مروی در نشست خبری مطرح کرد

هشدار مجلس به دولت در آستانه افزایش قیمت‌ها/ قیمت بنزین در هاله‌ای از ابهام/ 8 پالایشگاه جدید ساخته می‌شود

نائب ریئس کمیسیون انرژی در آستان افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ضرورت فرهنگ سازی استفاده از انرژی‌ اشاره کرد و گفت: دولت باید در افزایش‌ قیمت‌ها از جمله قیمت بنزین دقت لازم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی مروی نائب رئیس کمیسیون انرژی در حاشیه جلسه علنی امروز در نشست خبری به وضعیت حامل‌های انرژی در آستانه افزایش‌ قیمت‌ها و ضرورت فرهنگ‌سازی در مورد نحوه استفاده از این حامل‌ها اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی مصرف انرژی یکی از مسائل مهمی است که رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در سازماندهی و استفاده از این موضوع داشته باشند.

مروی در ادامه به حوزه برق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برق با سختی خودش را اداره می‌کند و هر روز نگرانی خاموشی وجود دارد.

**بدهی 20 هزار میلیارد تومانی صنعت برق

نائب رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه برق بسیار کم بوده است گفت: پایان سال 92 بیش از 20 هزار میلیارد تومان فقط صنعت برق بدهی داشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی شده و با تاکیدات کمیسیون انرژی و مراجعات مردم و نگرانی‌هایی که شاهد بودیم تا سال 96 حدود 30 هزار مگاوات نیروگاه جدید به برق کشور اضافه شود.

نماینده نیشابور اظهار داشت: در مقابل 60 الی 70 هزار مگاوات برق تولید فعلی تولید 30 هزار مگاوات برق می‌تواند رقم بزرگی باشد.

***مصرف 500 میلیون مترمکعبی گاز در مصارف خانگی

مروی در ادامه به موضوع گاز اشاره کرد و گفت: با کمترین سرما که از حد معمول بیشتر می‌شود سر و صداها بلند می‌شود و اولین اقدام قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع است تا گاز مصرفی مردم تامین شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی تاکید کرد: مصرف خانگی گاز در اوج به 500 میلیون مترمکعب می‌رسد در صورتی که میزان تولید گاز ما 700 میلیون متر مکعب است که این آمار رقم بسیار بزرگی است.

وی در ادامه از نحوه مصرف گاز انتقاد کرد و گفت: بارها شاهد بوده‌ایم که در فضای باز از گاز استفاده می‌کنند و همچنین ساختمان‌ها از کیفیت بالا برخوردار نیست.

نماینده نیشابور همچنین به فرهنگ مصرف گاز برخی کشورها اشاره کرد و گفت: پوشیدن لباس مناسب در فصول سرما می‌تواند به کاهش مصرف گاز کمک کند و باید این فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها صورت گیرد.

**تولید روزانه 64 میلیون لیتر بنزین

مروی در ادامه به موضوع بنزین اشاره کرد و گفت: تولید بنزین ما بین 61 تا 64 میلیون لیتر در روز است به طوری که در اواسط فروردین 93 میانگین مصرف بنزین 77.8 میلیون لیتر بنزین در روز و 20 میلیون لیتر cng مصرف شد که رقم سرسام‌آوری بود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: چقدر باید سرمایه‌گذاری کنیم که بتوانیم بنزین تولید کنیم.

**مشکلات جدی حوزه آب در صورت عدم توجه

وی در ادامه به حوزه آب اشاره کرد و گفت: اگر به مسئله آب توجه نشود قطعا در سال‌های نه چندان دور با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

نماینده نیشابور تصریح کرد: یکی از مسائلی که در دنیا به آن توجه می‌شود استفاده از آب زیرزمینی صرفا برای شرب است در حالی که بین 50 تا 70 درصد مصرف آب ما از آب‌های زیرزمینی است به فرض مثال در خراسان رضوی 70 درصد از آب زیرزمینی برای مصارف معمولی استفاده می‌شود در حالی که باید از آب‌های سطحی استفاده کنیم.

مروی با بیان اینکه حدود 15 الی 16 سال است که خشک‌سالی داریم گفت: مشکلات بی‌رویه مصرف آب در شرب و کشاورزی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی در ادامه مجددا به ضرورت تغییر و نگرش در فرهنگ استفاده از حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: این موضوع نیاز به عزم ملی دارد و رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه موفق عمل کنند.

وی در ادامه به حوزه نفت اشاره کردو گفت: در بحث نفت مقام معظم رهبری بیش از 20 سال قبل گفتند باید طوری عمل کنیم که اگر روزی اراده کردیم در چاه‌های نفت را ببندیم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

نماینده نیشابور افزود: در سیاست‌های کلی برنامه، در قوانین مختلف و در همه سیاست‌ها به کاهش وابستگی بودجه به نفت تاکید شده است ولی چقدر موفق بوده‌ایم؟

**در طول صد سال گذشته فقط دو سال بودجه بدون نفت داشته‌ایم

مروی اظهار داشت: بررسی که توسط مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون انرژی انجام داده‌ایم در طول دوران کشف نفت فقط دو سال به معنای واقعی بوده بدون نفت بسته شده است یعنی در طول صد سال یعنی فقط دو سال بودجه بدون نفت داشتیم.

نائب رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: اکثر اقتصاددانان دنیا از جمله آقای لوکاس که از اقتصاددانان طراز اول است در رابطه با ایران می‌گوید اگر بودجه‌تان را از نفت جدا نکنید وضع تورم شما به همین شکل باقی خواهد ماند، این آقا می‌گوید مثل کشور نروژ هستید در حالی که رقم تورم نروژ یک است در ایران نیز جدایی نفت از بودجه است.

وی بابیان اینکه هر سال بحث جدایی بودجه از نفت مطرح می‌شود گفت: هنوز در این رابطه موفق نشده ایم و شاید یکی از دلایلی که بنده به عنوان وزیر نفت راهی مجلس شدم همین موضوع است چراکه با مجلس ارتباط داشتم و غصه این مسائل را می‌خوردم.

نماینده نیشابور تصریح کرد: البته با شروع مجلس نهم جدایی بودجه از نفت به شکل جدی دنبال می‌شود که شواهد‌ها نیز موجود است به طوری که در بودجه 92، 14.5 درصد را به حوزه نفت اختصاص دادیم، دو درصد به مناطق محروم و 23 درصد نیز به صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.

مروی افزود: در بودجه 93 مصوب شد 14.5 درصد از تولید به وزارت نفت اختصاص داده شود که اقدام خوبی بود، 29 درصد به صندوق توسعه ملی و 2 درصد به مناطق محروم نیز به قوت خود باقی است و با این اقدام به سمت جدایی بودجه از نفت حرکت می‌کنیم که اگر این مسیر را با قوت ادامه دهیم اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری خواهیم رسید.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اظهار داشت: باید به سمت تولید و مالیات حرکت کنیم و نفت را به سمت مواردی که زاینده است هدایت کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: پیش‌درآمد این مسالئ موضوع هدفمندسازی یارانه‌هاست که اگر خوب دنبال شود نتایج مطلوبی خواهد داشت، به فرض مثال اگر هدفمندی بنزین نبود الان چه وضعی داشتیم؟ ما عادتنکرده‌ایم از بنزین، برق و ... خوب استفاده کنیم بلکه رایگان در اختیار ما بوده و خوب استفاده نکرده‌ایم.

نماینده نیشابور اظهار داشت: در بحث هدفمندی وضعیت برق مشخص شده است البته موضوعی پیش آمد که کمیسیون انرژی آن را دنبال کرد و از وزیر نیرو دعوت کرد تا توضیح دهد موضوع به چه صورت است.

