دولت آمریکا روز جمعه از قاضی نظامی گوانتانامو خواست در حکمی که اخیرا صادر کرده و مقامات آمریکایی را به ارائه اطلاعات بیشتر درباره زندان‌های مخفی سیا ملزم کرده است، تجدید نظر کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه،دولت آمریکا روز جمعه با دستاویز قراردادن الزامات امنیت ملی، از قاضی نظامی گوانتانامو خواست در حکمی که اخیرا صادر کرده و مقامات آمریکایی را به ارائه اطلاعات بیشتر درباره زندانهای مخفی سیا ملزم کرده است، تجدید نظر کند. 

در جلسه استماع پرونده مغز متفکر احتمالی حمله به ناو آمریکایی یو اس اس کول در سال 2000، قاضی "مارک مارتینز" با تاکید بر الزامات مرتبط با امنیت ملی آمریکا، از سرهنگ "جیمز پوهل"، قاضی نظامی گوانتانامو خواست در بخشی از حکمی که چهاردهم آوریل صادر کرده و در آن خواستار انتشار اطلاعات بیشتر درباره زندان‌های مخفی سیا شده است، تجدید نظر نماید. 

"عبدالرحیم النشیری" سعودی تبار که به جرم کشتن هفده نفر در ناو آمریکایی یو اس اس کل در سال دو هزار در سواحل یمن، با خطر مجازات اعدام روبرو است، احتمالا در جریان بازداشت های خود در زمان بازداشت در یکی از زندانهای سیا در سال2002، متحمل شکنجه هایی شده است. این مظنون سعودی در سال 2002 بازداشت شد و در سپتامبر سال 2006 به زندان گوانتانامو در خاک کوبا منتقل گشت و به گفته وکلای مدافعش احتمالا در این فاصله در یکی از زندان‌های مخفی سیا تحت بازجویی‌های خشونت بار نظامیان آمریکایی قرار گرفته است.

قاضی "جیمز پوهل"در حکمی که چهاردهم آوریل صادر کرد دولت آمریکا را ملزم کرد در خصوص زندان‌های مخفی سیا که عبدالرحیم النشیری و احتمالا متهمان حملات یازدهم سپتامبر مدتی در آنها زندانی بوده اند، اطلاعات بیشتری در اختیار وکلای مدافع قرار دهد. 

ژنرال مارک مارتینز روز چهارشنبه با ارائه درخواستی از قاضی نظامی گوانتانامو خواست در برخی از بخشهای حکم خود تجدید نظر کند چرا که به گفته وی، پای برخی از منافع مهم دولت آمریکا در میان است و علاوه بر این برخی از پرونده ها نیز حتی برای وکلای مدافع طبقه بندی شده محسوب می شود. 

ژنرال مارک مارتینز این مطلب را در جلسه استماع پرونده النشیری در دادگاه نظامی گوانتانامو بیان کرد. این جلسه به صورت تقریبا مستقیم از پایگاه نظامی فورت مید نزدیک واشنگتن پخش می شد. 

ژنرال مارک مارتینز تاکید کرد اگر قبول کنیم که ارائه اطلاعات کافی برای رعایت عدالت در یک پرونده ضروری و وظیفه است، باید بپذیریم که در برخی موارد که به امنیت ملی ربط پیدا می کند، باید استثنائاتی وجود داشته باشد.  

یکی از مهمترین مسایلی که بر جلسات دادگاه مظنونان تروریسم در آمریکا سنگینی می کند شکنجه ها و بدرفتاریهایی است که این مظنونان در جلسات بازجویی و در مدت حبس تحمل کرده اند. مسئله دیگری که حساسیت رسانه ها و فعالان آزادی‌های مدنی  آمریکا را در رابطه با این پرونده به خود جلب کرده پنهان کاری های است که مسئولان قضایی آمریکا از همان ابتدا درباره این پرونده اعمال کرده اند. دولت آمریکا در روند رسیدگی به این پرونده ها خواستار آن شده است که تمام اخبار و اطلاعات مربوط به امنیت ملی کشور  و همچنین اطلاعاتی که انتشار آنها به منافع عمومی لطمه وارد می کند، کاملا محفاظت شده باشد و در اختیار رسانه ها و حتی وکلای مدافع قرار نگیرد. 

 برخی رسانه ها فاش کرده اند بعضی از اعضای شبکه القاعده از قبیل "خالد شیخ محمد "که از عاملان حملات یازدهم سپتامبر 2001در آمریکا و همچنین عامل بمبگذاری در چند کشور دیگر برضد منافع آمریکا بوده است،‌ مدتها در یکی از زندان‌های مخفی سیا در رومانی حبس بوده و در آنجا شکنجه شده است. این مظنون سرانجام سال 2006 به پایگاه گوانتانامو در خاک کوبا منتقل شده است. همچنین گفته می شود یکی از زندانهای دولتی رومانی برای چندین سال توسط مسئولان سیا برای نگهداری مظنونان تروریست مورد استفاده قرار گرفته است. این زندان بخشی از یک شبکه  تحت عنوان " مکانهای سیاه" بود که ماموران سیا در کشورهای خارجی از جمله تایلند، لیتوانی و لهستان ایجاد کرده اند.

انتهای پیام/



برچسب ها: امریکا ، سیا ، زندان ، دولت ، اطلاعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار