رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران گفت؛خودروسازان تا اول تیرماه مهلت دارند به تعهداتشان نسبت به ارتقای خودرو عمل کنند.

به گزارش   خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛رحمت اله حافظی با حضور در رادیو تهران، با اشاره به اینکه ساختار شورای شهر تهران در دور جدید با افزایش تعداد تغییر یافت که ماحصل آن ایجاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری بود، افزود: ما مطالبه گر سلامت و محیط زیست مردم هستیم و عواملی را که با سلامت شهروندان ارتباط دارد را با جدیت پیگیری می کنیم. در همين راستا از شهروندان مي‌خواهيم هر گونه اطلاع ي از فعاليت صنايع آلاينده در شهر تهران را دارند به شوراي شهر تهران مكاتبه كنند.

وی با بیان اینکه در چندماه اخیر شورای شهر تهران با جدیت تمام مساله آلودگی هوا را پیگیری کرده است، تصریح کرد: این موضوع مطالبه به حقی است و الویت اصلی شورای شهر محسوب می شود. آلودگي هوا جای هیچ چانه زنی ندارد چراکه امروز همه می دانیم که آلودگی هوا سرطان زاست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید منابعی که موجب آلودگی هوا می شود را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کرد، اعلام کرد: کارخانجات آلاینده ، موتور خودروهای فاقد استاندارد و موتورسیکلت ها در کنار سوخت غیراستاندارد موجب آلودگی هوا می شود.

حافظی با بیان اینکه دنبال مقصر نیستم و تنها عوامل و منابع آلودگی هوا باید شناسایی شود، گفت: موتورسیکلت با استاندارد یورو 2، معادل 8 خودرو آلودگی تولید می کند. در این شرایط به دلیل وجود محدوده طرح ترافیک موتورسیکلت جایگزین خودرو افراد می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد صنعت خودروساز نیز تا اول تیرماه امسال به تعهداتش نسبت ارتقای تولید خودرو عمل کند، اظهار کرد: از دولت انتظار داریم با تمام توان پیگیر این مساله باشد، سلامت مردم شوخی نیست و نمی توان با آن معامله کرد چراکه غیر قابل جبران است. همچنين خودروساز باید بداند که دیگر فرش قرمزی که سال ها برایش پهن بود، ديگر وجود ندارد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران همچنین به توقف فعالیت صنایع آلاینده در شهر تهران اشاره کرد و افزود: با تلاش شورای شهر تهران کارخانه چدن سازی ایرفو که در کنار واحدهای مسکونی بود متوقف شد. این کارخانه در مجاورت 7 مرکز آموزشی فعاليت خطرناکي داشت اما خوشبختانه با همکاری به سرانجام رسید البته امسال نیز به دلیل شدت آلایندگی کارخانه نباتی پارس قو، توقف فعالیت آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نمی پذیریم سلامت 40 هزار شهروند تهران و حتی 8 میلیون نفر به دلیل منافع عده ای خاص در خطر باشد، تصریح کرد: بدون شک در توقف فعالیت این کارخانه کارگران آن مد نظر قرار خواهد گرفت.

حافظی درباره آلودگی صوتی نیز، با بيان اينكه آلودگي صوت همانند آلودگي هوا به چشم نمي‌آيد و با وزش باد نيز حل شدني نيست، گفت:
متاسفانه آلودگی صوتی مسئله ای است که شهروندان تهرانی به آن عادت کرده اند  در حالی که تاثیرات روانی این آلودگی بسیار زیاد است و موجب شده علاوه بر پایین آمدن آستانه تحمل در افراد، آنها پرخاشگر نیز شوند و اثرات نامطلوبي در روابط افراد در محیط کار و حتی منزل بگذارد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر  تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی با هزینه بسیار کمتری قابل حل است، تصریح کرد: با رفتارهای درست می توان آلودگی صوتی را کاهش داد. براي نمونه 80 درصد از بوق خودور ها غیر ضروری است و 20درصد باقی مانده نیز تنها به دلیل تعجیل افراد است.

حافظي با بیان اینکه می توان با نصب برچسب بر روی تاکسی ها با عنوان "لطفا بوق نزنید" فرهنگ سازی کرد، گفت: خوشبختانه در سال 93 بودجه قابل قبولی را برای فرهنگ سازی با محوریت رسانه ملی دیده شده است خوشبین هستم که با فرهنگ سازی می توان بسیاری  از مشکلات را از جمله آلودگی صوتی حل کرد.

وی با بیان اینکه مسئله ورزش در دستور کار کمیسیون سلامت قرار گرفته است، اعلام کرد:ما در شوراي شهر به ورزش همگاني توجه ويژه داريم در همين راستا با مناطق شهرداري تهران وارد مذاكره شديم تا پياده روي خانوادگي را در دستور كار خود قرار دهند.
حافظي با بيان اينكه توسعه دوچرخه سوراي در شهر تهران در دستور كميسيون قرار دارد، گفت: مقدمات اين كار انجام شده است اما به دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم اجراي طرح دوچرخه سوراي با نواقصي همراه است با فدراسيون دوچرخه سوراي مذاكراتي صورت گرفته و  به زودي با مسئولان شهري نيز براي رفع اين نواقص جلسه خواهيم داشت.

وي همچنين از توسعه ورزش اسكواش در بوستان‌هاي شهر خبر داد و افزود: اين ورزش مفرح به دليل هزينه بالايي كه دارد مورد استقبال قرار نمي‌گيرد اما با مذاكرات صورت گرفته با شهرداران مناطق قرار است در بوستان‌هاي شهر تهران مكان اين ورزش جانمايي شود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر با بیان اینکه در بحث تغذیه شهروندان نیز ورود جدی داشته ایم، گفت: متاسفانه در این زمینه مشکلاتی را احساس می کنیم و به دنبال آن هستیم تا با پایش درست محصولات غذایی این مشکل را حل وفصل کند.

حافظي در پاسخ به درخواست شهروندي درباره فعاليت کارخانه سیمان، اظهار كرد:‌ تیم هایی که ظرفیت بررسي فعاليت كارخانه را دارند،  موضوع را بررسی خواهند کنند. شوراي شهر ظرفیت قانونی برای توقف فعالیت كارخانه را در صورت اثبات آلودگی دارد. البته برنامه ديگر ما تعطيلي نیروگاه بعثت است در همين راستا مکاتباتي در اسفندماه کمیته ماده 20 كه جايگاه قانوني دارد انجام داده است تا در صورت تاييد فعالیت آن متوقف شود.

وي صراحتا اعلام كرد: مسأله محیط زیست و سلامت مردم بسیار مهم است از اين رو از شهروندان می‌خواهیم با ما همكاري داشته باشند.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: خودرو ، کمیسیون ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
ما زمانی پیشرفت صنعت خودرو میبینیم که یک رقابتی بین خودروسازها پیش بیاد تا به خودشون بیاد اگه چهارتا ماشین کارکرده زیر قیمت وارد میکردن حساب کار دستشون میومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
بر چسب لطفا بوق نزنید طرحی است جدید و بی
همتا و هذینه بی صدا دیگر با این طرح تمام بوقها
خاموش و .....
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۲:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
شما گفتید و آنها انجام دادند و مردم هم باور کردند میگن یکی را تو ده راه نمیدادند سراغ خانه کدخدا را میگرفت
آخرین اخبار