علی اکبر پور فتح الله در شیراز با بیان این که خونهای اهدا شده، به لحاظ اچ آی وی، اچ سی وی و هپاتیت بی با تست های بسیار دقیق و حساسیت مورد ارزیابی قرار می گیرند گفت: بر اساس آمار در سال 84 از هر 100هزار نفر مراجعه کننده اهدای خون هشت نفر به اچ آی وی مبتلا بودند که این میزان پارسال به سه نفر در 100 هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛وی با اشاره به اهدای خون بانوان افزود: در هشت سال گذشته میزان اهدای خون در بانوان از حدود 9 درصد به کمتر از پنج درصد در کشور رسیده است که عدم فرهنگ سازی در این بخش از دلایل مهم این روند نزولی است.

وی بیان کرد: بانوان نقش موثری در خون سالم در کشور دارند که امیدواریم با همکاری نهادهای دیگر بتوانیم در این زمینه اقدامات موثری در جهت افزایش اهدای خون در بانوان انجام دهیم.

پور فتح الله ادامه داد: هر چند در تامین خون و فرآورده های خونی در کشور وضعیت مطلوبی داریم اما همچنان مشکلات در تامین پلاکت در کشور وجود دارد.

وی گفت: معتقدیم روش تهیه پلاکت در کشور باید تغییر کند و جذب دهندگان پلاکت و تهیه پلاکت به روش فرزیست در دستور کار قرار گیرد.

این مسوول افزود: در حال حاضر زیرساخت های روش های نوین در این بخش در کشور فراهم شده به طوری که در برخی نقاط کشور تهیه پلاکت به روش فرزیست به صورت آزمایشی در حال انجام است.

پور فتح الله ادامه داد: تهیه پلاکت به روش فرزیست هزینه های بالایی دارد به طوری که در این روش برای تهیه هر واحد پلاکت هزینه ای معادل حدود 700 هزار تومان برآورد می شود که تقاضای سازمان انتقال خون از بیمه ها، حمایت از تعرفه های تهیه پلاکت به روش فرزیست در کشور است.

انتهاي پيام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.