مروی اظهار داشت: مسیر هدفمندی را مجلس تعیین کرد ولی مسیرهای بعدی برعهده دولت است و قیمت‌ها را دولت باید مشخص کند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اظهار داشت: در حوزه برق افزایش قیمت 24 درصدی را مطرح کردیم ولی وزارت نیرو سوتفاهمی داشت کمه منجر به توقف افزایش برق قیمت برق شد به طوری که 24 درصد را افزایش دادند ولی سطوح مختلف را با هم متفاوت گرفته است یعنی دهک‌های پایین را کمتر و دهک‌های بالا را بیشتر و صنعت و کشاورزی را هم کمتر از 24 درصد افزایش قیمت در نظر گرفته است که این مورد اعتراض واقع شد.

**افزایش 7 هزار تومانی قیمت برق برای 80 درصد مصرف کنندگان

وی اظهار داشت: حدود 80 درصد از مصرف‌کنندگان افزایش قیمتی از هزار تا 7 هزار تومان خواهد داشت.

نماینده نیشابور مجددا به موضوع بنزین اشاره کرد و گفت: اثر روانی افزایش قیمت بنزین به مراتب بیشتر از اثر اقتصادی آن است.

مروی تاکید کرد: بایدافزایش قیمت بنزین باید با دقت و با شیب ملایم مورد بررسی قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی همچنین کنترل بر افزایش قیمت سایر اجناس را ضروری دانست و گفت: نباید اجازه دهند اثر روانی اثر اقتصادی بالایی هم داشته باشد در حال ما منتظر هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتاد چراکه بحث‌های جدیدی بین دولت کارشناسان درخصوص قیمت بنزین مطرح شده است.

**اقتصاد مقاومتی به شدت پیگیری می‌شود

وی در ادامه به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: کمیسیون انرژی به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کند یعنی هم در حوزه نفت و هم در حوزه نیرو از وزرای مربوطه درخواست کردیم تا با حضور در کمیسیون برنامه‌های خود را ارائه دهند.

نماینده نیشابور افزود: وزیر نفت در جلسه‌ای که داشتیم اعلام کرد برنامه‌های حوزه اقتصاد مقاومتی را به شدت پیگری خواهد کرد.

مروی در ادامه این نشست خبری به افزایش میزان تولید نفت به عنوان اولین اولویت اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تاکید بر میادین مشترک برای ما از اولویت بیشتری برخوردار است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی گفت: در حال حاضر 26 میدان مشترک نفتی داریم که 15 میدان دریایی و 11 میدان خشکی داریم.

وی تصریح کرد: 700 هزار بشکه نفت از میادین مشترک غربی خواهیم داشت مثل آزادگان، یاران و ... .

**افزایش یک میلیون بشکه تولید میعانات گازی در روز

نماینده نیشابور تاکید کرد: افزایش تولید میعانات گازی حدود 1 میلیون بشکه در روز خواهد بود که 480 هزار بشکه از فارس جنوبی است.

**8 پالایشگاه جدید ساخته می‌شود

وی اظهار داشت: در نظر داریم پالایشگاه‌های جدیدی در مناطق مشترک داشته باشیم به طوری که 8 پالایشگاه جدید در عسلویه در دست مطالعه است.

**ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت

نماینده نیشابور در ادامه به ظرفیت تولید نفت اشاره کرد و گمفت: تولید ظرفیت نفت ما به 4 میلیون بشکه در روز رسیده است و می‌توانیم این موضوع را حفظ کنیم ولی به خاطر شرایط فعلی و کاهش تکلیفی سطح تولید ما این میزان نیست.

**افزایش ظرفیت تولید نفت به 5 میلیون بشکه در روز

مروی هدف این است ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی تا سال 1397 به 5.7 میلیون بشکه برسانیم.

**افزایش تولید گاز تا یک میلیارد مترمکعب

وی تصریح کرد: افزایش صادرات گاز طبیعی تا سال 97 یک میلیارد مترمکعب است که 30 درصد آن صادراتی خواهد بود.

**افزایش صادرات محصولات پتروشیمی تا 80 میلیارد دلار

نماینده نیشابور در ادامه به افزایش صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ارزش صادرات محصولات پتروشیمی 5 میلیارد است که تا سال 1400 به 80 میلیارد دلار افزایش خواهیم داشت.

**افزایش سه میلیون بشکه‌ای ظرفیت پالایشی

مروی به افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌های مهم جلوگیری از خام‌فروشی است و بنا داریم از موضوع جلوگیری کنیم به طوری که پالایش نفت خام را به 2 میلیون بشکه برسانیم چراکه در حال حاضر 1 میلیون و 300 هزار بشکه است و میعانات را تا حدود 1 میلیون بشکه افزایش دهیم که در مجموع افزایش 3 میلیون افزایش ظرفیت پالایشی در کشور خواهیم داشت.

**افزایش راندمان نیروگاه‌ها

وی در ادامه به افزایش راندمان نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بهینه‌سازی مصرف سوخت از موضوعات مهم است چراکه در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی 36 درصد است که می‌تواند تا 58 درصد هم افزایش یابد.

نماینده نیشابور تصریح کرد: یکی از نکات مهم مشارکت در پالایشگاه‌های خارج از کشور است به طوری که آنها وابسته به نفت ما می‌شوند و تحریم‌ها نیز نمی‌تواند در اقتصاد ما اثری کند.

مروی افزود: اگر در گذشته ظرفیت پالایشگاهی را افزایش می‌دادیم تحریم‌ها اثری نمی‌کرد چراکه تحریم فقط برای نفت خام است و در حال حاضر صرفا 7 الی 8 کشور نفت خام از ما می‌خرد ولی فر آورده‌ها را خیلی از کشورها نیز دارد.

**توجه ویژه به جایگاه بخش خصوصی

وی در ادامه این نشست خبری به ضرورت توجه بخث خصوصی اشاره کرد و گفت: در وزارت نفت و نیرو در کمیسیون انرژی به جایگاه بخش خصوصی توجه ویژه می‌شود.

**خط لوله صلح احیا می‌شود

نماینده نیشابور اظهار داشت: بخش خصوصی در خصوص خط لوله صلح یعنی انتقال گاز ایران به پاکستان اعلام آمادگی کرده و پیشنهادات خوبی داده است.

مروی در پاسخ به این پرسش باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه گفته می‌شود این خط لوله متوقف شده و بخش خصوصی چگونه ورود پیدا می‌کند؟ گفت: بخش خصوصی پیشنهادات بسیار خوبی در این حوزه مطرح کرده چراکه بعد با مشکلات مالی مواجه است.

**ورود بخش خصوصی به فروش نفت

وی اظهار داشت: در حوزه فروش نفت نیز بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که نفت را با تضمین‌ها و شرایط لازم بخرد و بفروشد و پول آن را راحت‌تر از دولت به کشور بازگرداند.

نماینده نیشابور به مخازن نفت و فرآورده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این مورد با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم و در آینده اثرات مهمی در حوزه نفت داشته باشیم.

مروی در پایان و در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه آیا ورود بخش خصوصی به فروش نفت با نظارت خواهد بود تا پرونده‌هایی همچون پرونده بابک زنجانی درست شود یا خیر؟ گفت: فروش نفت از طریق بابک زنجانی در یک شرایط خاص بود در شرایطی بود که نفت‌ها روی آب مانده بود و نگهداری نفت روی آب سخت بود، می‌دانید نمی‌شود به راحتی درب چاه را بست و مانع تولید نفت شد بنابراین به تضمین‌های داده شده اعتماد شد ولی در این خصوص بخش خصوصی تضمین‌های خوبی خواهند داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار