۸۰ درصد "کودکان چاق" والدین چاق دارند

چاقی کودکان در سال‌های اخیر به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده است و متاسفانه عوارض فراوانی از جمله بلوغ زودرس را در آینده برای کودک ایجاد می‌کند.

دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه چاقی کودکان در سال‌های اخیر به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده است، گفت: چاقی کودکان عوارض فراوانی در آینده کودک ایجاد می‌کند که از جمله می‌توان به بلوغ زود رس اشاره کرد.

دکتر حسینی اذعان کرد: در کودکانی که والدین با وزن متناسب دارند احتمال اضافه وزن و چاقی ۱۰ درصد است اما کودکانی که یکی از والدین دچار چاقی است، این درصد به ۴۰ می‌رسد و متاسفانه در کودکانی که پدر و مادر هر دو چاق هستند، این آمار به ۸۰ درصد می‌رسد، بنابراین بی‌توجهی پدر و مادر به وزن خود نه تنها برای خود فرد ایجاد مشکل می‌کند، بلکه در آینده با کودکانی چاق مواجه خواهند شد. پس مهم‌ترین عاملی که باعث چاقی کودکان می‌شود، اضافه وزن در والدین است.

دکتر حسینی افزود: برخی از والدین برای تشویق کودکان از خوراکی‌های پرکالری مانند بستنی استفاده می‌کنند و ناخواسته خود را در معرض چاقی قرار می‌دهند که این روش درستی نیست و اگر والدین بخواهند برای تشویق کودک از مواد خوراکی استفاده کنند، بهتر است از خوراکی‌های مفید و کم کالری مانند انواع میوه‌ها برای این کار بهره ببرند.

دکتر حسینی اظهار کرد: عادت‌های بد غذایی از جمله ریزه خواری هم می‌تواند از عوامل ایجاد چاقی در کودک شود اما اگر این ریزه خواری‌ها جزء وعده‌های غذایی کودک باشد، ایجاد اشکال نمی‌کند.

دکتر حسینی در پایان توصیه کرد: با توجه به اینکه کودک از خانواده الگو می‌گیرد و متاسفانه عادت‌های بد غذایی را نیز در خانواده آموزش می‌بیند، بهتر است عادت‌های بد غذایی مانند رفتن به رستوران برای لذت بردن و شاد کردن کودکان با خوردن فست فود‌ها و خوراکی‌های مضر کنار گذاشته شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: کودک ، چاقی ، کالری ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار