آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با جمعی از اعضای جامعه اسلامی مهندسین:

رشد سیاسی در مسئله فرهنگ موثر است/ سیاست باید براساس حق، عدالت و کرامت انسانی باشد

آیت‌الله نوری همدانی گفت: سیاست بایستی براساس حق، عدالت و کرامت انسانی باشد که این مهم با استبداد و استکبار در تضاد است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا باهنر" دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و جمعی از اعضای شورای مرکزی این حزب  ظهر امروز با "آیت‌الله نوری همدانی" از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که در آستانه ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره) صورت گرفت، آیت‌الله نوری همدانی به خواص جامعه و تأثیرگذاران عرصه فرهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: کسانی که در جامعه به عنوان خواص معرفی شده در نظر علم، فرهنگ، اطلاعات و از نظر قدرت و امکانات در جامعه تأثیرگذار است. گروه خواص بسیار وظیفه سنگین‌تری از دیگران دارند. 

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: یکی از وظایف خواص جامعه ارشاد افراد جامعه است و رشد فرهنگی سیاسی و اقتصادی که جامعه سعادتمند را منجر می‌شود.
 
این مرجع تقلید پایه اول رشد فرهنگی را ایمان دانست و افزود: ائمه اطهار علیه السلام نیز در گام اول به درون توجه داشتند، دل و روح انسان از دورن تکامل یافته و از آنجا ترقی آغاز می‌شود.
   
وی ادامه داد: ایمان و ارزشهای اسلامی و انقلاب در رشد فرهنگی موثر است چرا که انقلاب براساس ایمان و اعتقاد به وجود آمد به همین دلیل است که جنبه معنوی قوی، انقلابی ثمربخش را منجر شد.  
 
آیت‌الله نوری همدانی علم، فن‌آوری، تحقیق و عقل را در رشد فرهنگ موثر دانست و بیان داشت: عقل با علم متفاوت است، علم دانش است اما عقل یعنی قدرت تشخیص به این معنا که ممکن است کسی عالم باشد اما عاقل نباشد که در اینجا امام (ره) فرمودند "رجائی علمش بیشتر از عقل او بود".

معظم‌له اظهار داشت: امروزه عقل در دنیای پرهیاهو و پر سروصدا موثر است چرا که بایستی در هر کاری حق را از باطل تشخیص دهیم که این مهم در رشد فرهنگی نیز موثر است.  
 
آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه رشد سیاسی در مسئله فرهنگ موثر بوده و سیاست یعنی رشد مدیریتی افزود: سیاست اسلامی یعنی مدیریت براساس مبانی اسلام؛ همان‌طور که تقوا و پاکی در مدیریت رشد سیاسی است.  
 
معظم‌له ادامه داد: سیاست بایستی براساس حق، عدالت و کرامت انسانی باشد که این مهم با استبداد و استکبار در تضاد است انسانهایی که به کرامت انسانی خود پی بردند هرگز تن به استبداد نمی‌دهند. 

آیت‌آلله نوری همدانی به مکتب حضرت زهرا(س) اشاره و خاطر نشان کردند: حضرت زهرا(س) زمانی که احساس کرد آموزه‌های نبوی و اصل آن ولایت به خطر افتاده‌اند قیام کرد قیامی توأم با استقامت. حضرت زهرا(س) با وجود فشار سختی‌ها تا آخرین لحظه ایستاد و خطبه خواند. 

وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) تا آخرین لحظه با عناوین مختلف به کار بستن نیروی استقامت و بزرگی به ما درس ایستادگی داد به همین دلیل بود که شبانه دفن شد.  
 
آیت‌آلله نوری همدانی به قیام امام حسین(ع) و تأثیر آن بر رشد سیاسی جامعه اشاره کرد و گفت: رشد سیاسی از جمله کارهایی است که مسئولین محترم و خواص بایستی مراقب باشند. ما می‌خواهیم در مقابل دشمنانی که طبع خود بزرگ‌بینی و استکباری دارند نرمش نشان دهیم. دشمن همیشه دوست دارد با طبع زیاده‌خواهی و سلطه‌گری که دارد شما نرمش نشان دهید و ما در زیر همان خنده‌ها و دست‌کش نرم پنجه چدنی وجود دارد آنها عهد می‌بندند و می‌شکنند بنابراین نگاهشان دوگانگی دارد.  
 
این مرجع عالی‌قدر با بیان اینکه دشمنان به نقطه ضعف‌های ما نگاه کرده و آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند، اضافه کرد: این دشمنان عیب‌جو هستند و در راستای سخن چینی گام برمی‌دارند آنها مانع خیرند و ظالم و ستمگرند چرا که عملکردشان در سوریه، عراق، افغانستان و اوکراین پیدا است.  
 
آیت‌الله نوری همدانی به جنبش مردمی اوکراین اشاره کرد و افزود: غربی‌ها دست پاچه شده‌اند چرا که مردم به میدان آمده و می‌گویند می‌خواهیم جزء جبهه دیگری باشیم.

وی خطاب به دشمنان غربی گفت: چرا دست‌پاچه شده‌اید شما همان کسانی هستید در اوکراین دلسوزی کرده اما درسوریه سلاح به‌دست گرفته و زنان و مردان بی‌گناه را می‌کشید.  
 
معظم‌له به مصادره مراکز فرهنگی ما از سوی آمریکا و حرف‌های عجیبی که پارلمان اروپا پیرامون ایران می‌زند اشاره و خاطر نشان کرد: شما در مقابل این‌گونه افراد نرمش نشان ندهید و صلابت خود را حفظ کنید.  
 
آیت‌الله نوری همدانی به مسئله فرهنگ و دغدغه‌ مقام مظعم رهبری در این زمینه اشاره کرد و گفت: بایستی تلاش کنیم تا فرهنگ اسلامی در تمامی عرصه‌ها حاکم باشد مسئله عفاف و حجاب نیز بایستی عملیاتی شود، بایستی مردم در زمینه فرهنگی رشد یافته و در این جهت سرمایه‌گذاری شود.  
 
وی تأکید کرد: وحدت و اتحاد در اسلام مهم است که به آن تکیه کنیم همه با هم بایستی در ایجاد و نشر فرهنگ سیاست و اقتصاد متحد باشیم. 

آیت‌الله نوری همدانی به افزایش قیمت‌ها بدون نظارت ناظران و مسئولان کشور اشاره کرد و گفت: طی روز گذشته کفشی به قیمت 30هزار تومان خریدم که در گذشته آن را 15 هزار تومان می‌خریدم. این نشان می‌دهد که اشراف و نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد و هرکس همان‌گونه که دلش می‌خواهد بر روی محصولات قیمت می‌گذارد. 

این مرجع عالی قدر در پایان ابراز امیدواری کرد که رشد فرهنگی سیاسی و اقتصادی افزایش پیدا کرده و به کمال برسیم. 

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار