رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد به شهروندان توصیه کرد: حتی المقدور گوشت مرغ فراوری شده مانند جوجه کباب زعفرانی را در منزل تهیه کنند و در غیر این‌صورت تنها این قبیل فراورده‌ها را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، دکتر محمدرضا صادق‌پور تصریح کرد: کارشناسان دامپزشکی به منظور اطمینان از حفظ سلامت شهروندان همواره به مردم توصیه می‌کنند که کلیه فراورده‌های خام دامی را تنها از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

وی تصریح کرد: یکی از این اقلام پرمصرف که توسط خانواده‌ها به خصوص در ایام تعطیلات آخر هفته خریداری و مصرف می‌شود، گوشت مرغ فراوری شده به صورت جوجه کباب زعفرانی شده آماده طبخ، شنیسل و غیره است. در صورت رعایت نشدن اصول فنی و بهداشتی در تهیه، این فراورده‌ها می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره بیندازد.

صادق‌پور با اشاره به ماده 31 قانون تعزیرات حکومتی در زمینه فراوری انواع گوشت، یادآور شد: هرگونه قطعه‌بندی، بی‌استخوان کردن، فیله کردن، شنیسل، جوجه کباب و زعفرانی کردن گوشت خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشور، ممنوع و تنها در صورت اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی مجاز است.

وی ادامه داد: بر همین اساس فراوری گوشت مرغ نیز تنها در مراکز بسته‌بندی دارای پروانه بهداشتی بهره‌برداری از دامپزشکی که زیر نظر مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی مشغول فعالیت باشند، قانونی و بلامانع است ولی این در حالی است که با وجود نظارت‌های صورت گرفته در برخی موارد شاهد عرضه گوشت مرغ فراوری شده غیر مجاز از سوی برخی افراد سودجو و متخلف هستیم.

این مقام مسئول درباره مشخصات گوشت مرغ فرآوری شده غیرمجاز و خطرات مصرف آن، اظهار کرد: این محصولات فاقد بسته‌بندی بهداشتی و برچسب مشخصات هستند و در نتیجه هیچ‌گونه اطلاعاتی از قبیل نحوه تولید، شرایط نگهداری، تاریخ تولید و انقضاء آن در دسترس نیست. علاوه بر آن به دلیل عدم نظارت فنی، امکان استفاده انواع افزودنی‌های غیرمجاز خوراکی مانند رنگ‌های صنعتی در این محصولات وجود دارد.

صادق‌پور به مردم توصیه کرد، حتی الامکان با صرف کمی وقت با تهیه گوشت تازه مرغ، آن را در منزل و تحت شرایط بهداشتی و به صورت خانگی فرآوری کنند و یا در صورت تمایل به خرید محصولات آماده و صنعتی، در هنگام خرید به شرایط بسته‌بندی و برچسب مشخصات معتبر دقت کنند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: یزد ، جوجه ، زعفرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.