با حضور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صورت گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری "موسسه فرهنگی اکو" و "پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی"

تفاهم‌نامه همکاری بین "موسسه فرهنگی اکو" و "پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری" عصر روز گذشته به امضاء رسید.

به گزارش  حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری موسسه فرهنگی اکو و پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی و افتتاحیه نمایشگاه آثار فاخر تاریخی و ماندگار صنایع‌دستی ایران، عصر دیروز(2اردیبهشت) با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس موسسه فرهنگی اکو، سفرای کشورهای عضو اکو و جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از تجلییات فرهنگی مشترک میان کشورهای عضو اکو میراث فرهنگی آنها اعم از میراث ناملموس، ملموس، منقول و غیرمنقول است، افزود: هرچند اکو سازمانی است که در ماهیت همکاری‌های اقتصادی را مدنظر دارد اما تاسیس موسسه فرهنگی اکو نشان از اهمیت و نقش اساسی فرهنگ در تمامی شئون زندگی بشری از جمله اقتصاد پویا و پایدار دارد.

گلشن تصریح کرد: امروز نقش فرهنگ روز به روز پررنگتر و پراهمیت‌تر می‌شود و نمونه‌ی آن تصمیم اخیر مجمع سازمان ملل متحد در خصوص اهمیت و نقش فرهنگ و توسعه‌ی پایدار در برنامه‌های پس از سال 2015 است.

وی یادآور شد: در چند دهه‌ی اخیر ایده میراث‌فرهنگی در سطح جهانی مورد توجه همگان قرار گرفته و از موضوعات مهم جهانی است، نقش فرهنگ و به ویژه میراث فرهنگی جایگاه ویژه ای یافته است تا جایی که قدرت کشورها دیگر فقط محدود به توان نظامی، اقتصادی و سیاسی نمی شود و پیشینه‌ی فرهنگی کشورها بخشی از توان و سرمایه‌ی قابل اتکای آنها به حساب می‌آید.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: امضای این تفاهم‌نامه نشانه‌ی عزم جدی و راسخ طرفین برای تحقق آرمانهای جهانی در حوزه‌ی فرهنگ و به طور خاص در حوزه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری در چارچوب همکاری آموزشی و پژوهشی است.

 وی در پایان گفت: پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی آمادی همکاری با موسسات و دانشگاه های کشورهای عضو اکو در حوزه‌ی تخضضی مرتبط است.

در ادامه این مراسم افتخار حسین عارف، رئیس موسسه فرهنگی اکو با تاکید بر اهمیت نقش فرهنگ در توسعه همکاری‌های کشورهای عضو اکو، گفت: صنایع‌دستی هر کشور بازتاب باورها، اعتقادات و آداب و رسوم آن ملت است که حفظ و احیاء آن باعث ترقی کشورها می‌شود.

رئیس موسسه فرهنگی اکو به وجود مشترکات فرهنگی بین کشورهای عضو اکو اشاره کرد و افزود: موسسه فرهنگی اکو وظیفه سنگینی بر عهده دارد که فقط با همکاری کشورهای عضو موفق به انجام درست این وظیفه می شود.

عارف ادامه داد: صنایع دستی امروز بیشتر جنبه زینتی دارد در حالی که جنبه هنری آن بازتاب زندگی روزمره فرهنگ و مردم کشورهایی است که آنها را به وجود آورده‌اند بنابراین وظیفه همه ما نگهداری از این آثار است.

وی تصریح کرد: موسسه فرهنگی اکو با سابقه طولانی که در رابطه با اقدامات فرهنگی دارد آماده همکاری با نهادهای ذیربط در تمامی کشورهای عضو اکو است.

گفتنی است، در ادامه این مراسم جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس موسسه فرهنگی اکو مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین نمایشگاه آثار فاخر تاریخی و ماندگار صنایع‌دستی ایران توسط مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در موسسه فرهنگی اکو افتتاح شد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: همکاری ، تفاهم ، نامه ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار