وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ارتقای حجم روابط تا 2015 به 30میلیارد دلار است امیدواریم زمینه کافی به منظور اتخاذ تصمیم‌های لازم فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌واعظی در چهارمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه گفت: هدف‌گذاری مقام‌های عالی دو کشور ایران و ترکیه ارتقای حجم روابط تا 2015 به 30میلیارد دلار است که در دی و بهمن 92 حجم تجارت دو کشور به 2میلیارد و 4میلیون دلار رسید.

وی ادامه داد: ما هدف‌گذاری برای آینده کرده‌ایم  که می‌توانیم به آن برسیم و تلاش می‌کنیم تا موانع برطرف شود و این آمادگی را داشته تا در جهت تسهیل در روابط اقتصادی و رفع موانع گام‌هایی را برداریم ما از بخش خصوصی دو کشورحمایت کرده و تسهیلاتی برای آن قائل شده که بتوانند هر دو کشور سرمایه‌گذاری کنند.

واعظی اظهار داشت: باید در ارتباط با موضوع دروازه‌های مرزی و شهرک‌های صنعتی مشترک کار کنیم و موضوع نفت و گاز و بیمه مهم بوده و توسعه حمل و نقل ترانزیت برای همکاری دو کشور مهم و زیربناییست که می‌تواند روابط اقتصادی،‌ تجاری و هم مردم را با هم نزدیک کند باید روابط گردشگری دو کشور افزایش پیدا کند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: خط لوله گاز در استحکام دو دولت تقش خوبی ایفا کرده و ما علاقه‌مندیم این گونه همکاری‌هایی که دراز مدت است و باعث تحکیم می‌شود را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: حجم روابط زمانیکه از یک حدی بیشتر شود باید بر روی روابط پولی، بانکی یک حساب ویژه باز کنیم.

وی افزود: قرار است در فصل بهار رییس جمهور ایران سفری به آنکارا داشته و این وظیفه من است که به عنوان وزرای کمیسیون مشترک ایران و ترکیه تا آن زمان تمامی مقدمات آن سفر را فراهم کنم خوشبختانه در سفر قبل برخی از هدف‌گذاری‌ها محقق شد و امیدواریم باقی این‌ها در سفر آینده آقای روحانی به ترکیه محقق شود ما باید مکانیزمی را طراحی کنیم که همه توافقات و اسنادی که در گذشته انجام شده عملیاتی شود.

در ادامه محتشمی مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه کمیسیون‌های مشترک گفت: حمل و نقل، ترانزیت، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین مرزهای دو کشور از موضوعات اساسی بوده است.

وی با اشاره به پیروزی چشمگیر حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی ترکیه و اراده سیاسی دو کشور نسبت به توسعه روابط دو جانبه افزود: این کمیسیون می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای روابط در کلیه سطوح از جمله اقتصادی، سیاسی، ‌فرهنگی و اجتماعی باشد.

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار