانی مشخص آن سخنی نگفت ؛ همچنین مسؤولان دیگر لیبی و نیز مسؤولان اردن نیز در این باره سخنی نگفته‌اند.

گفتنی است که حدود 2  هفته پیش افرادی مسلح اقدام به ربایش "فواز العیطان" سفیر اردن در لیبی نمودند و خواستار آن شدند که "محمد الدرسی" از نیروهای تندرو که در اردن از سال 2007 به اتهام برنامه ریزی برای منفجر ساختن فرودگاه اصلی اردن ، به حبس ابد محکوم است ، آزاد گردد.

تحلیلگران درباره این توافق معتقد هستند که ، موافقت با درخواست ربایندگان ، ممکن است که منجر به شکل گیری یک سنت خطرناک برای اردن گردد ، چرا که اردن هم‌پیمان مهمی برای آمریکا در مبارزه با گروه القاعده به شمار می‌رود.

شایان ذکر است که مسأله ربایش در لیبی بسیار گسترده و امری شایع می‌باشد و غالبا ربایندگان اقدام به ربایش دیپلمات‌های خارجی می‌کنند.

همچنین دولت تونس نیز اعلام کرده است که نیروهای تندرو لیبیایی اقدام به ربایش 2 تن از دیپلمات‌های تونسی کرده اند و خواستار آزادی  برخی زندانیان تندرو که در تونس بخاطر حمله به نیروهای امنیتی در سال 2011 بازداشت هستند کرده‌اند.

همچنین "سحر بانون" رئیس کمیته پیگیری اوضاع زندانیان لیبیایی در خارج درباره زندانیان لیبیایی زندانی در تونس نیز گفته است : دولت تونس ابراز تمایل کرده است که با دولت لیبی همکاری نماید.

گفتنی است دولت موقت لیبی قادر نمی‌باشد تا با شبه‌نظامیان و نیروهای تندرو و شورشی که در انقلابی که منجر به سرنگونی قذافی در سال2011 شد شرکت داشتند و اقدام به درست نمودن گروه‌های مسلح کرده‌ و دست به خشونت می‌زنند، به مقابله بپردازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار