توجه به "تعاونی‌های روستایی" از بعد محلی و منطقه‌ای

توجه به تعاونی‌های روستایی باید از سطوح محلی و بعد منطقه‌ای شروع شود تا بتواند تاثیرات مثبت در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.

 
زهره جوان بخت کارشناس برنامه ریز روستایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اهمیت تعاونی‌ها در توسعه اشتغال پایدار روستایی گفت: تعاونی‌ها از جمله ابعاد توسعه روستایی است که توجه به آن سبب اشتغال پایدار و  توسعه همه جانبه روستایی می شود.
 
 وی ادامه داد: این نگرش سبب تجمیع سرمایه های کوچک برای ایجاد فعالیت‌های می شود برای شروع نیاز به سرمایه های کلان ندارد.
 
 این کارشناس احداث گلخانه‌ها را نمونه بارز تعاونی در روستا دانست گفت: احداث گلخانه‌ها نمونه بارز تعاونی در روستا‌هاست این فعالیت اقتصادی با یک سرمایه اندک شکل می‌گیرد که تجمیع سرمایه‌های اندک از جمله خدمات و نیروی کار سبب بهره کافی در دراز مدت می شود.
 
 جوانبخت‌ با تاکید بر اینکه تعاونی‌ انگیزه مشارکت در روستا‌ها ایجاد می‌کند ادامه داد: تعاونی در روستا سبب مشارکت همیاری می‌شود به همین منظور می ‌توان با در اختیار  قرار دادن وام به تعاونی ها تولید و  روستایی بسترهای اشتغال پایدار و در سایه آن کار آفرینی را سبب شد
 
وی تعاونی گردشگری روستایی را نوع دیگری از تعاونی ها در روستا‌ها دانست و اضافه کرد: در روستا‌ها ظرفیت‌های فراوانی برای گردشگری وجود دارد اما همیشه تاثیر زیر ساخت‌ها با مشکل مواجه است ایجاد تعاونی‌های  گردشگری روستایی سبب در اختیار قرار دادن امکانات بومی روستا‌ها مثل مکان‌های اقامتی، حمل و نقل گردشگران و استفاده از مردم روستا به ویژه زنان روستایی و در یک کلام ارائه خدمات بهینه به گردشگران روستایی می‌شود.
 
 جوانبخت تصریح کرد: تعاونی گردشگری روستایی علاوه بر خدمات گردشگری می‌تواند با حمایت از زیر بخش‌های صنعت گردشگری مثل صنایع دستی سبب سامان دهی مشاغل روستایی شود.
 
 وی خاطر نشان کرد: توجه به تعاونی‌های روستایی باید از سطوح محلی و بعد منطقه ای شروع شود تا بتواند تاثیرات مثبت در اقتصاد کلان کشور داشته باشد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار