"الزهار" در مصاحبه با المانیتور:

به روابط خوب خود با ایران ادامه می‌دهیم/ هیچگاه خواستار سقوط دولت سوریه نبوده‌ایم

عضو ارشد جنبش اسلامی فلسطین، حماس در مصاحبه‌ اختصاصی با المانیتور ضمن رد اخبار رسانه‌ها مبنی بر وجود اختلاف میان اعضای جنبش، درباره موضوعات مختلف از جمله سیاست فلسطین، مسئله سوریه و ایران گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "محمود الزهار"، عضو ارشد حماس در مصاحبه خود با پایگاه خبری المانیتور، با تاکید بر اینکه یک کارمند حماس نیست، در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش افرادی در جنبش برای اخراجش از حماس، تاکید کرد: ترجیح می‌دهم یک وسیله مناسب برای جنبش باشم، مواضع من در موارد مختلف کاملا واضح و مشخص است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اختلافات در بدنه حماس گفت: برخی اختلاف نظرها و یا بحث‌ها ممکن است پیش بیاید، اما این مسائل با مشاوره حل می‌شود.

وی که در خانه‌اش در نوار غزه این مصاحبه را انجام می‌داد، در بخش دیگری از مصاحبه تاکید کرد:‌ حماس بسیار مایل است درباره تنش‌های منطقی موضع بی‌طرف داشته باشد، از جمله مسئله جنگ داخلی در سوریه. ما از اراده مردم سوریه حمایت می‌کنیم، اما هیچگاه ادعا نمی‌کنیم که دولت این کشور باید سقوط کند و یا باید با آن مبارزه شود.

وی در ادامه مصاحبه‌اش با اشاره به اینکه فشار بر روی جنبش برای اعلام موضع درباره بحران سوریه باعث شده حماس به طور کامل درباره این کشور اظهارنظری نداشته باشد، هر نوع حمایت جنبش از مخالفان دولت سوریه را تکذیب کرد.

الزهار که به داشتن روابط بسیار قوی با ایران مشهور است، در ادامه افزود: ما باید به روابط خوب خود با ایران به عنوان بخشی از اعتقاد خود مبنی بر ملت اسلامی ادامه دهیم.

عضو ارشد حماس در ادامه به سیاست داخلی فلسطین اشاره کرد و افزود: محمود عباس با مردم خود صادق نیست و تلاش وی برای برگزاری انتخابات یک‌جانبه در سال 2015 بازی جدیدی است که وی قصد دارد با استفاده از آن وجهه خود میان مردم فلسطین را بهبود بخشد، و در شرایطی که اخیرا توافق‌نامه فاجعه‌آمیز خود با اسرائیل درباره صلح را امضا کرده است، بتواند برای این توافق‌نامه مشروعیت به دست آورد.

زهار همچنین اخبار مربوط به کاهش محبوبیت حماس را تکذیب و در عین حال مخالفت خود با گفتگوها میان این جنبش و فتح را اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره روابط میان حماس و ایران تاکید کرد: دو نکته اساسی در روابط ایران و حماس وجود دارد که بر آن تاثیر می‌گذارد، یکی از این دو نکته دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد است که وی در آن تنها به رتق و فتق امور دفتر خود پرداخت و این در شرایطی بود که بحران سوریه تشدید یافته بود. عامل دوم در این زمینه بسته شدن مرز رفح توسط مصر بود که به همین دلیل جلوی رفت و آمد نمایندگان دو طرف گرفته شد. از سوی دیگر دولت جدیدی در ایران روی کار آمد که به نظر می‌رسید پرونده هسته‌ای و روابط با غرب برای این دولت جدید در اولویت است.

الزهار در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر خود به ایران و اینکه روابط وی با ایران برخلاف دیگر اعضای حماس کاهش نیافته است، اعلام کرد: روابط میان حماس و ایران بر اساس افراد تنظیم نشده است، اما این مسئله تا حدی استراتژیک است. در واقع من در روابط میان دو طرف در سال 1993 و در زمان دیدار با نمایندگان ایران که آدم‌های صادقی بودند، نقش مهمی را ایفا کردم. ایران هرگز از ما نخواست در ازای حمایت از حماس، ما موضع و دیدگاه سیاسی خاصی داشته باشیم و این باعث ایجاد روابط خوب میان ما شد. ما باید این روابط را با ایران از لحاظ دیدگاه ملت اسلامی ادامه دهیم، ما به رابطه خود با ایران از دید ملی‌گرایی نگاه نمی‌کنیم. قرآن ملت اسلامی را بهترین ملت خوانده است. ما یک جنبش هستیم، نه یک حزب و به همین دلیل دیدگاه ما بسیار گسترده‌تر است. 

وی در بخش دیگری از مصاحبه عنوان کرد: دیدگاه ما از لحاظ دینی است، نه ایدئولوژیک و به همین دلیل موضع ما از دیدگاه ملت است و در نتیجه این مسئله جانشین تمام مسائل مربوط به اختلاف اعراب و ایران و یا شیعه و سنی می‌شود.من از جزئیات مربوط به علت تاخیر در سفر خالد مشعل به ایران اطلاعی ندارم، اما مسئله این است که هیچ یک از ما در شرایط فعلی توان مسافرت را ندارد و این دیدارها در شرایط کاملا سری انجام می‌شود. اما چیزی که می‌دانم این است که ضروریات سیاست عمومی جنبش بر این استوار است که ما به ایران برویم و موضع ما این است که در این زمینه با هم متحد باشیم. من درباره جزئیات اینکه یک تحلیل‌گر ایرانی به کمک یک میلیارد دلاری ایران به حماس از سال 2006 تاکنون اشاره کرده، اطلاعی ندارم. اما این اخبار و تحلیل‌ها ساختگی است و کمک‌هایی که ما دریافت می‌کنیم، سری باقی می‌ماند. هیچ یک از اطلاعات مربوط به این مسئله فاش نمی‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار