سمنان/

استان سمنان به شبکه ملی هواشناسی کشاورزی کشور پیوست

در این دفتر که فاز اول راه اندازی اولین مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی استان سمنان محسوب می شود، دیدبانی‌های هواشناسی کشاورزی بر روی محصول انگور که بالاترین میزان تولید را در سطح شهرستان شاهرود دارد، صورت می‌پذیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،مدیر کل هواشناسی استان سمنان از راه اندازی دفتر مطالعات بیومتری و فنولوژی هواشناسی کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: با راه اندازی این دفتر، استان سمنان به شبکه ملی هواشناسی کشاورزی کشور پیوست.
غلامرضا حسنی غربا افزود: در این دفتر که فاز اول راه اندازی اولین مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی استان سمنان محسوب می شود، دیدبانی‌های هواشناسی کشاورزی بر روی محصول انگور که بالاترین میزان تولید را در سطح شهرستان دارد، صورت می‌پذیرد.
مدیر کل هواشناسی استان ادامه داد: تا قبل از این در کشور 35 مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی در کشور فعالیت می کردند و استان سمنان جزء معدود استانهای فاقد مراکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی بود ، که با راه اندازی این دفتر به شبکه ملی هواشناسی کشاورزی کشور پیوست.    
 حسنی غربا اظهار کرد: برای راه اندازی این دفتر، تجهیز ادوات و سنسورهای ایستگاه اقلیم شناسی بسطام و خرید لوازم آزمایشگاهی هواشناسی کشاورزی صورت پذیرفته و برنامه ای برای نصب یک ایستگاه خودکار هواشناسی کشاورزی ، ساخت آزمایشگاه نیز پیش بینی شده است. وی با اشاره به عمده ترین وظایفی که در مراکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی انجام می‌گیرد،تصریح کرد: انجام دیدبانی‌های فنولوژی و بیومتری محصول و رطوبت خاک در کنار دیدبانی‌های جوی،تحلیل‌های آماری بر روی داده‌ها و اطاعات هواشناسی کشاورزی جهت تهیه بولتن‌های هفتگی، ماهانه و فصلی هواشناسی کشاورزی ،برگزاری جلسات هم‌اندیشی با کارشناسان بخش کشاورزی جهت ارائه توصیه‌های مناسب به کشاورزان از کاشت تا برداشت با توجه به شرایط جوی و محصول و صدور پیش آگاهی ها و اخطاریه های هواشناسی کشاورزی در مواقع لزوم از جمله وظایف و ماموریت های این مرکز است.
 حسنی غربا ادامه داد: همچنین پایش مخاطرات اقلیمی همچون سرمازدگی ، خشکسالی ، سیل ، تگرگ و... بر محصولات کشاورزی منطقه و ارائه راهکارهای مناسب جهت کاهش خسارات، بررسی پتانسیل اقلیمی کشاورزی منطقه درجهت بالا بردن راندمان کشاورزی منطقه، همکاری با مراکز علمی همچون دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات کشاورزی و ... جهت انجام پروژهای تحقیقاتی و اطلاع رسانی سریع و به هنگام رخدادهای جوی به متولیان بخش کشاورزی از کشاورزان تا مسئولين و کارشناسان از دیگر وظایف دفتر مطالعات بیومتری و فنولوژی هواشناسی کشاورزی در استان سمنان است.  /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.