طبق فرمایش "مقام معظم رهبری" باید نقش "فرهنگ" به خصوص شعر و ادبیات پر رنگ‌تر شود.

سارا جلوداریان کارشناس ادبی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: درباره نقش زنان در عرصه ادبیات تبلیغات اندکی صورت گرفته، زنان در عرصه ادبیات در طول تاریخ خوش درخشیدند، همچون پروین اعتصامی، آثار ارزنده اجتماعی، اخلاقی، آموزنده، درباره روابط انسان‌ها، نوع دولتی و وطن دوستی بر همگان آشکار است.

وی افزود: شاعران دیگر مثل قره عین صفار زاده شاخص هستند. در ادبیات معاصر تعداد شاعران زن به برکت انقلاب اسلامی زیاد شدند و ما شاهد رشد و شکوفایی خانم‌ها در عرصه ادبیات هستیم.

جلو داریان ادامه داد: نظرات در زمینه‌ سبک شعری شاعران زن متفاوت است، بعضی‌ها ادبیات را قابل دسته بندی نمی‌دانند و معتقدند ادبیات زنانه و مردانه نداریم این نظر تا حدی هم درست است و در هیچ جای دنیا هم تفکیک نمی‌‍شود. خانم‌ها به هر جهت به دلیل نوع آفرینششان یک موجود جزئی نگر هستند و لطافت طبع در بانوان دیده می‌شود.

این کارشناس ادبی تصریح کرد: وقتی سروده یک خانم را می‌خوانیم، می‌فهمیم شاعر زن است. لطافت و عاطفه منحصر به فرد یک زن مثلا جنگ که از لطافت دور است، کاملا دیده می‌شود.

هرچیز خصوصیات زمانی خود را دارد در سال‌های اخیر جنگ و دفاع مقدس به ادبیات اضافه شد مثلا با وجود دفاع مقدس یک سری تغییرات و بالا رفتن سطح در ادبیات به وجود آمد که خانم‌ها هم پیشرفت زیادی کردند.

وی عنوان کرد: شاعر خوب کشور، سپیده کاشانی برای شهیدان وطن شعرهای زیبایی سرودند. شاعرانی که به مقوله‌ی ادبیات آیینی پرداختند اکنون کتاب‌های شعر آیینی بسیاری را چاپ کرده‌اند.

همچنین در ادبیات انقلاب شیرین دخت وحیدی را می‌توان نام برد، به طور کلی زنان در عرصه ادبیات بعد از انقلاب خوش درخشیدند.

جلوداریان بیان کرد: اکنون نیز مانند گذشته تعداد زنان از مردان کمتر است و این ایراد ادبیات ما محسوب می‌شود، با وجود حضور کمتر خانم‌ها در ادبیات، آثارشان از نظر کیفیت از سطح بالایی برخوردار است.

باید این موضوع را در نظر گرفت که خانم‌ها بار زیادی را در "فرهنگ" به دوش می‌کشند مانند نقش مادری فرزند آوری، فرزند پروری، و همچنین نقش همسری که خانم‌ها بر عهده می‌گیرند، سایر نقش‌های آن‌ها کمرنگ‌تر می‌‍شود.

این کارشناس ادبی خاطرنشان کرد: همانطور که "مقام معظم رهبری" فرمودند: زبان زنده یک ملت و یک کشور شعر است. ما هر آنچه را که بخواهیم، در جامعه مطرح کنیم، نقش فرهنگ به خصوص شعر و ادبیات پر رنگ است و هر آنچه را که بخواهیم گفتمان سازی کنیم، با هنر و شعر می‌توان گفت، چون ذات انسان‌ها با هنر آمیخته است. شعر تاثیر گذار ترین زبان است، زیرا ملت ما هنر را دوست دارند و یا خود شعر یا علاقه مند به شعر هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرهنگ ، ادبیات ، مادر ، فرمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار