بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 83 سوره‌ی نحل
یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ الله ثُمَّ یُنکِرُونَهَا وَاءَکْثَرُهُمُ الْکَفِرُونَ
(آنها) نعمت خداوند را می شناسند، سپس آنرا انکار می کنند وبیشتر آنان کافر و ناسپاسند.


* قرآن درباره‌ی انکار عالمانه و لجاجت با حق ، بارها سخن گفته است ؛ گاهی می فرماید: با آنکه از درون ، یقین دارند، انکار می کنند، ( و جحدوا بها واستیقنتها انفسهم )(نمل ، 14)

* گاهی می فرماید: پیامبر را مثل فرزندان خود می شناختند، ولی انکارش می کردند، ( یعرفونه کما یعرفون ابنائهم )
* گاهی می فرماید: حق را می دانند ولی آگاهانه کتمان می کنند، ( لیکتمون الحق و هم یعلمون )وگاهی می فرماید: مطلب را درک می کنند ولی روی آنرا می پوشانند، ( فلما جائهم ما عرفوا کفروا به ) (بقره ، 89)
* امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی علی بن ابی طالب علیهما السلام در مسجد پیامبر ودر حال رکوع ، انگشتر خود را به فقیر داد و آیه‌ی 55 سوره مائده نازل شد که ولیّ شما فقط خدا ورسول وکسی است که در رکوع انفاق می کند، گروهی ولّی خود را شناختند و انکار کردند، در این هنگام این آیه نازل شد؛ ( یعرفون نعمت ا ثم ینکرونها ).(تفسیر کنزالدقائق )

* امام صادق علیه السلام فرمود: ((نحن وا نعمت ا التی انعم بها علی عباده و بنا یفوز من فاز))(بحار، ج 8، ص 245) بخدا سوگند، نعمتی را که خدا به بندگان انعام کرده ، ما هستیم و تنها بواسطه ما مردم رستگار می شوند.
* علم و شناخت کافی نیست ، پذیرش و عمل لازم است . (یعرفون .. ینکرونها )
* ریشه‌ی کفر، علاوه بر جهل ، تعصب های قومی ، لجاجت روحی و حفظ منافع مادی است . ( یعرفون ... ینکرون ، ... الکافرون )
* بعد از شناخت حق ، تا مدتّی تضاد و درگیری در روح است ، تا بالاخره شقاوت غالب شده و کفر می ورزند. ( ثم ینکرونها ) و نفرمود: «فینکرونها»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار