منوچهر عبدلی مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور، نگاه حاکمیتی و حمایت های دولتی را لازمه توسعه "صنایع دستی" دانست.

منوچهر عبدلی مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: "صنایع دستی" در ایران از ظرفیت های بالایی برخودار است،اما برای شکوفایی نیازمند توجه و حمایت های دولتی و نگاه حاکمیتی به این صنعت است.

وی افزود: تجربه ثابت کرده است که "صنایع دستی" در حوزه داخلی علی رغم تمام محدودیت های مالی و حمایتی، توانسته سهم مناسبی از بازار را کسب کند اما در حوزه صادرات به دلیل ضعف های ساختاری و محدودیتی از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و سهم شایانی در صادرات غیر نفتی ندارد.

عبدلی تصریح کرد: "صنایع دستی" ایران با بیش ترین تنوع در محصولات پتانسیل این را دارد، که با قطب های اصلی این صنعت مانند هند و چین رقابت کند، اما متاسفانه در حال حاضر توانایی رقابت با کشورهایی نظیر نپال و پاکستان را نیز ندارد و سهم این کشورها از بازار جهانی به مراتب بیش از سهم ایران است.

وی اظهار داشت: در بودجه مصوب سال 1390 یک دهم بودجه قوای سه گانه به خرید "صنایع دستی" اختصاص پیدا کرد و سازمان ها و ادارات دولتی به طراحی دکوراسیون داخلی خود استفاده از صنایع دستی ایرانی موظف شدند، اما متاسفانه با اجرایی نشدن این قانون بودجه مصوب سال جاری این سهم از یک دهم یک صدم کاهش پیدا کرده است.

عبدلی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود اینکه "صنایع دستی" در داخل بنگاهی فرد محور است، اما در بحث صادرات احتیاج به توجه بیش از پیش مسئولان دارد تا جایگاهی شایسته در بازار جهانی بدست آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنایع ، قانون ، صنعت ، سراسری ، حاکمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار